Dieta po porodzie – jak powinna wyglądać?

7 października 2018
Po narodzinach swojego dziecka z całą pewnością zauważyłaś, że pozostało Ci kilka dodatkowych kilogramów. Jeżeli chcesz się ich pozbyć w prosty i szybki sposób, zapoznaj się z dietą poporodową. Z całą pewnością okaże się ona dla Ciebie bardzo pomocna.

Gdy na świat przyjdzie Twoje dziecko, z całą pewnością pragniesz jak najszybciej wrócić do dawnej figury. Należy jednak pamiętać, że proces ten wymaga czasu i wysiłku. Wielką pomocą może się okazać dieta po porodzie. W dzisiejszym artykule opowiemy Ci jak powinna ona wyglądać.

Na początek mamy dla Ciebie dobre wieści. Bezpośrednio po samym porodzie ważysz już około 6-7 kg mniej. Może pytasz siebie: „Jak to możliwe?”. Cóż, tracisz 3-4 kg wagi dziecka, 1 kg to łożysko i około 2 l płynu owodniowego.

To dobry początek. Jeżeli jednak chcesz wrócić do dawnej sylwetki, konieczna będzie dieta po porodzie. Temu tematowi poświęcimy dzisiejszy artykuł.

Dieta po porodzie – po jakie produkty warto sięgać?

Na tym etapie życia koniecznie musisz sięgać po produkty, które dostarczą Twojemu organizmowi cennych witamin i składników mineralnych. Wśród nich wymienić można:

Produkty bogate w magnez

Gdy w ciele ludzkim występuje niedobór magnezu, bardzo prawdopodobne, że pojawi się uczucie osłabienia i zmęczenie. Dlatego właśnie należy sięgać po produkty zawierające magnez. Należą do nich szparagi, nasiona słonecznika, szpinak i orzechy.

Kwas foliowy

Aby utrzymać rezerwy organizmu w idealnym porządku, dieta po porodzie powinna zawierać duże ilości kwasu foliowego. Wśród produktów stanowiących jego źródło wymienić można między innymi: brokuły, sałatę, orzechy, migdały, banany, pomarańcze, papaję, truskawki i winogrona.

Żywność bogata w żelazo

Czy pamiętasz, że w czasie ciąży zalecano Ci sięganie po suplementy diety zawierające żelazo? Z całą pewnością to robiłaś, aby uniknąć anemii.

Okazuje się jednak, że na ciąży się nie kończy. Po porodzie również należy dbać o dostarczanie odpowiednich ilości tego minerału do organizmu. Co zawiera żelazo? Czerwone mięso, jagody, botwina, groszek, płatki owsiane, ryż i chleb pełnoziarnisty, ciecierzyca oraz soczewica.

Zupa z soczewicą

Wapń

Aby uniknąć demineralizacji kości i zadbać o odpowiednią ilość mleka jakie wydzielasz, należy sięgać po nabiał. Chodzi tu o mleko, świeży ser, odtłuszczony jogurt, śmietanę i sos beszamelowy.

Dieta po porodzie – jadłospis

Aby odżywianie po porodzie było jeszcze łatwiejsze przygotowaliśmy dla Ciebie przykładowe dzienne menu:

Pierwszy jadłospis

  • Śniadanie: Dwie kromki chleba pełnoziarnistego z marmoladą, szklanka chudego mleka i porcja płatków zbożowych z mlekiem.
  • Przekąska: Porcja owoców i dwa plasterki szynki z indyka.
  • Obiad: Odtłuszczona zupa i puree ziemniaczane. Możesz też zjeść porcję chudego mięsa lub ryby i porcję owoców.
  • Przekąska: Szklanka sałatki owocowej.
  • Kolacja: Owoc i porcja kurczaka z zapiekanym ziemniakiem lub talerz zupy warzywnej.

Drugi jadłospis

  • Śniadanie: Szklanka chudego mleka, porcja płatków zbożowych, sok ze świeżo wyciśniętych pomarańczy.
  • Przekąska: Dwie kromki pełnoziarnistego chleba z marmoladą i odtłuszczonym jogurtem.
  • Obiad: Porcja chudego mięsa lub ryby z pełnoziarnistym ryżem lub makaronem. Inna opcja to sałatka warzywna lub podsmażane warzywa z odrobiną oliwy z oliwek. Na deser odtłuszczony jogurt lub porcja owoców.
  • Przekąska: Pełnoziarniste ciastka i owoc.
  • Kolacja: Zupa krem z warzyw lub tortilla warzywna z kurczakiem na zimno lub tuńczykiem. Na deser owoc lub odtłuszczony jogurt.
  • Przed snem: Porcja płatków zbożowych i szklanka chudego mleka.

„Dieta po porodzie powinna zawierać dużo kwasu foliowego. Jego źródła to między innymi rośliny strączkowe, brokuły i sałata.”

Dieta po porodzie – kilka wskazówek

Aby poporodowa dieta przyniosła spodziewane rezultaty, nie wahaj się skonsultować z zaufanym specjalistą w dziedzinie żywienia.

Możesz jednak wprowadzić w czyn również poniższe wskazówki:

  • W ciągu dnia zjadaj pięć porcji owoców i warzyw. Dostarczą one organizmowi niezbędnych witamin, minerałów i przeciwutleniaczy.
  • Podziel swoje posiłki na pięć mniejszych porcji: śniadanie, przekąska, obiad, przekąska, kolacja.
  • Nie pomijaj posiłków.
  • Pij dużo wody, najlepiej około 2 litrów dziennie. Pamiętaj, że jeśli karmisz piersią, potrzebujesz dodatkowej porcji wody aby produkcja mleka Cię nie odwodniła.
  • Zmniejsz spożycie słodzonych produktów takich jak czekolada, słodycze, ciasta i desery.
  • Unikaj słodkich napojów gazowanych.
  • Białe mięso jedz bez skóry.
Zdrowy posiłek

  • W swojej diecie uwzględnij też ryby, ponieważ zawierają dużo białka.
  • Codziennie ćwicz. Najlepiej byłoby zacząć od spacerowania. Pomoże Ci to zrzucić zbędne kilogramy a jednocześnie nie ograbi z energii potrzebnej do zadbania o Twoje dziecko.
  • Dieta po porodzie powinna być uboga w tłuszcze. Należy ograniczyć zwłaszcza tłuszcze nasycone. Postaraj się zmniejszyć ilość spożywanych wędlin, czerwonego mięsa, produktów smażonych, sosów, masła i oleju.
  • Nabiał spożywaj w formie chudej – pomoże Ci to zmniejszyć ilość tłuszczu w swojej diecie.
  • Zmniejsz również spożycie sodu – unikaj dużych ilości soli, produktów konserwowych oraz pakowanych hermetycznie w workach foliowych.
  • Unikaj kofeiny, napojów alkoholowych i gazowanych.
  • W porozumieniu ze swoim lekarzem być może postanowisz przyjmować suplementy diety zawierające witaminy i minerały.

Podsumowując, dieta po porodzie powinna dostarczać Ci niezbędnych składników odżywczych. Musi być zdrowa i zrównoważona. Dzięki temu należycie zadbasz o siebie oraz o swoje maleństwo.