Koszmary senne u dzieci - jak sobie poradzić

01 listopada, 2020
Koszmary są normalnym objawem rozwoju dziecka, ale mogą być męczące i przeszkadzać w zasypianiu. Dowiedz się jak pomóc dziecku sobie z nimi lepiej radzić.

Koszmary senne są normalną częścią rozwoju dziecka w wieku od 2 do 6 lat. Częste ich występowanie może jednak niepokoić rodziców. Dzisiaj przedstawimy serię wskazówek, jak poradzić sobie z dzieckiem, które często budzi się w nocy z płaczem.

Czytaj dalej i dowiedz się więcej!

Koszmary senne są całkiem normalne podczas rozwoju dziecka. Zwykle pojawiają się w wieku około 2 lub 3 lat i są dla dzieci sposobem na zrozumienie, przeanalizowanie i wyrażenie doświadczeń z ich życia. Świadczą o rozwoju mózgu i o kształtującej się wyobraźni.

Jednakże fakt, że pojawianie się koszmarów jest normalne, nie oznacza, że ​​nie przeszkadzają one maluchom i ich rodzicom. W tym artykule opowiemy, jak unikać koszmarów sennych u dzieci oraz jak wspierać dziecko, gdy jednak przyśni mu się coś strasznego.

Kiedy dzieci budzą się ze strachem, często sprawia im to problem w ponownym zasypianiu. W rzeczywistości mogą zacząć całkowicie obawiać się spania, ponieważ nie chcą mieć kolejnego złego snu. Jeśli chcesz pomóc maluchowi uporać się z tym problemem w domu, poniższe wskazówki pomogą wam spokojnie odpocząć.

Koszmary senne – możliwe przyczyny u dzieci

Koszmary senne u dzieci

Koszmary zwykle pojawiają się w drugiej połowie nocy, podczas fazy snu zwanej REM- faza snu, w której występują szybkie ruchy gałek ocznych.

Przyczyny te mogą obejmować na przykład:

  • Brak regularnej rutyny i określonej pory snu u dziecka.
  • Choroba lub gorączka – mogą powodować pojawienie się złych snów i budzenie się.
  • Za mało godzin snu – na przykład hałas w nocy przerywający sen.
  • Jeśli dzieci odczuwają niepokój lub stres z powodu jakiejś zmiany w życiu – przeprowadzki, rozwodu rodziców, pojawienia się nowego rodzeństwa, pójścia do przedszkola itp. – mogą mieć koszmary.
  • Zbytnie zmęczenie i wyczerpanie dziecka zwiększa również prawdopodobieństwo koszmarów. Nie warto odkładać pójścia spać aż do późnych godzin wieczornych.

Wskazówki pozwalające uniknąć koszmarów sennych u dzieci

  • Upewnij się, że dziecko czuje się komfortowo w swoim pokoju
    Aby zapewnić dzieciom większy komfort, możesz włączyć małą i ledwo świecącą lampkę nocną, aby pokój nie był zbyt ciemny. Oczywiście lampa nie powinna być zbyt silna, aby nie budziła dziecka. Jednocześnie możesz pozwolić maluchom spać ze swoimi ulubionymi pluszakami lub ze zwierzęciem, dzięki czemu poczują się bezpiecznie.
  • Uważaj na to, co dzieci oglądają w telewizji i nie pozwól im oglądać programów tuż przed snem
    W ciągu ostatniej godziny, zanim dzieci pójdą spać, powinieneś upewnić się, że nie oglądają już bajek ani telewizji. Jednak wszelkie programy, który dzieci oglądają – o jakiejkolwiek porze dnia i nocy – powinny być pozbawione brutalnych lub agresywnych treści. Jeśli dzieci oglądają bajki przed snem, upewnij się, że nie są one zbyt jasne ani kolorowe. Takie programy mogą niepotrzebnie pobudzać mózg tuż przed snem.
  • Ustal rutynę snu i pobudek
    Ważne jest ustalenie codziennych czynności, ponieważ zapewniają one dziecku poczucie bezpieczeństwa i równowagę w życiu. Rutyny pozwalają im wiedzieć, czego się spodziewać w danym momencie dnia i zapobiegają niepotrzebnym stresom i  niespodziankom. W tym sensie dzieci powinny mieć ustalony harmonogram codziennych kąpieli, jedzenia, mycia zębów i kładzenia się spać.
  • Poczytaj dziecku opowiadania i bajki przed snem, aby się zrelaksować
    Bardzo ważne jest, aby wprowadzić nawyk czytania odpowiedniej dla wieku historii przed snem. Pomaga to uspokoić dzieci przed pójściem spać. Możesz także ćwiczyć techniki relaksacyjne z głębokim oddychaniem, delikatną muzyką i dźwiękami natury.

Co możesz zrobić, jeśli pomimo wszystkich wysiłków koszmary wciąż trwają?

Pocieszanie dziecka

  • Jeśli Twoje dziecko budzi się z krzykiem możesz mu potowarzyszyć w jego pokoju i pomóc mu się uspokoić.
  • Mów do dziecka spokojnym i troskliwym głosem, aby się jeszcze bardziej nie przestraszyło.
  • Powiedz dziecku, że to już koniec, że to był tylko koszmar, a mama lub tata są obecni i czuwają.
  • Opowiedz im przyjemną historię, aby odwrócić uwagę dziecka i pomóc mu zapomnieć o koszmarze.
  • Kiedy dziecko ma koszmary, nie należy go przynosić do swojego łóżka. Jeśli to zrobisz, prawdopodobnie przyzwyczai się do tego i trudno będzie mu spać w swojej własnej sypialni. Raczej pomóż mu się uspokoić we własnym łóżku, aż ponownie zaśnie.
  • Jeśli Twoje dziecko ma powtarzające się koszmary, porozmawiaj z pediatrą. Problem może wynikać z zaburzeń snu lub nawet zespołu stresu pourazowego. Może również wskazywać na problem psychologiczny związany z otoczeniem dziecka lub na problemy w przedszkolu lub żłobku.

Koszmary senne są normalną częścią rozwoju dziecka, zwłaszcza w wieku od 2 do 3 lat. Co więcej, mogą utrzymywać się nawet aż do szóstego roku życia. Jednak wraz z wiekiem i dojrzewaniem dziecka złe sny powoli zanikają, a dzieci zaczynają sobie lepiej radzić ze stresem.

Nie wahaj się zastosować powyższej sugestii, aby uniknąć koszmarów i dzieci. I pamiętaj, jeśli problem nie ustępuje, a dziecku naprawdę ciężko, skonsultuj się z pediatrą lub psychologiem dziecięcym, aby znaleźć przyczynę nadmiaru stresu i napięcia u dziecka.