Regularna nauka - złe nawyki dzieci, których warto unikać

Nauka i regularne uczenie się są drogą są sukcesu twojego dziecka. Dowiedz się, jakie błędy najczęściej są popełniane przez młodzież podczas studiowania.
Regularna nauka - złe nawyki dzieci, których warto unikać
Olga Carbajo

Napisane i zweryfikowane przez biolog Olga Carbajo.

Ostatnia aktualizacja: 21 grudnia, 2022

Dlaczego warto uświadomić dzieciom, jak ważna jest regularna nauka i jakich nawyków warto uniknąć, aby osiągać sukcesy w szkole? Dobre nawyki związane z uczeniem się  i studiowaniem są niezbędne w życiu twoich dzieci. Mogą im pomóc uniknąć wielu niepowodzeń w szkole.

Od złych ocen, problemów na testach i sprawdzianach po problemy z dostaniem się na wymarzone studia – każdy nastolatek obawia się tych konsekwencji.  Przeczytaj nasz artykuł i odkryj najczęściej spotykane złe nawyki związane z regularną nauką.

Regularna nauka – poznaj złe nawyki, których należy unikać

W wielu przypadkach brak zdolności rzetelnego i regularnego uczenia się charakteryzuje się silną demotywacją. Ten stan może być spowodowany po prostu brakiem organizacji i złymi nawykami twojego dziecka.

Zbadanie i określenie, których umiejętności brakuje twoim dzieciom, może wpłynąć na ich szanse edukacyjne oraz przyszłą karierę. Być może nadrobienie zaległości i uporządkowanie sfery edukacyjnej może wpłynąć na różnicę między wczesnym porzuceniem nauki, a pomyślnym pokonaniem tego etapu edukacyjnego, na którym się obecnie znajdują.

Jak możesz pomóc rozpalić entuzjazm dzieci do regularnej nauki?

Zazwyczaj to zniechęcenie do studiowania jest ściśle związane z brakiem umiejętności uczenia się. Ten brak organizacji pracy nie pozwala na ustanowienie skutecznych i regularnych sesji studyjnych. Innymi słowy, dzieci są zbyt leniwe i zagubione, aby się prawidłowo i często uczyć, ponieważ tak naprawdę nie wiedzą, jak to zrobić.

Jeśli pomożesz im zorganizować ten element, być może pomoże im to opanować wymagany materiał. Poniżej przeanalizujemy najczęstsze złe nawyki związane z nauką, jakie występują u dzieci. Odrobina samokrytyki jest zawsze dobra i jest pierwszym pozytywnym krokiem do postępu i poprawy wyników w szkole.

Typowe złe nawyki związane z uczeniem się występujące u dzieci

1. Brak planowania sesji uczenia się

Ważne jest, aby sporządzić harmonogram zajęć lekcyjnych oraz pozalekcyjnych. To pozwoli zaplanować czas, jaki każdego popołudnia dziecko poświęci na każdy przedmiot. Próba opanowania materiału w ostatniej chwili w napadzie paniki nigdy nie jest skuteczna.

Namów dziecko, aby zawsze zapisywało daty kolejnych testów i kartkówek. Zaplanowanie nauki i rozdzielenie jej na kilka dni, pomoże opanować materiał w spokojniejszym rytmie oraz na dłużej.

Próba zarwania nocy na dzień przez testem powoduje zmęczenie, stres i niepokój. Jeśli dziecko panikuje, ma napady stresu i bólu brzucha przed każdym testem – oznacza to, że nie uczy się w odpowiedni sposób.

2. Uczenie się z głośną muzyką lub włączonym radiem nie sprzyja koncentracji

Dziecko się uczy

W zależności od tematu, którym dziecko zamierza się zająć, będzie potrzebować ono pewnego stopnia koncentracji. Jeśli jednak słucha głośnej, energicznej muzyki, jest bardziej prawdopodobne, że jego uwaga będzie skupiona na tekście piosenki, a nie na książce lub ćwiczeniu.

 

Są jednak badania potwierdzające skuteczność w poprawie koncentracji u osób studiujących przy muzyce instrumentalnej, klasycznej (na przykład Mozarta). Jeśli zajęcie nie wymaga tak dużej koncentracji, cicha i spokojna muzyka nie powinna powodować problemów.

3. Brudny i zagracony obszar przeznaczony do nauki

Nikt z nas nie chciałby uczyć się w miejscu pracy pełnym papierów i przy stercie śmieci. Ważne jest, aby utrzymywać porządek i czystość w miejscu przeznaczonym do nauki. Nie tylko jest to bardziej higieniczne, ale pozwala naszemu mózgowi skupić się na wykonywanym zadaniu.

Ponadto estetyczne otoczenie będzie bardziej zachęcające do spędzenia tam czasu i dłuższej nauki. Musisz także upewnić się, że dziecko ma pod ręką wszystko, czego potrzebuje. Nie będzie musiało co chwile odrywać się od ćwiczenia lub zadania. Zapewnij mu kolorowe kredki, gumkę, zakreślacz, linijkę i czysty papier.

