Czy kontrolować media społecznościowe dziecka?

Czy kontrolować media społecznościowe dziecka?
María Alejandra Castro Arbeláez

Przejrzane i zatwierdzone przez: psycholog María Alejandra Castro Arbeláez.

Napisany przez Elena Castro

Ostatnia aktualizacja: 21 grudnia, 2022

W dzisiejszych czasach media społecznościowe stanowią odgrywają kluczową rolę w życiu dzieci. Jednak rodzice muszą kontrolować media społecznościowe dziecka, aby upewnić się, że ich pociecha korzysta z nich we właściwy sposób.

To całkowicie normalne, że większość rodziców decyduje się kontrolować media społecznościowe dziecka, aby mieć pewność, że korzysta z nich w sposób bezpieczny i mądry.

Media społecznościowe odgrywają kluczową rolę w życiu wielu dzieci, a zwłaszcza nastolatków. Jednak sam fakt, że korzystanie z różnych portali społecznościowych odbywa się w przestrzeni cyfrowej nie stanowi niebezpieczeństwa.

Twoje dziecko pozwoli Ci uczestniczyć w swoim życiu w mediach społecznościowych, póki nie będzie miało wrażenia, że próbujesz je kontrolować.

Media społecznościowe, podobnie jak listy, notatki, pamiętniki i wiadomości tekstowe, dają wielu osobom możliwość wyrażania samych siebie. Twoje dziecko będzie postrzegało portale społecznościowe jako prywatne miejsce.

Dlatego też komunikacja to kluczowy czynnik, który wywiera wpływ na to, w jaki sposób dziecko będzie postrzegało kontrolowanie jego mediów społecznościowych przez rodziców.

W jaki sposób powinnaś kontrolować media społecznościowe dziecka?

To zależy od Twojej własnej znajomości mediów społecznościowych. Poza tym wiąże się również z tym, czy Twoje dziecko pozwala Ci uczestniczyć w jego doświadczeniach oraz wątpliwościach.

Jeżeli Twój maluch czuje, że szanujesz jego prywatność w mediach społecznościowych, będzie wykazywał większą otwartość podczas rozmów o tym, co robi, gdy jest online. Taka współpraca pomoże Ci zachować pewną dozę kontroli nad następującymi aspektami portali społecznościowych:

Użytkownicy

W początkowych etapach używania mediów społecznościowych wiele osób rozmawia i dzieli się różnymi informacjami ze swoimi przyjaciółmi i znajomymi. Jednak z czasem ich krąg znajomości internetowych zaczyna się coraz bardziej rozrastać.

Do przyjaciół i członków rodziny dołączają inni użytkownicy z wieloma obserwatorami, a nawet kompletnie obce osoby.

Dziewczyna używająca komórki
Co więcej, część nastolatków popełnia błąd, starając się stworzyć jak największą siec kontaktów. Twoje dziecko musi zrozumieć, że będąc online musi przestrzegać takich samych zasad związanych z bezpieczeństwem jak w życiu w realu.

Przecież nie poszłoby gdzieś z nieznaną osobą, która macha do niego na ulicy. Przekładając to na życie w Internecie, dziecko nie powinno przyjmować zaproszeń od nieznajomych, którzy chcą znaleźć się w jego kręgu znajomych na portalach społecznościowych.

Treści

Informacje osobiste, filmy, zainteresowania i miejsca to tylko część treści, które są rozpowszechniane w mediach społecznościowych. Zwykłe kliknięcie przycisku “like” może stać się katalizatorem reakcji łańcuchowej, która będzie miała o wiele większe reperkusje niż dziecko może się tego spodziewać.

Przypomnij swojemu dziecku, że jeśli jeden z jego przyjaciół dzieli się swoimi danymi, każdy będzie w stanie je zobaczyć. Dlatego też Twoje dziecko musi zadbać o odpowiednie ustawienia prywatności, starając się ograniczyć rozprzestrzenianie się jego treści jedynie do ścisłej grupy przyjaciół i followersów.

