Suplementy diety dla kobiet w ciąży

23 lipca, 2020
Ważne jest, aby w diecie kobiety w ciąży znalazły się produkty, których potrzebuje jej organizm oraz jej nienarodzone dziecko. W dzisiejszym artykule przedstawiamy kluczowe suplementy diety dla ciężarnych.

Jeżeli chcesz mieć dziecko lub martwisz się odżywianiem w czasie ciąży, dzisiejszy artykuł jest dla Ciebie. Tutaj dowiesz się jakie suplementy diety są wskazane dla kobiet w ciąży.

Na etapie tak ważnym jak ciąża odżywianie odgrywa kluczową rolę. Od momentu poczęcia ciało kobiety ulega wielu zmianom fizjologicznym. Każda z tych zmian ma na celu zapewnienie rozwijającemu się dziecku wszystkiego, czego potrzebuje do zdrowego rozwoju.

Ciąża to czas, w którym kobieta potrzebuje energii, a tym bardziej jej mikroelementów.

Ważne jest, aby podkreślić znaczenie dostosowania diety do wymagań żywieniowych w czasie ciąży. Nie chodzi tu tylko o ogólne potrzeby związane z ciążą, ale także o potrzeby każdej kobiety.

Nadmiar lub brak niektórych składników odżywczych może przyczynić się do stanu przedrzucawkowego, wad wrodzonych, poronienia i innych konsekwencji zdrowotnych.

Biorąc pod uwagę, że dieta kobiety nie zawsze wystarcza, by zapewnić jej wszystkie niezbędne składniki odżywcze, wiele z nich stosuje suplementy diety. Oczywiście powinno się to odbywać wyłącznie pod nadzorem specjalisty.

Poniżej omówimy główne mikroelementy potrzebne kobietom w ciąży:

Suplementy diety: kwas foliowy i witamina B9

Niedobór tych składników odżywczych podczas rozwoju embrionalnego może przyczyniać się między innymi do wad cewy nerwowej (NTD), wrodzonych chorób serca i poronień.

Jeżeli kobieta chce zajść w ciążę, powinna zacząć przyjmować suplementy miesiąc przed możliwym zapłodnieniem. Powinna także kontynuować przyjmowanie tych suplementów do końca pierwszego trymestru.

Odżywianie w ciąży

Zalecana dawka podczas normalnej ciąży wynosi 0,4 miligrama na dzień. Ilość ta wzrośnie do 5 mg na dobę u pacjentów z grupy ryzyka.

Pamiętajmy, że kwas foliowy nie kumuluje się w organizmie. Oznacza to, że jeżeli chcemy w pełni wykorzystać zalety kwasu foliowego, powinniśmy go spożywać codziennie.

Ponadto, niezależnie od tego, czy przyjmujemy suplementy, każda kobieta w ciąży powinna spożywać produkty bogate w kwas foliowy, takie jak:

  • Liściaste warzywa (szpinak i botwina)
  • Rośliny strączkowe
  • Owoce
  • Drożdże
  • Orzechy

Nie zapominaj, że kwas foliowy jest bardzo wrażliwy na wysokie temperatury, co może spowodować znaczną utratę wartości odżywczych. Dlatego najlepiej jeść owoce i warzywa na surowo.

Suplementy diety: jod

Jod jest mikroelementem niezbędnym do syntezy hormonów tarczycy. Hormony te są konieczne do prawidłowego rozwoju mózgu a także  kości, płuc i serca u płodu a potem u noworodka.

Niedobór jodu jest główną, możliwą do uniknięcia, przyczyną uszkodzeń mózgu płodu i niemowląt karmionych piersią. Jest to także główna przyczyna opóźnień w rozwoju psychomotorycznym małych dzieci.

Podczas ciąży zapotrzebowanie kobiety na jod jest o 20% wyższe. Dlatego eksperci zalecają kobietom w ciąży przyjmowanie 200 mg jodu dziennie, a także regularne stosowanie soli jodowanej.

Żelazo

Żelazo jest ważnym budulcem hemoglobiny i dlatego jest między innymi niezbędne w procesie transportu tlenu.

Podczas ciąży w organizmie kobiety zachodzą zmiany hematologiczne, które zwiększają zapotrzebowanie na żelazo. Brak wystarczającej ilości żelaza może zatem prowadzić do najczęstszego problemu u kobiet w ciąży: anemii spowodowanej niedoborem żelaza.

Niedobór  żelaza może spowodować przedwczesny poród, opóźnienia w rozwoju fizycznym i neurologicznym u noworodków, choroby zakaźne i zwiększoną śmiertelność okołoporodową.

Dlatego też kobiety powinny przyjmować suplementy żelaza w drugim i trzecim trymestrze ciąży. Pomoże to zapobiegać wyczerpaniu zapasów żelaza.

Mając to na uwadze, tylko lekarz może zdecydować, czy kobieta potrzebuje żelaza i ile. Przyjmowanie suplementów żelaza bez potrzeby może również wiązać się z ryzykiem.

Wapń, kolejny ważny suplement diety

To jeden z najbardziej rozpowszechnionych pierwiastków w naszym ciele. Niedobór wapnia może spowodować przedwczesny poród, niewystarczającą mineralizację kości, a nawet wywołać stan przedrzucawkowy.

Suplementy diety dla kobiet w ciąży

 

Kobieta w ciąży ma zwiększone zapotrzebowanie na wapń, ale jej organizm wchłania w tym okresie  o 40% więcej tego pierwiastka. Dlatego suplementację wapnia zaleca się tylko kobietom tym kobietom w ciąży, u których stwierdzono niewystarczające wchłanianie żelaza.

Multiwitaminy

Jeśli chodzi o stosowanie suplementów multiwitaminowych, eksperci nie zalecają już ich stosowania w czasie ciąży. Nie ma dowodów naukowych sugerujących, że zapewniają one większe korzyści niż poszczególne suplementy.

Ponadto niektóre substancje odżywcze oddziałują ze sobą, co może zakłócać ich wchłanianie.

Inne suplementy diety

Należy zauważyć, że istnieją mikroelementy, takie jak witaminy A, D, C, E itp. na które zapotrzebowanie w czasie ciąży wzrasta. Z reguły jednak lekarze nie zalecają ich suplementacji. Kobiety zazwyczaj mogą łatwo sprostać tym wymaganiom żywieniowym stosując zdrową dietę.

Na koniec należy również wspomnieć, że nadmiar niektórych witamin (takich jak A i D) może mieć działanie toksyczne. Dotyczy to zarówno matki jak i jej dziecka. Dlatego kobiety w ciąży nigdy nie powinny przyjmować suplementów bez nadzoru specjalisty.

  • Zhou SJ, Gibson RA, Crowther CA, Baghurst P, Makrides M. (2006). Effect of iron supplementation during pregnancy on the intelligence quotient and behavior of children at 4 y of age: long-term follow-up of a randomized controlled trial.Am J Clin Nutr 2006 ;83(5):1112-7
  • Martínez García RM. (2016). Supplements in pregnancy: the latest recommendations. Nutr Hosp. 2016 Jul 12;33(Suppl 4):336. doi: 10.20960/nh.336. Review. Spanish. PubMed PMID: 27571855
  • López MJ, Sánchez JI, Sánchez MC, Calderay M. (2010). Suplementos en embarazadas: controversias, evidencias y recomendaciones. Inf Ter Sist Nac Salud 2010; 34: 117-128.