Zachowanie dziecka przy posiłkach pokazuje jego charakter

· 4 stycznia 2019

Jest udowodnione, że charakter dziecka wpływa na jego zachowanie przy posiłkach. W tym artykule wyjaśnimy co to dokładnie oznacza. Każde dziecko ma inny charakter, dlatego też zachowanie dzieci przy stole bywa tak różne. Niektóre dzieci nie sprawiają w trakcie posiłków żadnych problemów, inne są wybredne i odmawiają jedzenia. Stół obiadowy może się przy takim dziecku przerodzić w pole bitwy.

Jeśli dziecko nie chce jeść niektórych potraw albo odwrotnie – ma jedną ulubioną potrawę i tylko to chce jeść – świadczy to nie tylko o jego nawykach i upodobaniach jedzeniowych, ale jest też pewnym wyznacznikiem osobowości.

Każde dziecko ma swoje własne cechy charakteru, które sprawiają, że odróżnia się od pozostałych. W pewnym momencie rozwoju normalnym zjawiskiem jest, że niektóre posiłki mu nie smakują i nie chce ich jeść. Grymaszenie przy posiłkach jest powszechne u dzieci.

Jednak nie można tego usprawiedliwić tylko tym, że dziecko już tak ma. Zachowanie dziecka przy stole często świadczy o jego osobowości. Jeśli to zrozumiesz, będziesz umiała lepiej podejmować właściwe decyzje wychowawcze i sprawniej poradzisz sobie z kłótniami przy stole.

Dziecko je posiłek

Jak zachowanie dziecka przy stole świadczy o jego charakterze

Dziecko na każdym etapie swojego rozwoju ma styczność z jedzeniem. Na początku jego podstawowym posiłkiem jest mleko. Jednak z biegiem czasu to się zmienia. Należy umieć wprowadzać do diety dziecka nowe smaki i nowe zwyczaje jedzeniowe. To jak dziecko zachowuje się przy stole nazywamy zwyczajem jedzeniowym.

Wpływa na to kilka kwestii: zachowania innych domowników przy stole, dostępność różnych produktów, status społeczny rodziny, zainteresowanie rodziców i zwyczaje kulturowe. To wszystko w jakimś stopniu kształtuje dziecko i jego zachowanie przy stole.

Typy charakteru

Przyjrzyjmy się różnym rodzajom osobowości i jakimi cechami się charakteryzuje:

  • Dziecko, które łatwo przyzwyczaja się do nowości i do zmian. Takie dziecko jest radosne, jego zachowanie jest przewidywalne. Łatwo jest mu przebywać w grupie osób i jest grzeczne.
  • Dziecko aktywne i rozkojarzone. Takie dziecko nie lubi zmian, wycofuje się, gdy sytuacja ulega zmianie. Często jest marudne. Trudniej jest wypracować w nim jakieś regularne zachowanie. Krzyki i histeria w trakcie posiłków są bardzo prawdopodobne. Powszechnie określa się takie dziecko jako „trudne„.
  • Ostatni typ charakteru to dziecko zamknięte w sobie, które z trudem przystosowuje się do nowych sytuacji. Może ono być całkiem towarzyskie, ale bardzo potrzebuje akceptacji, szczególnie ze strony rodziców.

Jak charakter wpływa na zachowanie przy stole?

Badania naukowe pokazują, że zarówno charakter dziecka, jak i jego emocje wpływają na jego zachowanie przy stole i zwyczaje jedzeniowe. Złość, która często towarzyszy trudnym dzieciom, sprawia, że jest ono bardziej wybredne, jeśli chodzi o próbowanie nowych smaków.

Smutek i lęk może powodować brak apetytu. A z kolei radość i spokój, które charakteryzują bezproblemowe dzieci, sprawiają, że chętniej próbują one nowych produktów.

Dziecko nie chce jeść

 

Zasadniczo, jeśli dziecko ma problemy z apetytem wiąże się to z jego doświadczeniami w relacjach z rodziną lub z otoczeniem. Innymi słowy, jeśli dziecko przeżywa jakieś problemy w relacjach z rodzicami czy z otoczeniem odbija się to na jego apetycie.

Poziom wrażliwości dziecka wiąże się z jego osobowością, jedno wynika z drugiego. Z kolei odmowa zjedzenia czegoś, wiąże się z przypadkami nadmiernej opieki i jest znakiem dominującej osobowości. Rodzice z pewnością coś o tym wiedzą.

Dziecko odmawiające posiłków można zaliczyć do jednej z poniższych grup:

  • Jeśli odmawia zjedzenia czegoś ze względu na kolor czy konsystencję można je nazwać wzrokowcem.
  • Jeśli wykazuje cechy perfekcjonisty może wymagać dodatkowego zainteresowania ze strony rodziców. W takich przypadkach lepiej nie robić mieszanek na talerzu.

Jak wykorzystać te informacje?

Ważną konsekwencją rozumienia zależności między osobowością dziecka a jego zachowaniem przy posiłkach jest umiejętność rozpoznawania konkretnych zachowań u dziecka. Jego osobowość  wpływa na sposób jego zachowania przy stole. Również wiek odgrywa tutaj istotną rolę, ponieważ od niego zależy czy dzieci zachowują się bardziej lub mniej racjonalnie.

W rozwiązaniu problemów przy jedzeniu z pewnością pomocne będzie zrozumienie charakteru dziecka, a co za tym idzie jego stosunku do jedzenia. Jednym z pomysłów może być zmiana w podejściu rodziców do posiłków, innym pomysłem może być zmiana domowych zwyczajów jedzeniowych. W każdym wypadku cierpliwość jest kluczową sprawą.

  • Dweck, C. S. (2007). The Secret to Raising Smart Kids. Scientific American Mind. https://doi.org/10.1038/scientificamericanmind1207-36
  • Guerra, N. G., Graham, S., & Tolan, P. H. (2011). Raising Healthy Children: Translating Child Development Research Into Practice. Child Development. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01537.x