Pisanie - poznaj sposoby, jak ćwiczyć je w domu
Czy chcesz poznać kilka pomysłów, jak w zabawny sposób ćwiczyć pisanie w domu? Przeczytaj nasz artykuł!
Pisanie to jedna z najbardziej złożonych umiejętności, które człowiek musi opanować. Ta zdolność poznawcza zakłada rozwinięcie określonej koordynacji wzrokowej i motorycznej. A także posiadanie zasobów uwagi i planowania, opanowanie zasad gramatyki i pisowni itp.
W tym celu ważne jest, aby od najmłodszych lat dzieci uczyły się pracować nad wypowiedziami pisemnymi, zarówno w szkole, jak i w domu.
Należy pamiętać, że to nie tylko szkoła jest odpowiedzialna za nauczanie najmłodszych pewnych podstawowych rzeczy, takich jak pisanie. Także w domu należy zadbać o to, aby ta nauka była przyswajana we właściwy sposób.
Jak możesz to osiągnąć? W kolejnej części przedstawiamy kilka dobrych pomysłów na pisanie w domu.
Pisanie – jak ćwiczyć je w domu?
Ważne jest, aby pracować nad pisaniem w domu w sposób dynamiczny i zabawny, jakby to była gra. Dzieci muszą dostrzegać, że proponowane zajęcia są sposobem spędzania czasu z rodziną w przyjemny sposób, a nie obowiązkiem lub zobowiązaniem, które muszą wypełnić.
Aby to osiągnąć, konieczne jest, aby te zajęcia były przyjemne i zwiększały kreatywność oraz wyobraźnię dzieci. Dlatego na poniższej liście opisujemy kilka ćwiczeń pisania, które spełniają te wymagania.
„Pisanie to najlepsza zabawa, jaką można zrobić bez pomocy”.
-Terry Pratchett-
1. Kontynuowanie historii
Dobrym pomysłem, aby dzieci ćwiczyły zarówno czytanie, jak i pisanie, jest zaproponowanie ćwiczenia, w którym będą musiały kontynuować opowieść i napisać do niej zakończenie.
Aby to zrobić, możesz wybrać w domu jedną z bajek i przeczytać ją do połowy. Następnie dziecko musi wymyślić zakończenie inne niż to zaproponowane przez autora. Możesz także pobrać z Internetu utworzone w tym celu opowieści.
2. Pisanie przepisów
Inną dobrą opcją do pracy nad pisaniem w domu jest stworzenie przepisu, który później wykonany zostanie przez członków rodziny. Dzieci będą musiały bardzo dobrze opisać wszystkie kroki, które mają być wykonane, a także przybory i składniki, które mają być użyte.
To ćwiczenie jest bardzo motywujące dla najmłodszych, ponieważ widzą, że pisanie ma praktyczne zastosowanie.
3. Wymyślanie historii na podstawie serii słów lub obrazów
Wypowiedź pisemną można również wykorzystać w grze polegającej na wypowiedzeniu na głos serii losowych słów i wymyśleniu historii na ich podstawie. Dzięki temu maluchy mogą swobodnie, jasno i precyzyjnie stworzyć wprowadzenie, środek i zakończenie opowieści.
Innym sposobem na zrealizowanie tej czynności są kostki do opowiadania historii, które można kupić w każdym sklepie z zabawkami. Widnieje na nich seria rysunków, z których należy ułożyć historię.
4. Pisanie historii na podstawie obrazu
I na koniec, inną formą ćwiczenia pisania w domu jest wyszukanie w Internecie obrazu zawierającego wiele szczegółów. Lub skorzystanie z rysunku lub zdjęcia, które mamy w domu i na podstawie ich obserwacji napisanie całkowicie oryginalnej opowieści.
Znaczenie pisania
Umiejętność prawidłowego pisania i wyrażania myśli oraz pomysłów jest niezbędna w dzisiejszym społeczeństwie. Z tego powodu ważne jest, aby dzieci zaczęły rozwijać tę umiejętność tak szybko, jak to możliwe, aby z biegiem lat mogły ją udoskonalać.
Aby ułatwić najmłodszym ten proces uczenia się, rodziny powinny zachęcać do pisania w domu. Osiąga się to nie tylko poprzez wykonywanie czynności i gier, takich jak te, które opisaliśmy powyżej. Ale ważne jest również dawanie przykładu i spędzanie kilku minut dziennie na pisaniu.
W ten sposób maluchy zobaczą, jak ich rodzice również starają się pracować nad tym aspektem. W końcu, jak powiedział Abraham Lincoln: „Pisanie jest największym wynalazkiem na świecie”.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Montealegre, R. y Forero, L. A. (2006). Desarrollo de la lectoescritura: adquisición y dominio. Acta Colombiana de Psicología, 9 (1), 25-40.
- Cassany, D. (1990). Enfoques didácticos para la enseñanza de la expresión escrita. Comunicación, lenguaje y educación, 2(6), 63-80.