Trening nocnikowy dziecka metodą Montessori

Trening nocnikowy dziecka metodą Montessori
María Alejandra Castro Arbeláez

Napisane i zweryfikowane przez psycholog María Alejandra Castro Arbeláez.

Ostatnia aktualizacja: 27 sierpnia, 2018

Lekarz i pedagog Maria Montessori zostawiła nam ważne narzędzia do nauki i wychowywania naszych dzieci. Swoją wiedzą miała na celu pomóc nam ulepszyć i ułatwić różne aspekty macierzyństwa. Trening nocnikowy dziecka jest jedną z jej metod, którą chcemy Tobie bardziej przybliżyć.

Jak wiemy, proces zamiany pieluszek na nocnik wymaga czasu i poświęcenia. Istnieją różne sposoby realizacji tego zadania, z których wszystkie wymagają spójności i cierpliwości. Największym wyzwaniem na tym etapie jest szybka adaptacja, ale ponieważ nie jesteśmy ekspertami, często zajmuje to sporo czasu.

Ogólnie rzecz biorąc, dzieci przechodzą przez ten proces bez żadnych blizn. Jeśli chodzi o rodziców, najgorszym, co może się stać, jest to, że musimy częściej robić pranie. Aby ułatwić rodzicom i dzieciom ten czas, Maria Montessori opracowała bardzo efektywny trening nocnikowy dziecka.

Jednak niezależnie od wybranej metody, ważne jest, aby nie naciskać na dzieci. Zamiast tego powinniście dać im czas potrzebny do dostosowania się. W ten sposób unikniesz możliwych negatywnych efektów psychologicznych.

Jak sprawdzić, czy metoda Montessori zadziała?

Dziecko korzysta z toalety

Metoda Montessori dokonała wielkich osiągnięć na poziomie ogólnoświatowym. Wydaje się, że jej autorka, specjalista ds. rozwoju dziecka osiągnęła wysoki poziom skuteczności w swoim podejściu. Jednak wynik, jaki osiągniemy dzięki jej metodzie treningu nocnikowego będzie zależeć od tego jak i kiedy będziemy przestrzegać jego zasad.

Tak samo ważne jest, abyśmy wyczekali na odpowiedni moment. Każde dziecko jest inne i uczy się we własnym tempie. Kiedy maluch jest już gotowy, podobnie jak my, metoda zadziała znacznie lepiej i szybciej.

Według autorów metody, najlepiej uszanować osobisty proces Twojego malucha. Dlatego przebłyski samodzielności, które demonstruje Twoje dziecko, będą służyć jako sygnały.

W swoim czasie dziecko zacznie dostosowywać się do otoczenia. Podobnie, gdy zaczynamy dostrzegać u niego rosnące pragnienie samodzielnego korzystania z toalety, naszym obowiązkiem jest zapewnić właściwy kontekst, aby mógł sam osiągnąć ten cel.

Wskazówki od Marii Montessori w jaki sposób zamienić pieluchy na trening nocnikowy dziecka

Metoda treningu nocnikowego Marii Montessori opiera się na autonomii dziecka. Jako rodzice czasami stajemy się niespokojni i chcemy przyspieszyć ten proces. Istnieje wiele powodów, które skłaniają nas do spróbowania nauczenia naszego dziecka korzystania z łazienki, zanim będzie on gotowy.

Jednak Maria Montessori, zarówno jako lekarz jak i pedagog, uznała za bardzo ważne, abyśmy szanowali ten proces. Innymi słowy, powinniśmy cierpliwie czekać, jednocześnie oferując narzędzia, których nasze dziecko potrzebuje, aby osiągnąć ten cel. Poniżej znajdują się główne klucze do tej metody.

Wiek nie jest problemem

Nawet jeśli Twoje dziecko osiągnęło wiek, w którym uważasz, że nadszedł czas, aby nauczyć się korzystać z łazienki, nie oznacza to wcale, że jest gotowe. Większość teorii, która popiera trening nocnikowy dziecka stwierdza, że gdy maluch ma 2 lata, to najlepszy czas, aby pozbyć się pieluszek.

Jednak metoda Montessori sugeruje, że właściwy czas jest, gdy dziecko jest fizjologicznie zdolne do kontrolowania swoich zwieraczy. Wiek dziecka może mieć coś wspólnego z jego dojrzałością w tym obszarze, ale nie jest czynnikiem decydującym. To nie jest coś, czego Twoje dziecko może nauczyć się z dnia na dzień. Jego ciało musi być przygotowane ten proces.

Nie ma dobrej albo złej pory roku

Czasami czekamy na określoną porę roku, aby oduczyć nasze dziecko używania pieluszek. Na przykład, wielu decyduje się na trening nocnikowy dziecka w lecie, ponieważ mogą oni często myć swoje dzieci i pozostawić je lżej ubrane, nie martwiąc się o zimno.

Możesz również czuć presję na nocnik, ponieważ Twoje dzieci wkrótce zaczną chodzić do przedszkola. Jednak to, że jest ciepło, a szkoła zaczyna się jesienią, nie oznacza, że Twój maluch jest na to gotowy.

Jednocześnie, mimo tego, że zima sprawia, że martwimy się niskimi temperaturami i wilgocią, jeśli jest to moment Twojego dziecka na rozpoczęcie korzystania z toalety, musisz się w to wpasować. Niezależnie od tego, czy chodzi o zimę, lato, wiosnę czy jesień, należy brać pod uwagę samodzielność Twojego dziecka.

