Pragnienie bycia popularnym w okresie dojrzewania

Pragnienie bycia popularnym w okresie dojrzewania
María Alejandra Castro Arbeláez

Napisane i zweryfikowane przez psycholog María Alejandra Castro Arbeláez.

Ostatnia aktualizacja: 31 stycznia, 2019

Okres dojrzewania to czas wielu zmian dla dorastającego człowieka. Jednym z głównych zmartwień nastolatków jest pragnienie bycia popularnym. Innymi słowy, chcą czuć się kochane i podziwiane przez swoich przyjaciół, kolegów z klasy i innych ludzi.

Nastolatki muszą zmierzyć się z wieloma zmianami, zarówno fizycznymi, jak i emocjonalnymi. Dorastanie jest etapem, w którym nic nie jest łatwe, a opinie innych stają się niezwykle ważne. Dlatego pragnienie bycia popularnym w okresie dojrzewania często jest bardzo silne.

Do pewnego stopnia wszystkie nastolatki pragną akceptacji ze strony ich przyjaciół. Wiele osób jest gotowych pójść na całość, by zadowolić swoich rówieśników. Pragnienie bycia popularnym może się wtedy stać centrum świata nastolatka.

W dążeniu do zdobycia popularności używają różnych strategii. Może to być skupienie na wyglądzie fizycznym, rozwijanie nawyków społecznych, a nawet korzystanie z najnowszej technologii.

Jednak w niektórych przypadkach ta obsesja może zmienić się w coś niebezpiecznego. Skrajne pragnienie posiadania wielu przyjaciół i zdobycia jak największej popularności w mediach społecznościowych może doprowadzić do uciekania się do ryzykownych zachowań.

Co oznacza popularność wśród nastolatków?

Dzisiaj popularność w okresie dorastania oznacza przede wszystkim posiadanie wielu przyjaciół i uczucie bycia uwielbianym. Jednak pojęcie „wielu przyjaciół” oznacza coś zupełnie innego niż to, co kilka lat temu.

W przeszłości wystarczało posiadanie grupy sześciu lub siedmiu dobrych przyjaciół. Teraz nastolatki liczą tysiące swoich znajomych w mediach społecznościowych.

Młodzież może zabiegać o popularność na różne sposoby. Niektóre nastolatki są popularne, ponieważ mają dobre umiejętności społeczne, dobre poczucie humoru i dobre wartości.

Tymczasem inne osoby są bardziej pewne siebie, są dobrymi uczniami lub sportowcami, lub mają atrakcyjną sylwetkę, którą inni podziwiają.

Nastolatki, które są popularne, mają większą władzę nad resztą grupy. To, co robią lub to, czego nie robią, jak się ubierają i kim są ich przyjaciele, wpływa na zachowania rówieśników z ich otoczenia.

Konsekwencją tego wszystkiego jest to, że negatywny komentarz w mediach społecznościowych na temat kogoś mniej popularnego może mieć duży wpływ.

Nastolatki robią sobie selfie nad wodą - pragnienie bycia popularnym

„Dopóki popularność jest oparta na zdolnościach intelektualnych, społecznych i sportowych, stanowi pozytywną motywację dla młodzieży”.

Dlaczego popularność w okresie dojrzewania jest tak ważna?

Jak już wspomnieliśmy, w okresie dojrzewania opinia innych osób ma ogromne znaczenie. Młodzież musi czuć się częścią grupy. Stąd rodzi się silne pragnienie bycia popularnym, czyli uzyskania aprobaty innych.

Większość nastolatków poszukuje popularności w okresie dojrzewania, aby zdobyć większą pewność siebie. Faktem jest, że na tym etapie rozwoju wielu nastolatków odczuwa niepewność co do wyglądu fizycznego, osobowości, statusu ekonomicznego itp.

Aby oderwać się od tego uczucia, które wywołuje tak wiele wątpliwości, nastolatki szukają akceptacji. Czują potrzebę posiadania wielu przyjaciół i chcą dobrze wyglądać.

Młodzież chce ubierać się w ubrania, które są w dobrym stylu, pasują i nie odróżniają się od stroju równieśników w żaden negatywny sposób. Bywa, że nawet wyznaczają nowe trendy. Celem nastolatka, który jest popularny i ma wpływ na innych, jest to, aby inni chcieli być tacy jak on.

Jakie niebezpieczeństwa pociąga pragnienie bycia popularnym

Dopóki popularność jest oparta na zdolnościach intelektualnych, społecznych i sportowych, stanowi pozytywną motywację dla młodzieży. Posiadanie wielu przyjaciół i nauka interakcji z innymi w przyszłości przyniesie dobre rezultaty.

Problem polega na tym, że popularność ma głównie związek z fizycznym wyglądem i innymi powierzchownymi czynnikami, takimi jak ubrania czy telefon komórkowy. Może to prowadzić do wielu problemów. Po pierwsze, relacje, które taki człowiek rozwija, będą powierzchowne i tymczasowe.

Innym problemem jest to, że nastolatki mogą próbować być kimś, kim nie są tylko po to, by zdobyć akceptację. Niektórzy mogą nawet próbować stłumić swoje emocje, jeśli czują, że nie będą podobać się innym.

W skrajnych przypadkach dzieci te mogą przyjąć nieodpowiednie zachowania, które zagrażają ich samopoczuciu fizycznemu i emocjonalnemu.

Tak jest na przykład w przypadku ekshibicjonizmu w mediach społecznościowych lub wyśmiewania innych dla poprawy własnego samopoczucia.

Wyśmiewanie się w szkole

Rola rodziców

Rodzice mogą pomóc swoim nastoletnim dzieciom nauczyć się lepiej dostrzegać uczucie niepewności i zapobiegać poszukiwaniu popularności, które mogłoby wymknąć się spod kontroli. Oznacza to wzmacnianie poczucia własnej wartości dziecka i pomoc w nawiązywaniu zdrowych przyjaźni.

Niektóre hobby, takie jak zajęcia sportowe lub muzyczne, są idealnym sposobem do tworzenia bliskich przyjaźni, cechujących się głębszymi więziami. Rodzice mogą również rozmawiać ze swoimi nastolatkami o tym, jak ważne jest dbanie o relacje z ich prawdziwymi przyjaciółmi.

Pragnienie bycia popularnym w okresie dojrzewania nie powinno oznaczać porzucenia przyjaciół, których nastolatki miał przez całe dotychczasowe życie. Raczej zachęcajcie swoje dzieci do nawiązywania przyjaźni, które będą trwały całe życie.

Podsumowując, bycie popularnym w okresie dorastania może być czymś całkiem pozytywnym i korzystnym. Jednak jest z nim związane pewne ryzyko, którego rodzice i nastolatki muszą być świadomi.


Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.


  • Biernat Renata (Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa Płocku). (2016). Troska O Poczucie Własnej Wartości Dzieci W Rzeczywistości Szkolnej – Wymiar Teoretyczny I Praktyczne Implikacje. Społeczeństwo. Edukacja. Język.
  • Pereira, M. (2007). Autoestima : un factor relevante en la vida de la persona y tema escencial del proceso educativo. Revista Electrónica “Actualidades Investigativas En Educación.” http://doi.org/10.15517/aie.v7i3.9296

Ten tekst jest oferowany wyłącznie w celach informacyjnych i nie zastępuje konsultacji z profesjonalistą. W przypadku wątpliwości skonsultuj się ze swoim specjalistą.