Otyłość u dzieci – poznaj 4 kluczowe wskazówki pozwalające jej zapobiegać

18 listopada 2019

W tym artykule zasugerujemy cztery wskazówki, które pomogą wyeliminować otyłość u dzieci. Jeśli uważasz, że Twoje maleństwo ma problemy ze swoją wagą, skrupulatnie to przeczytaj i spróbuj wprowadzić te zmiany w codzienność swojego dziecka. Dzieciństwo stanowi ważną okazję do rozwijania zdrowego stylu życia i nawyków żywieniowych już od najmłodszych lat. W tym artykule przedstawimy wskazówki, które pomogą zapobiegać otyłości u dzieci.

Otyłość u dzieci jest poważnym problemem zdrowotnym, który niestety staje się coraz bardziej powszechny. Trudno w to uwierzyć, ale w wielu przypadkach rodzice są główną przyczyną nadwagi u dzieci.

Otyłość u dzieci: dzisiejsze zmiany zapobiegną chorobom jutro

Jeśli chcesz pomóc swoim dzieciom utrzymać zdrową wagę, musisz zrównoważyć kalorie, które spożywają z kaloriami, które spalają podczas aktywności fizycznej. Pamiętaj, że celem u dzieci z nadwagą jest zmniejszenie tempa przyrostu masy ciała, a jednocześnie umożliwienie zdrowego wzrostu i rozwoju.

Otyłość u dzieci

Jeśli zauważysz, że Twoje dziecko przybiera na wadze znacznie, nadszedł czas, abyś udała się do pediatry. Musisz także zacząć wprowadzać pewne zmiany w jego stylu życia. Zmniejszy to szanse Twojego dziecka na choroby takie jak astma, cukrzyca, wysokie ciśnienie krwi i choroby układu krążenia w przyszłości; jak również choroby psychiczne, takie jak depresja i niska samoocena.

Otyłość u dzieci – najlepsze rady, które pomogą Ci jej zapobiec

Oto lista najlepszych wskazówek, które pomogą zapobiegać otyłości u dzieci.

1. Zachęcaj do zdrowych nawyków żywieniowych

  • Zaoferuj dzieciom przyzwyczajenie do jedzenia dużej ilości owoców i warzyw oraz chudego mięsa, takiego jak kurczak i ryba. Wszystko to po to, gdyż te produkty zawierają duże ilości białka.
  • Podawaj porcje o rozsądnej wielkości.
  • Zachęć dzieci do picia dużej ilości wody przez cały dzień. Picie dużej ilości wody może sprawić, że będą pełne i mniej skłonne do jedzenia niezdrowej żywności.
  • Ogranicz słodkie napoje i fast foody.

Nie zapominaj, że drobne zmiany w dzieciństwie mogą pomóc w promowaniu zdrowych nawyków żywieniowych, które przetrwają całe życie.

2. Namawiaj je do aktywności fizycznej

Innym kluczem do zapobiegania otyłości u dzieci jest wykonywanie aktywności fizycznej i unikanie siedzącego trybu życia. Chociaż czytanie i cicha praca domowa jest dobra, ogranicz czas, w którym dzieci oglądają telewizję, grają w gry wideo lub surfują po Internecie.

Chłopczyk na rolkach

Należy pamiętać, że oprócz zabawy dla dzieci, regularna aktywność fizyczna ma wiele zalet zdrowotnych. Między innymi wzmocnia kości, pomaga kontrolować masę ciała, zwiększa samoocenę lub zmniejsza stres i lęk.

Nie zapominaj, że dzieci naśladują dorosłych, więc może nadszedł czas, abyś również zaczęła uprawiać jakąś aktywność fizyczną lub, jeszcze lepiej: rób to ze swoim dzieckiem.

3. Ogranicz używanie wszelakich urządzeń elektronicznych

Wśród wszystkich istniejących możliwości zabaw, większość dzieci woli siedzieć w domu przed konsolami wideo, zamiast bawić się z innymi dziećmi. Promowanie aktywnego stylu życia oznacza spędzanie minimalnego czasu z urządzeniami elektronicznymi, ponieważ urządzenia te eliminują możliwość wykonywania zajęć na świeżym powietrzu.

Spędzanie czasu związane z używaniem wszelakich urządzeń elektronicznych, takich jak oglądanie zbyt dużej ilości telewizji, jest ściśle związane z nadwagą u dzieci. Ograniczenie tych siedzących zajęć jest jednym z kluczy do zachęcania maluchów do wykonywania bardziej produktywnych działań, które są korzystne dla ich zdrowia. Kiedy będą starsi, będą mieli czas, aby spędzić godziny przed komputerem!

4. Nie pozwól dzieciom jeść podczas oglądania telewizji

Na koniec zalecamy, aby nie pozwalać dzieciom jeść podczas oglądania telewizji. Oprócz ograniczania czasu rodzinnego i promowania braku dialogu, Twoje dzieci nigdy nie zdadzą sobie sprawy, że ich żołądek jest pełny.

To dlatego, że połowa ich uwagi jest pochłonięta przez ich ulubiony program, które aktualnie jest na ekranie. Jedzenie przed telewizorem może również prowadzić do słabego trawienia i bólów żołądka.

Przed zakończeniem tego artykułu chcemy, abyście pamiętały, że wszyscy członkowie gospodarstwa domowego powinni być zaangażowani w te zmiany, niezależnie od masy ciała, aby żadne dziecko nie czuło się odosobnione.

Postępuj zgodnie ze wskazówkami zawartymi w tym artykule, aby nie dopuścić do nadwagi i adaptacji niezdrowego stylu życia. Wszystkie pozytywne zmiany zaczynają się od chęci.

  • Pandita, Aakash et al. “Childhood obesity: prevention is better than cure”Diabetes, metabolic syndrome and obesity : targets and therapy vol. 9 83-9. 15 Mar. 2016, doi:10.2147/DMSO.S90783
  • Tips for Parents–Ideas to Help Children Maintain a Healthy Weight. Centers for disease control and prevention. [Online] Avaiable at: https://www.cdc.gov/healthyweight/children/index.html

  • Population-based approaches to childhood obesity prevention. World Health Organization. 2012. [Online] Avaiable at: https://www.who.int/dietphysicalactivity/childhood/WHO_new_childhoodobesity_PREVENTION_27nov_HR_PRINT_OK.pdf