Pokarmy bogate w żelazo dla kobiet w ciąży – 5 przykładów

26 września 2018

Kobiety w ciąży muszą spożywać pokarmy bogate w żelazo. Poniżej wymienimy kilka przykładów, żebyś wiedziała, co włączyć do swojej diety.

Pokarmy bogate w żelazo stanowią podstawę żywienia kobiet w ciąży. Ciało kobiety w ciąży potrzebuje dwa razy więcej żelaza, bo produkuje dodatkowe czerwone krwinki dla dziecka. Są one odpowiedzialne za transport tlenu do narządów i tkanek oraz do płodu.

Żelazo jest bardzo istotne w trakcie ciąży, a jego poziom jest najważniejszy w pierwszym i trzecim trymestrze. Dzieje się tak, ponieważ Twoje ciało nie produkuje żelaza i czerpie je głównie z jedzenia.

Istnieją dwa rodzaje żelaza: hemowe i niehemowe. Pierwsze znajduje się jedynie w produktach pochodzenia zwierzęcego, a ciało łatwiej je przyswaja. Żelazo niehemowe znajduje się w roślinach, pokarmach z dodatkiem żelaza i suplementach diety.

Czerwone mięso, drób i ryby to najlepsze źródła żelaza. Jeśli w Twojej diecie nie ma produktów pochodzenia zwierzęcego, możesz pozyskać żelazo jedząc rośliny strączkowe, warzywa i zboża.

Czego potrzebujesz podczas ciąży?

Oto kilka powodów przemawiających za tym, że żelazo jest bardzo potrzebne w trakcie ciąży:

  • To kluczowy składnik do produkcji hemoglobiny – białka w czerwonych krwinkach, które transportuje tlen do innych komórek.
  • Żelazo to ważny składnik mioglobiny, kolagenu i wielu enzymów.
  • Pomaga utrzymać sprawność układu immunologicznego.
  • Ilość krwi w organizmie wzrasta w trakcie ciąży aż do momentu, gdy masz 50% krwi więcej niż zazwyczaj. W związku z tym dodatkowe żelazo jest konieczne do produkcji hemoglobiny.
  • Dodatkowe żelazo jest potrzebne rosnącemu dziecku i łożysku, zwłaszcza w drugim i trzecim trymestrze.
  • Anemia w ciąży jest łączona z takimi problemami jak poród przed terminem i niska waga ciała dziecka.
Talerz z zupą z soczewicy stojący na stole

Pokarmy bogate w żelazo dla kobiet w ciąży – 6 przykładów

Oto niektóre pokarmy, które pomogą w sposób naturalny uzupełnić niedobory żelaza w ciąży:

1. Orzechy

Orzechy to niesamowite źródło niehemowego żelaza. Szybko i skutecznie pomagają podnieść jego poziom w ciele. Pistacje, nerkowce, orzeszki piniowe, orzechy laskowe, orzechy ziemne, pieczone migdały i pestki moreli to jedne z najlepszych źródeł żelaza dostępnych na rynku.

2. Szpinak

Szpinak to jedno z najbardziej odżywczych warzyw. Posiada mnóstwo niehemowego żelaza i wiele innych składników, które są kluczowe dla zdrowia. To warzywo, które jest głównym źródłem żelaza. Jest pyszny zarówno na surowo, jak i ugotowany.

3. Sardynki

Sardynki są znane z wysokiej zawartości kwasów omega-3 i witaminy D. Jednak są również ważnym źródłem żelaza hemowego.

“To kluczowy składnik do produkcji hemoglobiny – białka w czerwonych krwinkach, które transportuje tlen do innych komórek.”

Cztery kanapki ze szprotkami, natką i plasterkami pomarańczy leżace na drewnianym stole - pokarmy bogate w żelazo

4. Gorzka czekolada

Kiedy kupujesz dobrej jakości gorzką czekoladę, nie tylko zaspokajasz swoje zachcianki, ale i dostarczasz ciału sporą dawkę niehemowego żelaza. Co więcej, zawiera inne składniki odżywcze, takie jak magnez, wapń, fosfor i potas. To idealny i przepyszny, zdrowy deser!

5. Soczewice

Soczewice są znane jako pokarmy bogate w żelazo. Zawierają niesamowicie wysokie stężenie żelaza niehemowego.

Oprócz wysokiej zawartości składników odżywczych są bardzo ekonomiczne, uniwersalne i stanowią podstawę rozwoju psychicznego i mentalnego.

6. Spirulina

Spirulina to jeden z pokarmów bogatych w żelazo dla kobiet w ciąży, na który powinno się zwrócić uwagę. To zielonkawe algi znane z intensywnego smaku i doskonałych wartości odżywczych.

Spirulina przoduje pod względem ilości niehemowego żelaza w produktach wegetariańskich. Co więcej, zawiera wiele kluczowych aminokwasów, białek i witaminy B, C, D oraz E.

Pamiętaj, że żelazo to ważny minerał, który musi znajdować się w diecie podczas ciąży. Nie zapominaj, że pokarmy bogate w żelazo dla kobiet w ciąży pomagają również rozwijać mózg dziecka i zapewniają odpowiednią ilość tlenu we krwi.