Aktywność promująca czytanie u dzieci: 12 miesięcy, 12 postaci
W związku z pojawieniem się nowych technologii dzieci i młodzież bardziej interesują się innymi rodzajami zajęć niż literaturą. Dlatego w dzisiejszych czasach rodzice, pedagodzy i bibliotekarze muszą znaleźć sposoby promujące czytanie u dzieci za pomocą licznych kreatywnych i pomysłowych działań, które przyciągają uwagę maluchów.
Jako że na rynku istnieje wiele książek dla dzieci, z łatwością można opracować także kilka pomysłów promujących czytanie u dzieci. Wystarczy trochę wyobraźni i kreatywności. Poniżej znajdziesz koncepcję, nad którą możesz pracować. Zarówno w domu, jak i szkole promując czytanie u dzieci przez cały rok.
12 miesięcy, 12 postaci: zajęcia promujące czytanie u dzieci
Chociaż wokół literatury dziecięcej można stworzyć wiele działań, a dokładniej także promujących czytanie, nie wszystkie z nich przyciągają uwagę dzieci wystarczająco skutecznie. Czy możesz więc sobie wyobrazić możliwość rozwiązania tego problemu przez cały rok?
Dzięki aktywności, którą proponujemy poniżej, będzie to możliwe!
Pierwszy krok: wybierz postacie
Pierwszym krokiem i tym, który wyznaczy ewolucję całej tej aktywności przez cały rok, jest wybór postaci. Innymi słowy, wybierz książki, z którymi będziesz pracować w nadchodzących miesiącach. Wspomnieliśmy powyżej, że możesz to zrobić zarówno w domu, jak i w szkole, ponieważ zarówno rodzice, jak i nauczyciele mogą wybierać książki.
W zależności od wieku dzieci oraz ich szybkości czytania i rozumienia, należy wybrać odpowiednie tytuły, a nie inne. Pamiętaj, że wybór książek dla jednego dziecka to nie to samo, co lista lektur dla całej klasy. W tym drugim przypadku poziom musi być średni, aby każdy uczeń mógł uczestniczyć w zajęciach.
Na przykład dla dzieci w wieku od trzech do pięciu lat możesz wykorzystać następujące książki:
- ”Elmer, patchworkowy słoń” autorstwa Davida McKee.
- ”Kolorowy potwór: opowieść o emocjach” Anny Llenas.
- ”Historia małego kreta, który wiedział, że to nie jego sprawa” autorstwa Wernera Holzwartha.
- ”Smak Księżyca” Michaela Grejnieca.
Drugi krok: wybór zajęć uzupełniających
Po przeczytaniu tych książek możesz tworzyć liczne nowe aktywności. Na przykład może to być ekspresja artystyczna poprzez rysowanie i malowanie postaci oraz tworzenie przedmiotów związanych z różnymi aspektami książek.
Ponadto ten wiek jest idealny do promowania opowiadania historii. Dlatego nie ma lepszego sposobu zachęcania dzieci do czytania, niż przekaz ustny.
Inne rodzaje aktywności
Jeśli dzieci są starsze, co oznacza, że mogą samodzielnie czytać, zajęcia mogą być bardziej złożone, a także edukacyjne.
W przypadku dzieci w wieku od ośmiu do dziewięciu lat chodzących do szkoły, jednym z zajęć, które pomogą im poprawić wypowiedź ustną, będzie prezentowanie przeczytanej książki kolegom z klasy. W związku z tym radzimy wybrać postacie, które są głównymi bohaterami kilku książek, aby móc korzystać z nich w ciągu całego miesiąca, w którym postać będzie „na topie”.
Główni bohaterowie, tacy jak Waldo, Harry Potter, Kot w kapeluszu i Kubuś Puchatek to tylko niektóre z opcji, które możesz wybrać, wśród oczywiście wielu innych.
Ostatnia część działania promującego czytanie u dzieci
Jak wspomnieliśmy powyżej, inicjatywa „12 miesięcy, 12 postaci” trwa przez cały rok. Do końca tego roku dzieci będą więc czytać co najmniej jedną książkę miesięcznie. Musisz jednak upewnić się, że czytają ich nawet więcej.
Aby zobaczyć wszystkie postępy w czytaniu, jakie poczyniły dzieci w ciągu roku, możesz zrobić mały zeszyt dla każdej z książek.
W zależności od wieku dzieci możesz zamieścić w nim informacje o książce, takie jak tytuł, autor lub wydawca, a także inne, takie jak czas, jaki zajęło dziecku przeczytanie książki, liczba przyznanych gwiazdek w ramach oceny, a nawet rysunek tego, co dziecku się najbardziej podobało.
W ten sposób ćwiczone są także wyobraźnia i kreatywność, jak również pisanie, choć nasza pociecha nawet nie zdaje sobie z tego sprawy.