4. Nauka w łóżku to kolejny z najczęstszych złych nawyków dotyczących studiowania

Jeśli dziecko przygotowuje się do bardzo trudnego testu, a nauka zajmuje mu dużo czasu, musi czuć się komfortowo. Nie powinieneś jednak pozwalać mu uczyć się w łóżku. Zapewne po kilku minutach, będzie miało ochotę się zdrzemnąć.

Nasz mózg jest przyzwyczajony, że łóżko to miejsce do odpoczynku. Dobre krzesło i dobrze oświetlone miejsce do nauki, to więcej niż potrzeba.

5. Nauka – nadmiar materiału i zaległości

Zagracone biurko

Jeśli dziecko nie zaplanowało tygodniowego harmonogramu nauki, a materiał każdego dnia  się powiększył, nadejdzie dzień, w którym nastąpi przesycenie i zebranie się zaległości. Wtedy nastąpi kryzys, a każde z zadań dziecko wykona “po łebkach”, jako że zabraknie mu czasu.

Zapewne nie będzie w stanie się skoncentrować i zrezygnuje z nauki, zanim jeszcze zacznie. Dobry zarys pracy i codzienne robienie notatek może pomóc uniknąć takiej sytuacji i zebrania się zaległości.

6. Nauka na pamięć i “wkuwanie” treści

Czasami nie ma innego wyjścia, jak tylko zabrać się do nauki. Jednak może się to wydawać bardzo nudne. Wkuwanie tekstu na pamięć nie jest jednak kreatywne i nie przynosi rezultatów.

Możesz używać technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT), aby uczynić zajęcia bardziej przyjemnymi. Mapy koncepcyjne, filmy z YouTube, grafiki i infografiki. Możesz nauczyć dziecko skorzystać z wszystkiego, co pomoże mu przyswoić i poznać wymaganą treść.

7. Zbyt wiele czynników rozpraszających uwagę podczas nauki

Nie ma nic złego w korzystaniu z technologii informacyjno-komunikacyjnych, ale dziecko musi wiedzieć, jak się kontrolować. Jeśli ma otwarty Instagram na smartfonie i Facebook na komputerze, skupia się na mediach społecznościowych, a nie na tym, czego musi się uczyć.

W godzinach nauki nie powinno się przeznaczać czasu na przeglądanie internetu czy rozmowy ze znajomymi.

 

8. Brak regularnych przerw to jeden z najgorszych nawyków w nauce

Sesje nauki w maratonie nie są produktywne. Ogólnie rzecz biorąc, ludzie mogą utrzymać dobry poziom koncentracji przez maksymalnie 50 minut do 1 godziny. Zalecamy rozpoczęcie nauki czegoś, co wydaje się proste, trochę jak rozgrzewka. Następnie co godzinę róbcie sobie przerwę, aby przewietrzyć pomieszczenie, zjeść przekąskę i oczyścić umysł.

9. Nauka w salonie lub kuchni

Nie będziesz w stanie się skoncentrować, jeśli twój brat ogląda telewizję, matka rozmawia przez telefon lub pies szczeka. Musisz mieć własne miejsce do nauki, które pozwoli ci uczyć się w ciszy, odizolowane od hałasu i czynników rozpraszających.

Dobre nawyki związane z uczeniem się – wnioski

Jeśli widzisz, że dziecko popełnia powyższe błędy – jest to właściwie pierwszy krok do sukcesu. Pamiętaj, że pierwszym etapem jest zawsze rozpoznanie popełnianych błędów.

Teraz, kiedy wiesz, czego nie powinno się robić, mamy nadzieję, że pomoże wam to poprawić nawyki związane z nauką. Sekret tkwi w motywacji i wytrwałości.

„Motywacja jest tym, od czego zaczynasz. Ten nawyk utrzymuje cię przy życiu ”.

– Jim Ryun –


Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.


  • Quintanilla Paz Soldán, FHábitos de estudio. [material de apoyo al tutor]. Recuperado de: www.prepa8.unam.mx
  • Laureano, C. A., & Ampudia, L. G. (2019). Procrastinación: Revisión Teórica. Revista de investigación en psicología, 22(2), 363-378. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8162710
  • Pastor-Vicedo, JC, Martínez-Martínez, J., Jaén Tévar, Y., & Prieto-Ayuso, A. (2019). Los descansos activos y la mejora de los aprendizajes en educación infantil: una propuesta de intervención. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte , 67-72. doi:10.6018/sportk.401131
  • Pérez, GC, García, EC, Carbó, AR, & Antolí, NS (2010). Organizarse mejor.: Habilidades, estrategias, técnicas y hábitos de estudio . Editorial

Ten tekst jest oferowany wyłącznie w celach informacyjnych i nie zastępuje konsultacji z profesjonalistą. W przypadku wątpliwości skonsultuj się ze swoim specjalistą.