Płatki owsiane to dobry wybór dla niemowląt i dzieci

Dziś pokażemy Ci, dlaczego płatki owsiane to dobry wybór dla niemowląt i dzieci. Powiemy Ci również, jak włączyć go do swojej diety.
Płatki owsiane to dobry wybór dla niemowląt i dzieci

Ostatnia aktualizacja: 29 sierpnia, 2021

Płatki owsiane to jedne z najwyższej jakości zbóż dostępnych na rynku. Oprócz licznych innych zalet żywność ta zawiera dużo rozpuszczalnego błonnika. Jest on zdolny do fermentacji w jelitach i zapewnia ogromne korzyści naszej mikrobiocie.

Jest on nie tylko doskonałym źródłem energii, ale także pomaga w poprawie funkcjonowania całego organizmu. Wszystko to sprawia, że płatki owsiane to dobry wybór dla niemowląt i dzieci.

Kolejną wielką zaletą owsa jest to, że ulega on tylko nieznacznemu rozkładowi podczas przetwarzania metodami przemysłowymi. Najczęściej spożywa się go w stanie oryginalnym, chociaż można go również znaleźć w postaci mąki lub w niektórych produktach z dodatkiem cukru.

Mimo to nie jest zbożem tak rafinowanym jak pszenica, a to pozwala zachować naturalną zawartość błonnika.

Dlaczego płatki owsiane to dobry wybór dla niemowląt i dzieci?

Generalnie można powiedzieć, że płatki owsiane to dobry wybór, ponieważ składają się z wysokiej jakości węglowodanów złożonych o niskim indeksie glikemicznym. Substancje te przedostają się do krwiobiegu bardzo powoli, dzięki czemu nie zmieniają gwałtownie poziomu glukozy we krwi (glikemii).

Dlatego też płatki owsiane długotrwale chronią zdrowie metaboliczne. Natomiast cukry proste lub węglowodany o wysokim indeksie glikemicznym wiążą się ze zwiększonym ryzykiem rozwoju cukrzycy typu 2 (Lean, 2016).

Jak niemowlęta i dzieci powinny spożywać płatki owsiane?

Młoda dziewczynka je płatki owsiane

Najlepszym sposobem spożywania owsa są płatki owsiane. To pozwoli optymalnie wykorzystać wszystkie cechy tego zboża, w tym błonnik.

Jednak spożywanie płatków owsianych może być nieodpowiednie dla niemowląt, ponieważ mają one ograniczoną zdolność do żucia i mogą łatwo się zakrztusić. Dobrym rozwiązaniem jest więc podanie tego zboża w postaci mąki lub zmiksowanych z mlekiem płatków owsianych.

Dzięki rozpuszczalnemu błonnikowi płatki owsiane docierając do jelita dziecka fermentują i odżywiają mikrobiotę jelitową. Według badań opublikowanych w The Journal of Nutritional Biochemistry, beta-glukany zawarte w owsie sprzyjają rozwojowi tych bakterii i tworzeniu korzystnych dla naszego organizmu związków, takich jak maślan.

Dla dzieci płatki zbożowe są najszerzej akceptowaną metodą spożywania owsa . Poniżej przedstawiamy kilka opcji przygotowania płatków dla dzieci:

Z puree owocowym

To jeden z najlepszych sposobów spożywania owsa. Możesz dodać całe płatki lub mąkę zbożową do dowolnego przecieru owocowego, poprawiając w ten sposób konsystencję, teksturę i wartość energetyczną produktu. To idealna opcja do spożycia przed aktywnością fizyczną.

Tradycyjnie przygotowane płatki owsiane

Namoczone płatki owsiane to sposób przygotowania, który w ostatnich latach stał się bardzo popularny. Zasadniczo składa się z mieszanki płatków z mlekiem, do których można dodać świeże owoce lub orzechy.

Dodając mleko do tego produktu zapewniasz także białka o wysokiej wartości biologicznej, co dodatkowo poprawia koncentrację składników odżywczych.

Ciasteczka

Ciasteczka owsiane są jedną z ulubionych przekąsek dzieci, jeśli są odpowiednio przygotowane. Możesz zrobić je z samych płatków owsianych lub dodać do smaku banana, kakao lub cynamon. To inny sposób spożywania płatków, ale zawsze jest to strzał w dziesiątkę.

Naleśniki

Jednym ze sposobów przygotowania zdrowych naleśników jest użycie płatków owsianych jako głównego składnika. Ale musisz zwrócić szczególną uwagę na produkty towarzyszące. Świeże owoce, orzechy lub pasta twarogowa mogą być dobrą alternatywą.

Należy unikać past lub syropów czekoladowych z dużą zawartością  cukrów, ponieważ ich częste spożywanie może nadwyrężyć trzustkę i zwiększyć ryzyko zachorowań.

Stos naleśników owsianych.

Płatki owsiane, najlepsze zboże dla dzieci i niemowląt

Jak już zauważyłeś, płatki owsiane to dobry wybór dla niemowląt i dzieci. Z tego powodu zalecamy włączenie ich do regularnej diety Twojego malucha.

Jest wiele sposobów na przygotowanie płatków. Oczywiście będziesz musiała dobrać je do wieku i upodobań swoich dzieci. Pamiętaj, że dodatki muszą być naturalnymi produktami bogatymi w składniki odżywcze.

W miarę możliwości unikaj syropów składających się z cukrów prostych i innych dodatków chemicznych.

W przypadku dzieci z celiakią płatki owsiane często mogą stanowić problem, ponieważ zawierają białko zwane aweniną. Białko to, podobnie jak gluten, może wywoływać objawy choroby.

Jednocześnie owies jest podatny na zanieczyszczenie krzyżowe innymi ziarnami zawierającymi gluten. Z tego powodu ważne jest, aby w takich przypadkach wybierać produkty owsiane, które są certyfikowane jako bezglutenowe.

Jednocześnie należy porozmawiać z lekarzem przed podaniem ich dzieciom z celiakią.

To może Cię zainteresować ...
Poznaj interesujące przepisy o niskiej zawartości fruktozy!
Jesteś MamąPrzeczytaj na Jesteś Mamą
Poznaj interesujące przepisy o niskiej zawartości fruktozy!

Obecnie wiele osób cierpi na nietolerancję fruktozy. Poznaj więc przepisy o niskiej zawartości fruktozy, które możesz przygotować w domu.



  • Lean ME, Te Morenga L. Sugar and Type 2 diabetes. Br Med Bull. 2016 Dec;120(1):43-53. doi: 10.1093/bmb/ldw037. Epub 2016 Oct 5. PMID: 27707695. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27707695/
  • Jayachandran M, Chen J, Chung SSM, Xu B. A critical review on the impacts of β-glucans on gut microbiota and human health. J Nutr Biochem. 2018 Nov;61:101-110. doi: 10.1016/j.jnutbio.2018.06.010. Epub 2018 Aug 10. PMID: 30196242. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30196242/