Znaczenie zabawy u dzieci z autyzmem
U dzieci z autyzmem objawy uniemożliwiają czasem pełny rozwój zabaw i gier symbolicznych. Gry i odgrywanie ról mogą pomóc dzieciom w ich procesie rozwoju umysłowego i fizycznego. Istnieje wiele przydatnych umiejętności i zdolności, których dzieci mogą się nauczyć poprzez zabawę symboliczną.
Autyzm to zaburzenie neuro-behawioralne, które utrudnia komunikację i kontakty towarzyskie z innymi członkami społeczeństwa. Często może objawiać się ograniczonymi i bardzo konkretnymi zainteresowaniami, trudnościami w nawiązywaniu znajomości i powtarzalnymi zachowania.
Czytaj dalej i dowiedz się więcej!
Zabawy pełne symboliki u dzieci z autyzmem
Zabawy symboliczne polegają na tworzeniu scenariuszy, które symulują codzienne życie lub są oparte na rzeczach, które dziecko zna, takich jak bajki, historie, filmy itp. Może obejmować używanie przedmiotów, akcesoriów lub opowieści z odgrywaniem ról.
W ten sposób dzieci mogą zastanowić się, czego nauczyły się o świecie i jak interpretują to, co widzą i słyszą. Ponadto rozwijają one swoją kreatywność i zdolności manualne.
Ten rodzaj zabawy to bardzo typowa rozrywka w dzieciństwie. Poza tym, że jest to bardzo dobry sposób wyrażania siebie i emocji przez dzieci, ten rodzaj zabaw jest niezbędny do rozwijania ich zdolności i wyobraźni.
Jak się rozwija wyobraźnia u dzieci?
Wyobraźnia symboliczna lub przed- symboliczna zaczyna się rozwijać już po pierwszym roku życia. Ta faza zakłada używanie prostych przedmiotów codziennych i zabawek. Dzieci korzystają z nich aby symulować zachowania innych – najczęściej dorosłych lub rodzeństwa.
Na przykład pijąc z pustej szklanki, udają, że rozmawiają przez telefon, mieszają czy wydają dźwięki jak auto.
Powoli, po drugich urodzinach, dzieci używają tych zabaw oraz przedmiotów i zabawek aby tworzyć bardziej złożone scenariusze. Zaczynają kopiować to, co widzą, używając lalek, pojazdów lub kostiumów. Następnie zaczynają odgrywać role ulubionych postaci czy zawodów. Zwykle zaczną udawać nauczycieli, policjantów, fryzjerów czy lekarzy.
W miarę upływu czasu używają swojej wyobraźni i zaczynają bawić się innymi rodzajami przedmiotów, na przykład używają kartonowe pudełka i udają, że są w samochodzie lub samolocie. Najprostszy kijek i miotła wprowadzają ich w świat czarodziejów.
W wieku czterech lat ten rodzaj zabawy staje się nieco bardziej złożony. Dzieci starają się tworzyć bardziej rozbudowane gry z jeszcze większą liczbą postaci. Krótko mówiąc, zabawa symboliczna zaczyna się rozwijać we wczesnych latach dzieciństwa i trwa przez cały czas dorastania.
Symboliczna zabawa u dzieci z autyzmem
Jak już wspomniano, umiejętność tworzenia historii za pomocą wyobraźni zwykle zaczyna się rozwijać w wieku dwóch lat. Wydaje się, że jest wrodzony, a następnie stopniowo i stale się rozwija i staje się kompletną częścią dorosłego umysłu.
Jednakże taki rozwój nie dotyczy wszystkich dzieci, w zależności od stopnia spektrum autyzmu w którym się znajdują.
Dzieci z cięższą postacią autyzmu mogą mieć trudności z rozwijaniem wyobraźni i potrzebują trochę więcej pomocy, aby w pełni wykorzystać swój potencjał. Potrzebują też więcej czasu i cierpliwości.
Oto niektóre ze strategii, których możesz użyć, aby rozwinąć i stymulować zabawę symboliczną u dzieci z autyzmem:
- Naucz dzieci, jak bawić się przedmiotami. Powiedz im, aby naśladowały to, co robisz.
- Odgrywanie ról, zabawa postaciami.
- Przygotujcie scenariusz i razem z dziećmi postarajcie się go odegrać.
- Stwórzcie własną bajkę i wspólnie ją czytajcie.
Dzieci z autyzmem mogą rozwinąć swoje zdolności poprzez zabawę symboliczną. Z drobną pomocą i wytrwałością w tworzeniu gier i opowieści, stworzycie razem świat wyobraźni, który będzie stymulował ich kreatywność. Dzięki grom, zabawom i opowieściom z pewnością zobaczysz poprawę ich umiejętności społecznych oraz rozwój innych cech.
Warto jest dać dziecku czas i nie zniechęcać się. To co wczoraj mogło być dla niego za trudne, jutro wykona z łatwością!
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- American Psychiatric Association. (2013). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales-DSM 5. Barcelona: Editorial Médica Panamericana.
- Cornago, A., Navarro, M., & Collado, F. (2013). Manual del juego para niños con autismo: ejercicios, materiales y estrategias: del cucutrás al juego simbólico. Psylicom.
- Pecci, M. C., Herrero, T., López, M., & Mozos, A. (2010). El juego infantil y su metodología. España: Editorial Mc Graw Hill.