Cynk w żywieniu dzieci: co musisz wiedzieć na ten temat?

Odpowiednie spożycie cynku zapewnia różnicowanie białych krwinek, co poprawia funkcjonowanie układu odpornościowego i zapobiega chorobom wirusowym u dzieci. Dowiedz się więcej o cynku w żywieniu dzieci.
Cynk w żywieniu dzieci: co musisz wiedzieć na ten temat?

Ostatnia aktualizacja: 22 lipca, 2021

Cynk jest niezbędnym minerałem dla ludzkiego organizmu. Pełni kilka funkcji w organizmie, zatem ważne jest, aby zaspokajać codzienne jego potrzeby. Chociaż niedobór cynku nie jest powszechnym zjawiskiem, taka sytuacja może mieć negatywny wpływ na zdrowie człowieka. Dlatego też warto się dowiedzieć, jaką rolę pełni cynk w żywieniu dzieci.

Zanim zaczniemy, musimy jednak jasno określić, jak ważne jest zapewnienie optymalnego poziomu mikroelementów w ludzkim ciele. Występują one w prawie wszystkich produktach spożywczych i pełnią krytyczne funkcje w kontekście fizjologii człowieka.

Cynk w żywieniu dzieci i jego znaczenie

Dzieci mają niedojrzały układ odpornościowy, który wciąż się rozwija. Dlatego też często chorują, gdy mają kontakt z kolegami w szkole. Możesz jednak zminimalizować to ryzyko poprzez dietę, włączając do niej  odpowiednią żywność.

Różne źródła cynku w żywności, w tym łosoś, krewetki, mięso, ser, nasiona i rośliny strączkowe.

W szczególności cynk jest pierwiastkiem, który, jak wykazano, jest kluczem do funkcjonowania układu odpornościowego. Według badań opublikowanych w czasopiśmie Nutrients, przyczynia się on do różnicowania komórek odpowiedzialnych za zwalczanie patogenów.

To specjalna “odżywka” działająca synergicznie z witaminą C, która jest również niezbędna do ochrony organizmu przed atakami wirusów i bakterii. Jeśli spożycie obu substancji jest optymalne, ryzyko zachorowania znacznie się zmniejsza. Jednocześnie czas trwania infekcji wirusowych jest również krótszy.

Cynk w leczeniu dolegliwości jelitowych

Jedną z częstych dolegliwości u dzieci, która u niemowląt jest jeszcze groźniejsza, jest biegunka. Ten problem może prowadzić do odwodnienia, co często skutkuje hospitalizacją. Przyczyny biegunki mogą być różne, ale jest to stan, któremu można zapobiegać i radzić sobie we właściwy sposób.

Według badań przeprowadzonych w The Cochrane Database of Systematic Reviews, suplementacja cynkiem lub utrzymywanie odpowiedniego poziomu tego składnika odżywczego może powstrzymać biegunkę i zapobiec powikłaniom.

Oczywiście czynnik sprawczy będzie wymagał dodatkowych badań, ale ten składnik odżywczy jest w stanie zaoferować prostsze rozwiązanie problemu.

Dlatego ważne jest zapewnienie obecności cynku w diecie, aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia zaburzeń żołądkowo-jelitowych, które mogą zagrażać zdrowiu dziecka. Również suplement probiotyczny może pomóc osobom szczególnie wrażliwym.

Gdzie możemy znaleźć cynk w produktach spożywczych?

Suplementacja to jeden z możliwych sposobów pozyskiwania cynku, ale nie jest on preferowany przez specjalistów. Rodzice powinni wprowadzić do diety dziecka pokarmy o wysokiej zawartości tego składnika odżywczego, aby zapewnić jego optymalny poziom.

Z reguły mięso ma wysokie stężenie cynku. Dobrym źródłem tego minerału są zarówno czerwone, jak i białe mięsa. To samo dotyczy owoców morza i jajek. Poza tym dostarczają one żelazo, czyli kolejny podstawowy pierwiastek do zapewnienia prawidłowego poziomu energii u dzieci.

Jeśli chodzi o listę źródeł cynku pochodzenia roślinnego, to można znaleźć znaczne jego ilości w nasionach, w niektórych orzechach, takich jak orzechy włoskie, w kiełkach pszenicy oraz w niektórych roślinach strączkowych, takich jak fasola.

W tym sensie dobrym pomysłem jest rozważenie diety, która jest jak najbardziej zróżnicowana, ponieważ istnieje wiele źródeł cynku, które dzieci mogą spożywać. Poszerzając spektrum spożywanych pokarmów, bardzo trudno będzie zapaść na niedobór cynku. Jednak suplementacja cynkiem w pewnych okolicznościach może być korzystna.

Źródła cynku, w tym ryby, krewetki, kurczaki, mięso, orzechy, nasiona i awokado.

Cynk, niezbędny minerał w żywieniu dzieci

Jak wspomniano powyżej, cynk jest ważny u dzieci w celu zmniejszenia zachorowalności na choroby zakaźne. W ten sposób układ odpornościowy będzie się prawidłowo rozwijał, a organizm stanie się mniej podatny na infekcje. W perspektywie średnioterminowej to istotny wzrost korzyści dla zdrowia.

Ponadto może być on stosowany jako suplement w przypadku biegunki, aby zatrzymać problem i zapobiec jej postępowi, który może prowadzić do odwodnienia. Przypadki te zwykle kończą się przyjęciem do szpitala, negatywnie wpływając na funkcjonowanie organizmu dziecka. Najlepiej więc im zapobiegać.

Na koniec pamiętaj, że niedobór cynku w kontekście zróżnicowanej diety jest rzadko spotykany. Suplementacja tym składnikiem odżywczym zwykle nie jest konieczna, jeśli dzieci regularnie spożywają pokarmy pochodzenia zwierzęcego.

To może Cię zainteresować ...
Pokarmy wzmacniające układ odpornościowy – poznaj najlepsze z nich!
Jesteś MamąPrzeczytaj na Jesteś Mamą
Pokarmy wzmacniające układ odpornościowy – poznaj najlepsze z nich!

Aby zdbać o sowje ciało, powinnaś nie tylko regularnie ćwiczyć, ale także stosować odpowiednią dietę, bogatą w pokarmy wzmacniające układ odpornośc...



  • Wessels I, Maywald M, Rink L. Zinc as a Gatekeeper of Immune Function. Nutrients. 2017 Nov 25;9(12):1286. doi: 10.3390/nu9121286. PMID: 29186856; PMCID: PMC5748737.
  • Lazzerini M, Wanzira H. Oral zinc for treating diarrhoea in children. Cochrane Database Syst Rev. 2016 Dec 20;12(12):CD005436. doi: 10.1002/14651858.CD005436.pub5. PMID: 27996088; PMCID: PMC5450879.