Klocki LEGO - poznaj ich psychologiczne korzyści

Klocki LEGO - poznaj ich psychologiczne korzyści

Ostatnia aktualizacja: 08 czerwca, 2018

Czy wiesz, że klocki LEGO mogą wywierać pozytywny wpływ na psychikę Twojego dziecka? Klocki LEGO stały się jedyną z ulubionych zabawek dzieci na całym świecie, ponieważ pozwalają przemierzać szerokie pole wyobraźni.

Słynna duńska marka powstała w 1932 r. Do 1942 r. LEGO produkowało tylko drewniane zabawki, dopiero później przerzuciło się na plastikowe. Nazwa LEGO to skrót utworzony od dwóch duńskich słów: Leg i Godt, które znaczą “dobrze się bawić”. Z biegiem lat firma LEGO stworzyła różnie linie zabawek, m.in. LEGO Hero Factory, Bionicle i Exo-Force. Posiada również wiele umów z takimi gigantami jak Indiana Jones, Harry Potter i Gwiezdne Wojny.

Klocki LEGO – psychologiczne korzyści płynące z ich używania

Dzieci czerpią psychologiczne korzyści z klocków LEGO wymyślając rozmaite konstrukcje. Psychiatra María Teresa Mata twierdzi, że swobodne konstruowanie różnych obiektów z klocków LEGO działa bardzo korzystnie w wielu sferach, m.in. pomaga rozwijać inteligencję emocjonalną.

Co więcej, klocki LEGO znajdują zastosowanie w psychoterapii. Zabawa nimi może wspierać dziecko w wyrażaniu uczuć i emocji. Wiele dzieci doskonale bawi się układając budowle z różnych, łączonych ze sobą zestawów klocków. Oto psychologiczne korzyści, jakie dają klocki LEGO. Są o wiele bardziej interesujące, niż się spodziewasz.

Dwie dziewczynki układające klocki LEGO na stole

Psychologiczne korzyści z używania LEGO

Psychologiczne korzyści, które dzieci czerpią z zabawy klockami LEGO, są widoczne w kilku obszarach życia:

Klocki LEGO jako narzędzie pracy

LEGO to klocki używane przez wiele firm, a także psychologów, ze względu na wiele korzyści psychologicznych. Klocki LEGO używane jako narzędzie pracy umożliwiają przedstawienie pomysłów i generowanie dużej ilości informacji w dynamiczny sposób.

Klocki LEGO w metodzie Serious Play

LEGO stworzyło metodę LEGO Serious Play, która oferuje wiele korzyści w procesie rozwiązywania codziennych problemów.

Rozwój inteligencji emocjonalnej

Zabawa klockami LEGO wspiera rozwój inteligencji emocjonalnej, m.in. uczy osiągania celów i radzenia sobie z wyzwaniami. Rozwija również wyobraźnię i umiejętność wyrażania uczuć.

Pomoc w tworzeniu powiązań wyższego poziomu

Według wspomnianego już psychiatry, zabawa klockami LEGO umożliwia wytworzenie powiązań wyższego poziomu. Co to oznacza? W trakcie składania klocków wyobraźnia i kreatywność łączą się z pracą manualną. Tworzą się różne procesy mentalne związane z komunikacją.

Obserwator może zyskać głębszy wgląd w jednostkę, która tworzy obiekty z klocków. Jeśli ta technika tworzenia zostanie przeniesiona na grunt pracy grupowej lub rodziny, umożliwi zrozumienie sposobu, w jaki jednostka odbiera świat. To z kolei otwiera drogę do lepszego dialogu.

Tata z dzieckiem układający klocki LEGO na stole

Wiadomości są postrzegane a priori

Innymi słowy, używając klocków LEGO, otrzymujemy wiadomości przez powiązanie pomysłów i kreatywności, czego nie można zaobserwować w innych przypadkach. Dzięki temu można otrzymać od jednostki informacje, które w innych przypadkach pozostałyby niezauważone. Umożliwiają one znalezienie skutecznych rozwiązań.