Zapewnij odpowiednie środowisko

Mama rozmawiająca do córki siedzącej na nocniku

Montessori wyjaśniła, że aby skorzystać z chęci samodzielności Twojego dziecka, ważne jest, aby nie miało ono poczucia, że musi polegać na innych, aby rozwiązać swój problem. Dlatego maluch musi wiedzieć, czego potrzebuje, aby korzystać z łazienki i mieć łatwy dostęp do niej.

Jeśli Twoje dziecko ma pisuar, stołek lub adapter, przedmioty te muszą znajdować się w jego zasięgu. W ten sposób, gdy zda sobie sprawę, że potrzebuje łazienki, może samodzielnie i łatwo uzyskać dostęp do wszystkiego, czego potrzebuje, aby wykonać to zadanie.

Zwróć uwagę na język ciała swojego dziecka

Często rodzice stosują technikę zmuszania swoich dzieci do siedzenia na nocniku, w czasie kiedy muszą oni wykonywać swoje obowiązki związane z pracą. Dla Twojego dziecka takie zachowanie wydaje się być typem kary i nie jest motywujące. Najlepiej nie zmuszać go do siedzenia na toalecie.

Metoda Montessori sugeruje, aby zwracać szczególną uwagę na gesty malucha, które sygnalizują, że czas iść do łazienki. Powinniśmy też często pytać, czy chce zrobić kupę czy siusiu.

Unikaj systemu nagród

Dziecko bawiące się papierem toaletowym

Proces adaptacji powinien być naturalny, a Twoje dziecko powinno to widzieć właśnie w ten sposób. Nie chodzi o wykonanie jakiegoś specjalnego aktu, pokazanie talentu czy ukończenie misji. Powinieneś unikać nagród, ponieważ musi to być nowy krok w rozwoju malucha.

Wcześniej czy później Twoje dziecko osiągnie wymagany poziom dojrzałości i ważne jest, aby w naturalny sposób stawił mu czoła. Co więcej, oferowanie nagród wywrze duży nacisk na Twoje dziecko i doprowadzi do frustracji, gdy nie osiągnie swojego celu.

Nie upominaj i nie karaj swojego dziecka

Jeśli Twoje dziecko wie dokładnie co robić w takiej sytuacji, nie powinieneś rozmawiać o tym problemie. W jaki sposób możesz oczekiwać, że Twoje dzieci będą zmieniać swoje nawyki z dnia na dzień, kiedy używają pieluch przez całe swoje życie? Twój maluch nie zna innego sposobu na siusiu i kupę, niż załatwianie tego w pieluchach.

Dlatego musisz być przygotowany na bałagan i zaakceptować je jako część procesu. Nie interpretuj wypadków swojego dziecka jako aktów buntu lub nieposłuszeństwa. Ono wciąż się uczy.

Musisz być cierpliwy i kochać, a nie gniewać się w obliczu pozornej niezdarności Twoich dzieci. Przede wszystkim musisz zmotywować je, aby osiągnęły cel. Staraj się nie przywiązywać wagi do małych wypadków. Po prostu naucz swoje dziecko bez besztania czy skandalu.

“Nie w jeden dzień Rzym zbudowano”

Jeśli chcesz zostawić pieluszki, nie zakładaj, że osiągniesz cel w określonym czasie. Istnieją podejścia, które sugerują, że trening nocnikowy dziecka powinien trwać w ciągu zaledwie trzech dni lub tygodnia. Jednak wszyscy wiemy, że prawdziwe życie nie jest tak precyzyjne i łatwe.

Podejdź do tej metody tak naturalnie, jak to możliwe: bez presji, wielkich oczekiwań. Zastosuj metodę z tą samą subtelnością, na którą Twój maluch zasługuje w każdym obszarze. Unikaj wyznaczania terminów i limitów czasowych, a zobaczysz jak szybko osiągniesz oczekiwane wyniki.


Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.


  • Campos, O., & Claudia, R. (2003). Método Montessori. Psicopedagogía II Semestre.
  • Febres-Cordero Intriago, I. M. (2014). La importancia de promover la autonomía en niños de cero a cinco años(Bachelor’s thesis, Quito, 2014). http://repositorio.usfq.edu.ec/handle/23000/3152
  • Hainstock, E. (2013). Teaching Montessori in the home: The Pre-School years.Toronto: Random House.
  • Montessori, M. (2013). Metode Montessori. Jogjakarta: Pustaka Pelajar.
  • Pitamic, M. (2004). Teach me to do it myself: Montessori activities for you and your child. New York: Barron ́s Educational Series, Inc.
  • Seldin, T. & Epstein, P. (2003). The Montessori way. Florida: Todd Allen Printing Co.Inc.
  • Valdebenito, P. E., Profesora, V., Claudia, I. :, Bocaz, S., Campos, R., Ramo, O., & Loyola, : (2003). METODO MARIA MONTESSORI. Instituto Profesional Luis Galdames.

Ten tekst jest oferowany wyłącznie w celach informacyjnych i nie zastępuje konsultacji z profesjonalistą. W przypadku wątpliwości skonsultuj się ze swoim specjalistą.