Postawy

Nastolatkowie wykorzystują media społecznościowe, aby się zrelaksować i dobrze się bawić rozmawiając ze swoimi przyjaciółmi. Jednak podczas kontaktów online, podobnie jak i podczas rozmów twarzą w twarz, może okazać się, że część osób jest wspaniała, a reszta niezwykle toksyczna. Twoje dziecko musi wiedzieć, jak ma zareagować w takiej sytuacji.

Z tego powodu powinnaś nauczyć dziecko rozpoznawać toksyczne lub ofensywne sytuacje oraz znęcanie się w przestrzeni online . Jeżeli tego doświadcza, powinnaś zachęcać je, aby dało Ci o tym znać. Jeśli zajdzie taka potrzeba, będziesz mogła zgłosić je odpowiednim służbom.

Wykorzystywanie

Pamiętaj, że media społecznościowe to narzędzie używane przez dzieci w celu wyrażania samych siebie. Istnieją aspektów, które możesz i powinnaś kontrolować, takie jak szacunek oraz czas, który dziecko spędza w mediach społecznościowych. Oprócz tego powinnaś się upewnić, że media społecznościowe pozostają jedynie jednym z dodatków do jego interakcji w prawdziwym życiu.

Aby mieć pewność, że Twoje dziecko nie polega za bardzo na mediach społecznościowych, powinnaś zachęcać je do kultywowania innych zainteresowań. Izolacji i bezczynności może zapobiec uprawianie sportu, zajęcia artystyczne lub ciekawe sposoby na spędzanie wolnego czasu.

Ryzyka związane z mediami społecznościowymi

Artykuł From ICT to ICRT potwierdza, że nastolatki wykorzystują informacje i technologie komunikacyjne, takie jak media społecznościowe, w inny sposób niż dorośli. To pierwsze ryzyko, o którym musisz zawsze pamiętać.

Notyfikacje w mediach społecznościowych - sprawdzać media społecznościowe dziecka

Ogólnie rzecz biorąc, młodsze pokolenia lepiej radzą sobie z nowinkami technologicznymi. Dlatego też należy się zastanowić w jaki sposób możemy kontrolować coś, czego w całości nie rozumiemy. Nasz brak wiedzy możemy nadgonić jedynie otrzymując jasne i precyzyjne informacje, które zbliżają do siebie obie strony.

W dzisiejszych czasach z łatwością znajdziesz kursy i zajęcia dla rodziców oraz nastolatków, które pomogą im nauczyć się korzystać z mediów społecznościowych we właściwy sposób. Takie kursy zwiększają również świadomość ryzyka związanego z korzystaniem z portali społecznościowych, w tym uzależnienia oraz przestępczość w Internecie.

Odpowiedzialne używanie mediów społecznościowych

Nauczenie dziecka odpowiedzialnego korzystania z mediów społecznościowych, poinformowanie go o zagrożeniach, jakie mogą na nie czekać w Internecie, oraz przeprowadzanie otwartych rozmów o świecie online, w którym się porusza, sprawi, że jego doświadczenia związane z korzystaniem z Internetu będą pozytywne.


Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.


  • Garrido-Lora, M., Busquet Duran, J., & Munté Ramos, R.-À. (2016). De las TIC a las TRIC. Estudio sobre el uso de las TIC y la brecha digital entre adultos y adolescentes en España. Anàlisi: Quaderns de Comunicació i Cultura, (54), 44–57. http://doi.org/10.7238/a.v0i54.2953
  • Martínez-Ferrer, B., & Moreno Ruiz, D. (2017). Dependencia De Las Redes Sociales Virtuales Y Violencia Escolar En Adolescentes. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología., 2(1), 105. https://www.analisi.cat/index.php/analisi/article/view/n54-garrido-busquet-munte

Ten tekst jest oferowany wyłącznie w celach informacyjnych i nie zastępuje konsultacji z profesjonalistą. W przypadku wątpliwości skonsultuj się ze swoim specjalistą.