Witaminy na jesień: o co należy zadbać?

· 26 marca 2019

Wraz z nadejściem jesieni dochodzi do osłabienia mechanizmów obronnych organizmu. Na szczęście możemy je wspomagać dobrymi nawykami. Regularne ćwiczenia, zrównoważona dieta i odpowiednie witaminy na jesień pomogą Ci ochronić się przed nadchodzącym zimnem.

Jesienią łatwiej jest złapać grypę. Zimno, przejmująca wilgoć i konieczność przebywania w zamkniętych pomieszczeniach zwiększają prawdopodobieństwo zachorowania. Właśnie dlatego należy wiedzieć, jak dbać o siebie w tym trudnym okresie i jakie witaminy na jesień należy przyjmować.

Koniec końców musimy polegać na naszym układzie odpornościowym, by ochronił nas przed patogenami, które prowadzą do wystąpienia choroby. Dlatego należy pamiętać, że niska temperatura przekłada się na zmniejszenie ilości białych krwinek. Musisz wzmocnić mechanizmy obronne organizmu, a witaminy z pewnością okażą się pomocne.

Witamina C: kluczowa dla systemu odpornościowego

Witamina C dba o zdrowie układu immunologicznego. W dzisiejszych czasach wiemy, że podczas choroby w osoczu następuje gwałtowne zmniejszenie ilości tej witaminy.

Co więcej, witamina C bierze udział w kształtowaniu się fagocytów. To białe krwinki, które pochłaniają niebezpieczne mikroorganizmy i produkują niszczące je enzymy. Oprócz tego jest także skutecznym antyoksydantem.

Odgrywa niezwykle ważną rolę w zwalczaniu organizmów tlenowych. Te cząsteczki rozmnażają się w naszym ciele za każdym razem, gdy chorujemy.

Na szczęście witamina C znajduje się w większości cytrusów. Bogate w nią owoce to pomarańcze, mandarynki i cytryny, jak również kiwi i truskawki.

Mama z trójką dzieci przy stole podczas śniadania

Polecane witaminy na jesień: witamina A

Witamina A składa się głównie z retinolu i innych karotenów. Odgrywa znaczącą rolę w obronie organizmu prze chorobami, bo umożliwia wytwarzanie białych krwinek.

Aby zwiększyć spożycie witaminy A nie trzeba przyjmować specjalnych suplementów. Retinol znajdziesz w takich pokarmach jak mięso, mleko i zielone warzywa, a zwłaszcza w szpinaku i marchewce.

Witamina D: zwiększa liczbę białych krwinek

Witamina D nie wpływa bezpośrednio na produkcję białych krwinek. Jednak odgrywa kluczową rolę w zwiększaniu ich liczby, bo opóźnia ich niszczenie. Dzięki niej zwiększa się żywotność fagocytów.

Na szczęście witamina D jest ogólnodostępna. Wystarczy, że spędzisz kilka minut na słońcu, a Twoja skóra ją wchłonie. To tłumaczy także, dlaczego zimna i chłodna pogoda pogarsza działanie układu odpornościowego – mamy mniej słońca, z którego można czerpać tą witaminę.

„Pamiętaj, że niska temperatura przekłada się na zmniejszenie ilości białych krwinek. Musisz wzmocnić mechanizmy obronne organizmu, a witaminy z pewnością okażą się pomocne.”

Witaminy na jesień – witamina B i E: spełniają swoje zadania

Witamina B wywiera wpływ na procesy metaboliczne zachodzące w organizmie. Chociaż nie oddziałuje bezpośrednio na produkcję białych krwinek, to i tak wspiera siły obronne organizmu.

Dzieje się tak, ponieważ wspomaga formację protein, które odgrywają kluczową rolę w układzie immunologicznym. Poza tym jeśli nie będziesz się odpowiednio odżywać, to oczywiste, że organizm zaczyna słabnąć. Z tego powodu witaminy z grupy B to idealne witaminy na jesień.

Z kolei witamina E zawiera antyoksydanty, które chronią komórki. Chociaż od dawna wiemy, że wpływa korzystnie na skórę, działa również wewnątrz organizmu. Co więcej, poprawia działanie witaminy C.

Dziewczynka z liściem sałaty w ustach - witaminy na jesień

Kwas foliowy: nie zapomnij o nim

Kwas foliowy jest dobry nie tylko dla kobiet w ciąży. Ten związek chemiczny wspiera produkcję określonego rodzaju białych krwinek – neutrofili. Dlatego jego niedobór może zwiększyć prawdopodobieństwo złapania różnych infekcji.

Foliany znajdują się w wielu popularnych pokarmach, na przykład w ryżu, brokułach, chlebie i płatkach zbożowych.

Zielone liściaste warzywa i owoce cytrusowe zawierają dużo kwasu foliowego. Jak widzisz, możesz wyposażyć organizm w witaminy na jesień stosując zróżnicowaną, zdrową i zrównoważoną dietę.

Oczywiście istnieją także specjalne suplementy i produkty medyczne, które pomogą Ci zwiększyć spożycie witamin. Witaminy B, C i E są dostępne w formie tabletek i zastrzyków. Bez problemu kupisz także kwas foliowy. Teraz już wiesz, jak przygotować się na jesienną pogodę.