Zabawa z dzieckiem oraz różne gry stymulujące jego rozwój
Wszyscy się uczymy poprzez zabawę. Gry są najlepszym sposobem na zdobywanie wiedzy i rozwijanie umiejętności w różnych dziedzinach. Zabawa z dzieckiem stanowią idealne rozwiązanie na stymulację jego rozwoju. W tym artykule powiemy o tym jak powinna wyglądać zabawa z dzieckiem zależnie od jego wieku.
Zabawa z dzieckiem – sposób na naukę
Wiele osób uważa za niewiarygodne, że dzieci mogą się uczyć i rozwijać w trakcie zabawy. Ich nauka i rozwój poprzez gry przebiega w taki sam sposób, w jaki uczą się nowych języków dzięki słuchaniu piosenek. Poprzez zabawę, dzieci mogą nauczyć się komunikować z otoczeniem. Zabawa z dzieckiem jest równie ważna, jak rozmowa z nim oraz dbanie o jego zdrowie.
Zgodnie z Przewodnikiem Rodzica, opublikowanym przez Hiszpańskie Stowarzyszenie Pediatryczne, istnieją pewne gry i zabawy, które mogą promować naukę dzieci w ich początkowych latach. Aktywności te stymulują ich ciekawość i rozwijają umiejętności psychomotoryczne.
Pediatrzy wymieniają fizyczne, intelektualne, społeczne i emocjonalne korzyści płynące z odpowiedniej i precyzyjnej stymulacji. Wszystkie te czynności powinny być przeprowadzane tak, jakby były zabawą, a dziecko nigdy nie powinno być zmuszane do udziału w nich.
Kilka minut dziennie wystarczy, aby przećwiczyć większość gier i aktywności, które udostępnimy poniżej.
Gry zależne od wieku dziecka
Przewodnik dla Rodziców dzieli gry i sposoby stymulowania dziecka w zależności od jego wieku. Na przykład w ciągu pierwszych trzech miesięcy możesz położyć dziecko na plecach i pokazać mu jaskrawo zabarwione zabawki, które będziesz przenosić z jednej strony na drugą. Możesz także mówić, uśmiechać się, śpiewać i wydawać różne dźwięki, patrząc mu prosto w oczy.
Nie bój się włożyć swojego palca w jego małą dłoń i przesuwać wraz z ramionami oraz całym ciałem z jednej strony na drugą. Możesz również rozciągnąć nogi delikatnie pociągając za kostki. Gdy leży na brzuchu, możesz także pokazać mu różne przedmioty przed jego twarzą. Kiedy uda Ci się zwrócić jego uwagę, podnieś rzecz i powoli przenoś na różne stron.
Zabawa z dzieckiem jest niezbędną czynnością dla jego rozwoju i edukacji. (…) Jakość i ilość godzin zabawy z dzieckiem bez wątpienia pomoże zapewnić wiedzę, umiejętności psychomotoryczne i społeczne niezbędne w dorosłym życiu.
– Rosa Jove, psycholog
Ruch i kolor
W wieku od trzech do sześciu miesięcy należy powtarzać gry, które przedstawiliśmy wcześniej. Ponadto możesz swoje dzieci całować, wysuwać język i wydawać dźwięki, które przyciągają ich uwagę. Dzieci mogą być również aktywizowane, gdy chwycisz ich ręce razem, sprawiając, że dotkną siebie nawzajem. Inną metodą stymulacji jest delikatne pociągnięcie ich za przedramię, aby umożliwić im przyjęcie pozycji siedzącej.
Korzystne rezultaty można również zaobserwować poprzez minimalny nacisk na podeszwy stóp w celu uzyskania wydłużenia nóg. Postaraj się umieścić przedmiot w swoich rękach i kiedy będą w stanie go przytrzymać, możesz go wyjąć i powtórzyć to działanie.
Pomiędzy 6 a 9 miesiącem możesz pokazać im obiekty wydające dźwięki, które charakteryzują się jasnymi kolorami. To sprawi, że będą podążać za nimi wzrokiem. Należy przybliżyć przedmiot do nich, a następnie go zabrać. Czynność tą dobrze jest powtórzyć kilka razy.
