Stymulacja kreatywności dziecka poprzez rysowanie - poznaj jej zalety!

26 Październik, 2019

Rysowanie to doskonały sposób na stymulację kreatywności dziecka. Z tego artykułu dowiesz się, jak powinna wyglądać stymulacja kreatywności dziecka poprzez rysowanie.

Zabawa w rysowanie to świetna metoda rozwoju kreatywności i wyobraźni. Czytaj dalej, aby zobaczyć, w jaki sposób stymulacja kreatywności dziecka poprzez rysowanie może wspomóc rozwój Twojego maluszka.

Większość z nas doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jak duże znaczenie odgrywa wspieranie rozwoju kreatywności od jak najmłodszych lat. Wiadomo również, że kreatywne dzieci są bardziej pomysłowe, gdy muszą stawić czoła przeciwnościom.

Stymulacja kreatywności dziecka poprzez rysowanie

Profesor Ángeles Gervilla twierdzi, że kreatywność to umiejętność tworzenia czegoś nowego: produktu, techniki lub sposobu radzenia sobie z rzeczywistością.

W dzisiejszych czasach kreatywność odgrywa niezwykle istotną rolę we wszystkich dziedzinach życia: w pracy, kształceniu, a także życiu rodzinnymi i osobistym. Stymulując kreatywność dziecka wspieramy jego umiejętność stawiania czoła wyzwaniom, z którymi kiedyś się zetknie.

Ręka rysującego dziecka - stymulacja kreatywności dziecka poprzez rysowanie

Wiele szkół zachęca dzieci od rysowania od jak najmłodszych lat. Decydują się na to, ponieważ rysowanie wspomaga stymulację kreatywności w pierwszych latach życia malucha. Rysowanie to również sposób na odkrywanie i rozwijanie zarówno własnej osobowości, jak i otoczenia.

Viktor Lowenfeld uważa, że rysowanie to sposób wyrażania siebie, z którego dzieci mogą korzystać już we wczesnych latach. Twierdzi, że dzieci mogą tworzyć nowe pomysły poprzez rysowanie, co pomaga im rozwijać elastyczny sposób myślenia.

“Kreatywność to nie tylko umiejętność danej jednostki, ale także nastawienie do życia.”

–Issam Madi–

Stymulacja kreatywności dziecka poprzez rysowanie – 7 sposobów

  • Używaj czystego papieru i nie korzystaj z gotowych wzorów. Dzięki temu maluch może wyrażać swoją oryginalność w swobodny sposób. Gotowe wzory i kolorowanki nadają się zazwyczaj jedynie do wypełniania kształtów kolorami i nie pozwalają maluchowi dodać niczego nowego od siebie.
  • Rzuć dziecku wyzwanie i zachęć je do narysowania w zabawny sposób czegoś, co je przeraża lub czego nie lubi.
  • Pozwól maluchowi czerpać inspirację z natury. Dzieci zazwyczaj uwielbiają malować rzeczy związane z przyrodą, na przykład zwierzaki lub kwiaty. Stymuluj kreatywność malucha zachęcając go do rysowania zwierząt w najbardziej wyjątkowy sposób, poza z góry określonymi schematami.
  • Stwórz historię i poproś malucha o narysowanie jej bohaterów. Wymyśl opowiadanie bez opisywania głównych postaci. Słuchając historii maluch stworzy w głowie własne wyobrażenia dotyczące bohaterów. Kiedy zakończysz opowiadanie, poproś dziecko o narysowanie postaci.
  • Wykorzystaj wyjątkowe święta lub wydarzenia. Poproś malucha o narysowanie czegoś związanego z miejscowymi świętami lub imprezami, aby dowiedzieć się, co o nich myśli.
  • Stwórz komiks. Zaproponuj dziecku, aby opowiedziało historię rysunkami. Komiks to doskonałe narzędzie do rozwoju kreatywności i umiejętności narracyjnych.
  • Rysujcie i grajcie całą rodziną. Czas spędzany z rodziną stymuluje kreatywność dziecka. Poza tym gry poprawiają dynamikę rodzinną i wzmacniają więzi między jej członkami. Spróbujcie zagrać w Pictionary. To gra, podczas której jedna drużyna musi narysować wylosowane słowo, a druga drużyna musi je odgadnąć.

Właśnie dlatego rysowanie to nie tylko dziecięce hobby, ale także sposób nauki. Stymulowanie kreatywności dziecka poprzez rysowanie wspomaga jego rozwój mentalny i osobisty. Uczy je również tego, w jaki sposób należy wyrażać emocje.

Dzieci zakrywające twarze kartkami z rysunkami

Rysowanie to sposób na wyrażanie niepokojów i frustracji przez dzieci, jak również ich pragnień i radości.

  • Lowenfeld, V. (1987). Desarrollo de la capacidad creadora. Ed. Kapelusz. Argentina: Buenos aires.
  • Madi, I. (2012). La creatividad y el Niño. Palibrio. Estados Unidos.
  • Wallon, P., Cambier, A. y Engelhart, D. (1992). El dibujo del niño. Siglo XXI editores. España: Madrid.