Konsumpcjonizm - jak uniknąć go u dzieci?
Unikanie kompulsywnego konsumpcjonizmu u dzieci jest trudnym zadaniem. Reklama jest coraz łatwiej dostępna dla każdego. Dostęp do dziecięcej publiki staje się łatwiejszy. Konsumpcjonizm – jak go uniknąć?
Konsumpcjonizm wśród dzieci jest coraz bardziej rozpowszechniony w krajach rozwiniętych. Rozumiemy, że każda czynność wykonywana kompulsywnie jest szkodliwa dla zdrowia osoby, która ją wykonuje. Jak uniknąć konsumpcjonizmu u dzieci? Jak możemy z nim walczyć?
Z każdym dniem konsumpcjonizm u dzieci wzrasta coraz bardziej. Obecnie jest o wiele więcej bodźców oferowanych przez masową konsumpcję, takich jak wpływ rodziny, przyjaciół ze szkoły i mediów, takich jak telewizja i internet.
Istnieje ciągłą chęć kupowania, nawet jeśli nie ma takiej potrzeby. A wraz z nadejściem Świąt Bożego Narodzenia sektor dziecięcy jest najbardziej narażony, ponieważ praktycznie większość reklam telewizyjnych jest skierowana do tej grupy.
Tak, przyjaciele, Boże Narodzenie przynosi nam dobre rzeczy, na przykład pozwala nam być razem z całą rodziną, ale ma też negatywne aspekty, ponieważ czyni nas niewolnikami konsumpcji. Stajemy się prawdziwymi zakupoholikami.
„Konsumpcjonizm ma silne korzenie w masowej reklamie oraz w ofertach, które tworzą w nas fałszywe potrzeby”.
– Enrique Rojas –
Urodzony, żeby kupować
Chcę to, chcę tamto, chcę, chcę, chcę… Prawdopodobnie słowo lub słowa najczęściej używane przez dzieci dzisiaj. Są przyzwyczajone do proszenia i otrzymywania wszystkiego, czego chcą, za każdym razem, gdy o to proszą.
Stopniowo stają się kompulsywnymi kupującymi, a unikanie kompulsywnego konsumpcjonizmu u dzieci staje się trudnym zadaniem. Nie zdając sobie z tego sprawy tworzymy kompletnych i prawdziwych zakupoholików.
W książce Buckinghama Materialistic Childhood autor komentuje, że produkcja na dużą skalę dóbr specjalnie przeznaczonych dla dzieci, takich jak książki, zabawki i gry, sięga XVIII wieku (PLUMB, 1982). Chociaż podręczniki instruktażowe, zabawki i ubrania dla synów szlachty i bogatej burżuazji były produkowane już w XVI wieku (LUKE, 1989).
Rozwój dziecięcej kultury konsumpcyjnej przyspieszył w połowie XIX wieku, równolegle z pojawieniem się nowych postromantycznych idei dzieciństwa. W ten sam sposób dzieci były uznawane za czystą i niewinną, odrębną i specjalną grupę potrzebującą starannej ochrony. Zaczęto także postrzegać je jako potencjalny rynek zbytu.
Ten potencjalny rynek nie przestał być wykorzystywany i chociaż możemy pomyśleć, że nastąpiło to niedawno, prawda jest taka, że pojawia się coraz więcej agresywnych reklam skierowanych do dzieci. Dlatego w końcu nasze pociechy chcą kupić wszystko, co widzą lub, co gorsza, kupują wszystko, co zobaczą w reklamach.
„Nieodłącznym podejściem do konsumpcjonizmu jest chęć pożarcia całego świata. Konsument to wieczne niemowlę płaczące za butelką. Jest to oczywiste w zjawiskach patologicznych, takich jak alkoholizm i uzależnienie od narkotyków”.
– Enrich Fromm –
Konsumpcjonizm – jak uniknąć go u dzieci
Oto kilka wskazówek, jak nauczyć odpowiedzialnej konsumpcji, a tym samym unikać kompulsywnego konsumpcjonizmu u dzieci:
- Trzeba ich nauczyć różnicy między tym, czego naprawdę potrzebują, a tym, co jest kaprysem. Możemy zadawać pytania typu: „Dlaczego uważasz, że jest to potrzebne?” „Do czego tego użyjesz?” „Czy jest to konieczne do wykonania konkretnego zadania?”
- Dobrze byłoby nauczyć dzieci, jak zarządzać kieszonkowym. Powinny nauczyć się oszczędzać, bo jeśli wydadzą wszystko na raz, to nie będą miały pieniędzy na później. Dobrym pomysłem byłoby podarowanie im skarbonki. Może to pomóc im nauczyć się chcieć rzeczy, wyznaczyć sobie cel i osiągnąć to, czego chcą.
- Nie ma nic bardziej satysfakcjonującego niż samodzielne osiągnięcie czegoś. Możemy pokazać dzieciom, jak trudno jest zarobić pieniądze. Jednym ze sposobów na to może być płacenie im za określone przysługi lub obowiązki, które wykonują.
- Naucz się przetwarzać i ponownie wykorzystywać przedmioty, które najwyraźniej nie służą lub są nieużywane. Jeśli to możliwe zastąp zakupione przedmioty przedmiotami wykonanymi ręcznie. Tworzenie własnych zabawek jest interesującą opcją.
- Pokaż im, jak działa reklama. Pokaż im, jak producenci i różni reklamodawcy używają sztuczek do sprzedaży określonych produktów. W ten sposób będziemy zachęcać dziecko, aby nie pozostawało przy pierwszej rzeczy, którą zobaczy, ale aby mogło szukać informacji, porównywać je i tym samym wiedzieć, jak wybierać lepiej.
- Krótko mówiąc, pokaż dzieciom wartość rzeczy.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Buckingham, D. (2013). La infancia materialista. Crecer en la cultura consumista. Ediciones Morata.
- Freitas, A. A. F., & Apolônio, L. P. M. (2015). Nascidos para comprar: notas sobre o consumismo infantil. Zero-a-Seis, 17(32), 210-223.