3 programy interwencyjne dla dzieci z autyzmem
Dzieci z autyzmem, a konkretniej rzecz biorąc z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD) na ogół charakteryzują się problemami w rozwoju umiejętności językowych i komunikacji (zarówno werbalnej, jak i niewerbalnej), trudnościami z umiejętnościami społecznymi oraz nieelastycznym, sztywnym i absolutnym myśleniem.
Ma to na nie znaczący wpływ utrudniający codzienne funkcjonowanie. Na szczęście istnieje obecnie kilka programów interwencyjnych skierowanych do dzieci z autyzmem, które mają na celu poprawę tych deficytów. Dzisiaj zaprezentujemy Ci kilka z nich.
Najpierw jednak musimy zaznaczyć, że wspomniane powyżej trudności mogą pojawiać się w mniejszym lub większym stopniu w zależności od indywidualnej osoby z ASD. Dlatego eksperci muszą dostosować interwencję psychoedukacyjną do konkretnych potrzeb danego dziecka.
Specjalista powin ien więc najpierw przeprowadzić specjalistyczną i spersonalizowaną interwencję, by ocenić cech y danego dziecka i jego otoczenia.
„Określanie kogoś jako „przebywającego we własnym świecie” to jeden z poważniejszych błędów. Trudności z komunikacją i interakcjami społecznymi nie oznaczają, że ktoś tkwi we własnym świecie. Brak kontaktu wzrokowego nie oznacza, że nie widzi. To, że wędruje, nie oznacza, że się zgubił.
– Liza Becker –
Programy interwencyjne dla dzieci z autyzmem
Metoda ABA
Metoda ABA ( Applied Behaviour Analysis – ukierunkowana analiza zachowania) to model interwencji skierowany do dzieci z autyzmem. Ma on na celu pomóc im w doskonaleniu i rozwijaniu nowych umiejętności, uogólnianiu odpowiednich zachowań na nowe sytuacje i zmniejszaniu niepożądanych zachowań.
Metoda ta opiera się na warunkowaniu instrumentalnym, ponieważ polega na wzmacnianiu dziecka w pozytywny i systematyczny sposób. Wykorzystuje system przyznawania mu jakiejś formy nagrody (słodyczy, pochwały, piosenek, gier itp.), za każdym razem, gdy wykonuje określone pożądane zachowanie związane z dziedzinami takimi jak:
- Umiejętności adaptacyjne.
- Zdolności motoryczne.
- Język.
- Umiejętności społeczne.
- Umiejętności poznawcze.
- Funkcje wykonawcze.
- Umiejętności
- Umiejętności związane z grami i zabawą.
Eksperci podzielą je z kolei na mniejsze zadania, aby ułatwić realizację procesu. W ten sposób będą w stanie osiągnąć optymalny poziom u dziecka.
Model TEACHC
Model TEACHC (Treatment and Education of Autistic and Related Communication Handicapped Children czyli leczenie i edukacja dzieci niepełnosprawnych z autyzmem i zaburzeniami komunikacji) opiera się na następujących aspektach:
- Strukturyzacja środowiska: optymalizacja organizacji przestrzeni fizycznych, harmonogramów, materiałów itp.
- Wykorzystanie materiałów i instrukcji wizualnych.
- Współpraca rodzinna – przy użyciu tych samych materiałów i technik w domu.
Metoda ta doskonale dostosowuje się do specjalnych potrzeb dzieci z autyzmem. Ułatwia im naukę i prawidłowy rozwój umiejętności społecznych i komunikacyjnych.
„Metoda TEACCH jest najszerzej stosowanym programem edukacji specjalnej na świecie . Is tnieją doniesienia o jej skuteczności w poprawie umiejętności społecznych i komunikacyjnych, redukowaniu zachowań nieprzystosowawczych i poprawie jakości życia, a tym samym zmniejszaniu stresu rodzinnego”.
– Fernando Mulas i inni –
Program PECS
Program PECS (Picture Exchange Communication System – System komunikacji oparty o wymianę zdjęć) ma na celu nauczenie dzieci z autyzmem pewnych strategii komunikacji i interakcji społecznych.
W ten sposób dzieci stopniowo i stopniowo nabywają umiejętności niezbędne do naturalnej komunikacji poprzez wymianę obrazów lub piktogramów.
Należy zauważyć, że takie psychopedagogiczne programy interwencyjne powinny być zawsze stosowane przez wyspecjalizowanych specjalistów. Chociaż oczywiście zaangażowanie rodziny jest podstawą ich pomyślnego rozwoju i pozytywnych wyników.
To może Cię zainteresować ...