Dziecko nie chce się uczyć ani pracować: co robić?
Młodzi ludzie, którzy tracą zainteresowanie pracą lub nauką, ryzykują wejście w niebezpieczny cykl. Często czują, że nie podołają wyzwaniu i że wszelkie wysiłki na rzecz osiągnięcia sukcesu są stratą czasu. Ta postawa może prowadzić do zachowania, które tylko pogarsza ich poczucie własnej wartości. Co robić, gdy dziecko nie chce się uczyć ani pracować?
Jedną z najczęstszych skarg rodziców nastolatków jest to, że ich dziecko nie chce się uczyć ani pracować. Ci młodzi ludzie często przechodzą okres zamieszania i rozczarowania. Ani uniwersytet, ani miejsce pracy nie spełnia ich oczekiwań.
Jednym z zagrożeń związanych z dorastaniem w środowisku klasy średniej bądź wysokiej jest to, że młodzi ludzie stają się pasywni i wierzą, że należy im się „coś więcej”.
Zdarza się, że wsparcie materialnie od rodziców odbiera nastolatkom wizję na przyszłość i determinację, aby zamienić swoje marzenia w rzeczywistość.
Moje dziecko nie chce się uczyć ani pracować: dlaczego?
Brak motywacji jest wynikiem co najmniej dwóch czynników, które wpływają na spojrzenie młodego człowieka na życie. Pierwszy z nich to nadopiekuńcza rodzina. Druga przyczyna leży w całym społeczeństwie.
Rodzice, którzy skarżą się, że ich dziecko nie chce się uczyć ani pracować często ponoszą odpowiedzialność za sytuację.
Od dzieciństwa rozpieszczali swoje dziecko. Oczywiście nie zawsze tak jest, ale nadopiekuńczy rodzice stoją za wieloma przypadkami nastoletniej apatii.
Tego typu wychowanie przyczynia się do tego, że młodzi ludzie nie czują się odpowiedzialni za swoje czyny i nie są w stanie samodzielnie rozwiązywać problemów.
Ogólnie rzecz biorąc, młodzi ludzie, którzy dorastali w tego rodzaju dławiącym środowisku, nie są w stanie podjąć życia w pojedynkę. Boją się tego, co przyniesie przyszłość.
W niektórych przypadkach wycofują się w obliczu najmniejszego wyzwania, nie chcąc ryzykować, że odniosą porażkę. Prowadzi to do mentalnego błędnego koła, ponieważ brak wysiłku sprawia, że czują się jeszcze bardziej nieudolni i rozczarowani swoim życiem.
Dodatkowo, ponieważ są przyzwyczajeni, że to rodzice rozwiązują ich problemy, borykają się z niewielką tolerancję na frustrację.
Oznacza to, że reagują bardzo źle, gdy nie wszystko idzie zgodnie z planem.
Aspekty społeczne
Społeczeństwo jest kolejnym czynnikiem, który sprawia, że niektórzy młodzi ludzie odrzucają zarówno pracę, jak i naukę. Żyjemy w wysoce konkurencyjnym świecie, a obecnie siła robocza oferuje niewiele możliwości dla uczniów porzucających szkołę.
Młodzi ludzie mają trudności ze znalezieniem dobrej pracy po latach nauki. Kiedy nastolatki to widzą, rozumieją, że uzyskanie dyplomu nie jest warte wysiłku.
Jeśli znalezienie pracy jest trudne dla osób z wyższymi kwalifikacjami, tym bardziej jest wyzwaniem dla osób z wykształceniem średnim. Młodym ludziom może się wydawać, że nie ma sposobu na wygraną.
Tak zwana grupa społeczna NEET – młodzi ludzie, którzy nie chcą się uczyć ani pracować – uważa, że wszelkie wysiłki wkładane w pracę lub naukę są stratą czasu.
Ten brak dążenia do sukcesu i walki o swoje marzenia zamieniają młodych ludzi w ofiary społeczeństwa, które próbują odrzucić.
Kiedy nastolatki nie mają modelu do naśladowania, starają się dopasować. Kupują trendy, nie kwestionując tego, czy są dobre ani, czy są zdrowe. Naśladują swoich rówieśników i robią wszystko, co robią ich przyjaciele.