Pokaż dziecku lustro, aby mogło się widzieć w chwili, gdy wymawiasz jego imię. Możesz także zakryć twarz chusteczką i poczekać, aż ją zdejmie, a kiedy to zrobi zawołać je po imieniu. Gestykulacja i i powtarzanie sylab to także dobry sposób na stymulowanie rozwoju dziecka na tym etapie.
Nie musi to być skomplikowana zabawa. Na przykład: umieść przedmioty w obu dłoniach i zachęć je do zbliżania obiektów. Możesz także pokazać mu jego własne stopy poprzez założenie kolorowych skarpetek. Stymuluj ruch jego ciała (obroty), leżąc obok i wołając je po imieniu.
Odkryj świat poprzez zabawę!
Według psycholog Rosy Jove, spontaniczna i twórcza gra jest o wiele bardziej skuteczna, jeśli odbywa się za pomocą przedmiotów codziennego użytku. To powoduje, że dziecko rozwija swoją wyobraźnię. To pomoże im odkrywać i rozwijać swoje możliwości. Dzięki temu poznają zastosowania i wymiary tych przedmiotów. Pamiętaj, że między 9 a 12 miesiącem, możesz już zacząć pokazywać im książki dla dzieci ze zwierzętami, imitując wydawane przez nie dźwięki.
Inną prostą zabawą jest zachęcenie do dotykania różnych rodzajów konsystencji. Możesz także zwrócić uwagę dziecka dzięki: zmianie wyrazu twarzy, poprzez wydobywanie rozmaitych odgłosów z ust, dawanie pocałunków, czy też pakowanie zabawek w papier i czekanie aż je rozwinie.
W tym wieku bardzo przydatne jest również pokazywanie im klocków o różnych rozmiarach, którymi mogą się bawić. Pomóż im wstać lub chodzić trzymając je za ręce lub pod pachami. To rozwinie ich umiejętności motoryczne.
Pomiędzy 12 a 15 miesiącem życia zalecane jest, aby pomóc im chodzić i wchodzić po schodach trzymając za ręce. Naucz je umieszczać przedmioty w pojemnikach, budować wieże z klocków, przewracać strony książek, trzymać łyżkę, pić z kubka oraz otwierać i zamykać pojemniki. Możesz również nauczyć dziecko nazw poszczególnych części ciała. Pokazuj je na sobie lub w lustrze. Dzięki temu pobudzisz ich pamięć i inne procesy poznawcze.
Na tym etapie możesz wymagać zaangażowania przy zdejmowaniu ubrania. Możesz również pozwolić im jeść samodzielnie i poprosić o wykonywanie drobnych zadań, takich jak przynoszenie rzeczy. Po upływie 18 miesiąca pomoc we wchodzeniu i schodzeniu po schodach może być bardzo korzystna. Możesz również pozwolić im kopać piłkę.
Pokazywanie im obrazków z książek jest bardzo istotne dla rozwoju nauki mówienia. Zalecane jest również zwracanie się do nich poprzez używanie prostych wyrażeń. Wiele rozrywki przyniesie dzieciom, jeśli ukryjesz gdzieś w domu zabawki, a one potem będą mogły je znaleźć.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Fajardo, Z. I. E., Pazmiño, M. I. A., & Dávalos, Á. A. M. (2018). La estimulación temprana como factor fundamental en el desarrollo infantil. Espirales Revista Multidisciplinaria de investigación, 2(14). http://revistaespirales.com/index.php/es/article/view/229
- Liliana, S. (2010). Estimulación temprana. Guía de actividades para niños de hasta 2 años. Ediciones LEA.
- Salinas, Z. B., & Alvarado, J. M. (2015). Estimulación temprana para potenciar la inteligencia psicomotriz: importancia y relación/Importance and relationship in early stimulation to enhance psychomotor intelligence in infants. Ciencia Unemi, 8(15), 110-118. http://181.188.214.100/ojs/index.php/cienciaunemi/article/view/205