  1. Nieświadome bariery stają się możliwe do usunięcia. Nieświadome bariery to tarcze, które pojawiają się niezamierzenie i są związanie z interakcjami społecznymi. Dzięki korzyściom psychologicznym płynącym z używania LEGO bariery stopniowo zanikają. Klocki umożliwiają poprawę umiejętności wyrażania uczuć oraz poznanie samego siebie i innych.
  2. Rozwija się umiejętność rozwiązywania problemów. W niektórych przypadkach jednostka może czuć się niezdolna do rozwiązania problemu. Klocki LEGO mogą pomóc wpaść na odpowiedni pomysł. Dzięki nim można zdobywać informacje, organizować je, przedstawiać i potwierdzać, a tym samym rozwinąć swój zakres umiejętności.
  3. Można wyrażać pojęcia abstrakcyjne. Oznacza to, że informacje związane z myślami jednostki i jej wyobraźnią mogą zostać przeniesione do realnego świata, co może poprawić skuteczność działań i procesów.

To zaledwie kilka korzyści płynących z używania kloców LEGO przez dzieci. Warto zauważyć, że zabawa klockami niekoniecznie musi wpływać na rozwój inteligencji emocjonalnej dziecka. Obecnie wiele firm zauważa korzyści płynące z używania klocków LEGO w pracy. Dorośli również mogą pokonywać swoje problemy używając tych plastikowych figurek.

Klocki LEGO dziś

Od momentu rozpoczęcia swojej działalności LEGO rewolucjonizuje sposób, w jaki postrzegamy dzieciństwo. Firma rozrosła się tak bardzo, że otworzyła również fabrykę w Meksyku. Umożliwiło to ekspansję w regionie Ameryki Łacińskiej.

Przeprowadzając trening inteligencji przez swobodną konstrukcję możemy zobaczyć korzystne zmiany w psychice jednostki. Można połączyć kreatywność z umiejętnością rozwiązywania problemów poprzez stopniowe budowanie postaci z klocków LEGO. Dzieci i dorośli na całym świecie bawią się klockami LEGO od ponad osiemdziesięciu lat, a korzyści płynące z tej zabawy zostały zauważone już dawno temu.

To może Cię zainteresować ...
Zabawa na każdym etapie dzieciństwa
Jesteś Mamą
Przeczytaj na Jesteś Mamą
Zabawa na każdym etapie dzieciństwa

Zabawa odgrywa kluczową rolę w rozwoju dziecka i ewoluuje wraz z nim na kolejnych etapach dzieciństwa. Twoje dziecko modyfikuje swoje schematy zaba...



  • Rodríguez, G., & Patricia, C. (2016). Juegos de construcción en el desarrollo lógico matemático de los niños y niñas de 4 y 5 años de la Escuela Pablo Muñoz Vega, del Distrito Metropolitano de Quito, periodo 2015-2016 (Bachelor’s thesis, Quito: UCE). http://200.12.169.19/handle/25000/12043
  • Piedra Japón, C. A. (2016). Utilización de los juegos de construcción para potenciar la creatividad de las niñas y niños de 4 a 5 años de edad del nivel inicial II de la escuela José Miguel Burneo Burneo de la ciudad de Loja periodo 2014-2015(Bachelor’s thesis). https://dspace.unl.edu.ec/handle/123456789/11091
  • López Mendez, J. S. (2015). Juegos de construcción para reforzar la coordinación viso-motriz de los niños y niñas de nivel inicial 1 de la escuela de educación básica los Ositos Graciosos del Cantón La Libertad, provincia de Santa Elena, año lectivo 2015-2016 (Bachelor’s thesis, La Libertad: Universidad Estatal Península de Santa Elena, 2015.). https://repositorio.upse.edu.ec/xmlui/handle/46000/3674