Klocki LEGO - poznaj ich psychologiczne korzyści

Klocki LEGO - poznaj ich psychologiczne korzyści
María Alejandra Castro Arbeláez

Napisane i zweryfikowane przez psycholog María Alejandra Castro Arbeláez.

Ostatnia aktualizacja: 08 czerwca, 2018

Czy wiesz, że klocki LEGO mogą wywierać pozytywny wpływ na psychikę Twojego dziecka? Klocki LEGO stały się jedyną z ulubionych zabawek dzieci na całym świecie, ponieważ pozwalają przemierzać szerokie pole wyobraźni.

Słynna duńska marka powstała w 1932 r. Do 1942 r. LEGO produkowało tylko drewniane zabawki, dopiero później przerzuciło się na plastikowe. Nazwa LEGO to skrót utworzony od dwóch duńskich słów: Leg i Godt, które znaczą “dobrze się bawić”. Z biegiem lat firma LEGO stworzyła różnie linie zabawek, m.in. LEGO Hero Factory, Bionicle i Exo-Force. Posiada również wiele umów z takimi gigantami jak Indiana Jones, Harry Potter i Gwiezdne Wojny.

Klocki LEGO – psychologiczne korzyści płynące z ich używania

Dzieci czerpią psychologiczne korzyści z klocków LEGO wymyślając rozmaite konstrukcje. Psychiatra María Teresa Mata twierdzi, że swobodne konstruowanie różnych obiektów z klocków LEGO działa bardzo korzystnie w wielu sferach, m.in. pomaga rozwijać inteligencję emocjonalną.

Co więcej, klocki LEGO znajdują zastosowanie w psychoterapii. Zabawa nimi może wspierać dziecko w wyrażaniu uczuć i emocji. Wiele dzieci doskonale bawi się układając budowle z różnych, łączonych ze sobą zestawów klocków. Oto psychologiczne korzyści, jakie dają klocki LEGO. Są o wiele bardziej interesujące, niż się spodziewasz.

Dwie dziewczynki układające klocki LEGO na stole

Psychologiczne korzyści z używania LEGO

Psychologiczne korzyści, które dzieci czerpią z zabawy klockami LEGO, są widoczne w kilku obszarach życia:

Klocki LEGO jako narzędzie pracy

LEGO to klocki używane przez wiele firm, a także psychologów, ze względu na wiele korzyści psychologicznych. Klocki LEGO używane jako narzędzie pracy umożliwiają przedstawienie pomysłów i generowanie dużej ilości informacji w dynamiczny sposób.

Klocki LEGO w metodzie Serious Play

LEGO stworzyło metodę LEGO Serious Play, która oferuje wiele korzyści w procesie rozwiązywania codziennych problemów.

Rozwój inteligencji emocjonalnej

Zabawa klockami LEGO wspiera rozwój inteligencji emocjonalnej, m.in. uczy osiągania celów i radzenia sobie z wyzwaniami. Rozwija również wyobraźnię i umiejętność wyrażania uczuć.

Pomoc w tworzeniu powiązań wyższego poziomu

Według wspomnianego już psychiatry, zabawa klockami LEGO umożliwia wytworzenie powiązań wyższego poziomu. Co to oznacza? W trakcie składania klocków wyobraźnia i kreatywność łączą się z pracą manualną. Tworzą się różne procesy mentalne związane z komunikacją.

Obserwator może zyskać głębszy wgląd w jednostkę, która tworzy obiekty z klocków. Jeśli ta technika tworzenia zostanie przeniesiona na grunt pracy grupowej lub rodziny, umożliwi zrozumienie sposobu, w jaki jednostka odbiera świat. To z kolei otwiera drogę do lepszego dialogu.

Tata z dzieckiem układający klocki LEGO na stole

Wiadomości są postrzegane a priori

Innymi słowy, używając klocków LEGO, otrzymujemy wiadomości przez powiązanie pomysłów i kreatywności, czego nie można zaobserwować w innych przypadkach. Dzięki temu można otrzymać od jednostki informacje, które w innych przypadkach pozostałyby niezauważone. Umożliwiają one znalezienie skutecznych rozwiązań.

  1. Nieświadome bariery stają się możliwe do usunięcia. Nieświadome bariery to tarcze, które pojawiają się niezamierzenie i są związanie z interakcjami społecznymi. Dzięki korzyściom psychologicznym płynącym z używania LEGO bariery stopniowo zanikają. Klocki umożliwiają poprawę umiejętności wyrażania uczuć oraz poznanie samego siebie i innych.
  2. Rozwija się umiejętność rozwiązywania problemów. W niektórych przypadkach jednostka może czuć się niezdolna do rozwiązania problemu. Klocki LEGO mogą pomóc wpaść na odpowiedni pomysł. Dzięki nim można zdobywać informacje, organizować je, przedstawiać i potwierdzać, a tym samym rozwinąć swój zakres umiejętności.
  3. Można wyrażać pojęcia abstrakcyjne. Oznacza to, że informacje związane z myślami jednostki i jej wyobraźnią mogą zostać przeniesione do realnego świata, co może poprawić skuteczność działań i procesów.

To zaledwie kilka korzyści płynących z używania kloców LEGO przez dzieci. Warto zauważyć, że zabawa klockami niekoniecznie musi wpływać na rozwój inteligencji emocjonalnej dziecka. Obecnie wiele firm zauważa korzyści płynące z używania klocków LEGO w pracy. Dorośli również mogą pokonywać swoje problemy używając tych plastikowych figurek.

Klocki LEGO dziś

Od momentu rozpoczęcia swojej działalności LEGO rewolucjonizuje sposób, w jaki postrzegamy dzieciństwo. Firma rozrosła się tak bardzo, że otworzyła również fabrykę w Meksyku. Umożliwiło to ekspansję w regionie Ameryki Łacińskiej.

Przeprowadzając trening inteligencji przez swobodną konstrukcję możemy zobaczyć korzystne zmiany w psychice jednostki. Można połączyć kreatywność z umiejętnością rozwiązywania problemów poprzez stopniowe budowanie postaci z klocków LEGO. Dzieci i dorośli na całym świecie bawią się klockami LEGO od ponad osiemdziesięciu lat, a korzyści płynące z tej zabawy zostały zauważone już dawno temu.


Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.


  • Rodríguez, G., & Patricia, C. (2016). Juegos de construcción en el desarrollo lógico matemático de los niños y niñas de 4 y 5 años de la Escuela Pablo Muñoz Vega, del Distrito Metropolitano de Quito, periodo 2015-2016 (Bachelor’s thesis, Quito: UCE). http://200.12.169.19/handle/25000/12043
  • Piedra Japón, C. A. (2016). Utilización de los juegos de construcción para potenciar la creatividad de las niñas y niños de 4 a 5 años de edad del nivel inicial II de la escuela José Miguel Burneo Burneo de la ciudad de Loja periodo 2014-2015(Bachelor’s thesis). https://dspace.unl.edu.ec/handle/123456789/11091
  • López Mendez, J. S. (2015). Juegos de construcción para reforzar la coordinación viso-motriz de los niños y niñas de nivel inicial 1 de la escuela de educación básica los Ositos Graciosos del Cantón La Libertad, provincia de Santa Elena, año lectivo 2015-2016 (Bachelor’s thesis, La Libertad: Universidad Estatal Península de Santa Elena, 2015.). https://repositorio.upse.edu.ec/xmlui/handle/46000/3674

Ten tekst jest oferowany wyłącznie w celach informacyjnych i nie zastępuje konsultacji z profesjonalistą. W przypadku wątpliwości skonsultuj się ze swoim specjalistą.