Czym są diagramy z piktogramami?
Diagramy z piktogramami to bardzo przydatne narzędzia dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD). Czy wiesz, jak ich używać? W naszym dzisiejszym artykule wyjaśnimy Ci bliżej, czym one są.
Przede wszystkim powinieneś wiedzieć, że spektrum zaburzeń autystycznych (ASD) jest zaburzeniem neurorozwojowym, które objawia się głównie trudnościami w dwóch obszarach: komunikacji i interakcji społecznych oraz elastyczności myślenia i zachowania.
Ponadto w wielu przypadkach może również powodować znaczące zmiany w rozwoju języka. Dlatego dobrym pomysłem jest wykorzystanie diagramów z piktogramami jako systemu wspomagającego komunikacji
Czym są harmonogramy wizualne z piktogramami?
Diagramy z piktogramami to rodzaj notatnika z miejscem na określone obrazy lub ilustracje, które w prosty i jasny sposób przedstawiają między innymi przedmioty, osoby, działania, uczucia i sytuacje.
Piktogramy te można pobrać z Aragońskiego Portalu Komunikacji Wspomagającej i Alternatywnej (oryg. Centro Aragonés para la Comunicación Aumentativa y Alternativa ARASAAC), który zawiera wiele tego typu zasobów graficznych.
Możesz także użyć grafik, które dzieci uznają za znajome (m.in. zdjęcia członków rodziny, nauczycieli i ich rzeczy osobistych). Celem tego narzędzia jest wizualne przewidywanie czynności, które dziecko będzie wykonywać w określonym czasie.
Jest to idealne rozwiązanie dla wielu dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD), ponieważ ze względu na charakterystyczną dla nich sztywność umysłową zwykle wymagają przewidywania i planowania, aby lepiej zrozumieć, co dzieje się w ich otoczeniu.
Dlatego te diagramy z piktogramami mogą być używane w różnych kontekstach, takich jak:
- Dom. Przewidywanie wszystkich zadań, które muszą wykonać w swojej codziennej rutynie (prysznic, jedzenie śniadania, mycie zębów, pójście do szkoły itp.).
- Szkoła. Przewidywanie wszystkich czynności, które dzieci będą wykonywać w ciągu dnia szkolnego.
- Terapia. Aby przewidzieć, co będą robić i nad czym będą pracować podczas sesji terapeutycznej.
Jak korzystać z takich diagramów?
Aby poprawnie używać diagramów z piktogramami, musisz wykonać następujące kroki:
- Poświęć kilka minut na korzystanie z harmonogramu na początku dnia, dnia szkolnego lub sesji terapeutycznej, w zależności od kontekstu, w jakim jest używany.
- Jako rodzic, nauczyciel lub terapeuta wybierz wraz z dzieckiem piktogramy przedstawiające czynności, które dziecko będzie wykonywać w ciągu dnia, dnia szkolnego lub sesji terapeutycznej.
- Umieść piktogramy na diagramie.
- Przeczytaj na głos diagramy z piktogramami, aby dziecko znało kolejność wykonywanych czynności.
W ten sposób dziecko ustrukturyzuje informacje w swoim umyśle i może być pewne tego, co wydarzy się w danym momencie. Jest to bardzo pozytywna sytuacja dla dzieci z ASD, ponieważ pozwala im uzyskać spokój ducha i lepiej funkcjonować.
Inne zastosowania diagramów wizualnych z piktogramami
Diagramy z piktogramami można wykorzystać też do innych celów, takich jak:
- Zapisywanie daty i pogody.
- Przedstawianie ważnych wydarzeń, które mają miejsce w danym dniu (na przykład urodziny lub święto).
- Umożliwienie dziecku przekazywania i wyrażania emocji oraz uczuć o określonej porze dnia.
- Opisanie, co dziecko będzie robić przez cały tydzień.
- Zaprezentowanie posiłków, które dziecko będzie mieć tego dnia, a także pora, w którym je zje.
- Zestawienie przyborów szkolnych, które dziecko musi trzymać w plecaku, zgodnie z przedmiotami lekcyjnymi, które będzie miało tego dnia w szkole.