Ostatecznym rezultatem tego jest to, że bez właściwego poradnictwa młodzi ludzie tracą wolę życia według własnych wartości i walki o to, w co wierzą.
NEET uważają, że wszelkie wysiłki wkładane w pracę lub naukę są stratą czasu.
Moje dziecko nie chce się uczyć ani pracować – czy stało się NEET-em?
Dobra wiadomość jest taka, że młodzież NEET to nadal mniejszość. Jednak coraz więcej rodziców martwi się tym zjawiskiem, gdy zauważa, że ich dzieci nie chcą się uczyć ani pracować.
Co mogą zrobić rodziny, aby pomóc tym młodym ludziom? Pierwszym krokiem jest zrozumienie, dlaczego tak się dzieje. W tym sensie poniższe wskazówki mogą pomóc:
Buduj poczucie własnej wartości u dziecka
Jako rodzice mamy obowiązek uczyć nasze dzieci, aby kochały siebie w zrównoważony sposób.
Nastolatki powinny być w stanie rozpoznać i wykorzystać swoje mocne strony, ale także uznać swoje słabości i pracować nad ich kontrolowaniem lub poprawą.
Podkreślaj wartości
Dobra materialne nigdy nie nadrobią wad osobowości. Jako rodzic podkreśl wartości, które pomogą Twoim dzieciom stać się dorosłymi, którzy są odpowiedzialni i zaangażowani w otaczający ich świat.
Ustal rozsądne granice
Ustalanie limitów pomaga młodym ludziom nauczyć się radzić sobie z frustracją, a także uczy ich, jak daleko mogą się posunąć.
Podstawowe zasady powinny być jasne. Nie wymagaj od dziecka zbyt wiele, ale nie lekceważ jego umiejętności.
W razie potrzeby skonsultuj się z psychologiem lub terapeutą rodzinnym, który pomoże Ci stawić czoła temu coraz bardziej powszechnemu problemowi.
Jeśli skarżysz się, że Twoje dziecko nie chce się uczyć ani pracować, czas zaangażować się i zmienić sytuację.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Bania, E. V., Eckhoff, C., & Kvernmo, S. (2019). Not engaged in education, employment or training (NEET) in an Arctic sociocultural context: the NAAHS cohort study. BMJ open, 9(3), e023705. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6475364/
- Farber, M. J., Kim, M. J., Knodt, A. R., & Hariri, A. R. (2019). Maternal overprotection in childhood is associated with amygdala reactivity and structural connectivity in adulthood. Developmental cognitive neuroscience, 40, 100711. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6961964/
- García-Fuentes, J., & Martínez García, J. S. (2020). ” NEET” youth: A stigma that blurs the social problems of young people. Education Policy Analysis Archives, 28. https://epaa.asu.edu/index.php/epaa/article/view/4652
- Gutiérrez-García, R. A., Benjet, C., Borges, G., Méndez Ríos, E., & Medina-Mora, M. E. (2018). Emerging adults not in education, employment or training (NEET): socio-demographic characteristics, mental health and reasons for being NEET. BMC public health, 18(1), 1201. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6202842/
- Mitrou, F., Haynes, M., Perales, F., Zubrick, S. R., & Baxter, J. (2021). Not in employment, education or training (NEET); more than a youth policy issue. International journal of population data science, 6(1), 1676. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8459345/
- Van Ingen, D. J., Freiheit, S. R., Steinfeldt, J. A., Moore, L. L., Wimer, D. J., Knutt, A. D., … & Roberts, A. (2015). Helicopter parenting: The effect of an overbearing caregiving style on peer attachment and self‐efficacy. Journal of College Counseling, 18(1), 7-20. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/j.2161-1882.2015.00065.x
- Van Petegem, S., Albert Sznitman, G., Darwiche, J., & Zimmermann, G. (2022). Putting parental overprotection into a family systems context: Relations of overprotective parenting with perceived coparenting and adolescent anxiety. Family process, 61(2), 792–807. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34435656/
- Vergara-Lopez, C., Chaudoir, S., Bublitz, M., O’Reilly Treter, M., & Stroud, L. (2016). The influence of maternal care and overprotection on youth adrenocortical stress response: a multiphase growth curve analysis. Stress (Amsterdam, Netherlands), 19(6), 567–575. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5292779/