Zachować cierpliwość, gdy dziecko nas próbuje
Czy twoje dziecko testuje twoją cierpliwość każdego dnia? Czy nie rozumie granic i standardów zachowania? Nie rozpaczaj, istnieje prosty sposób aby zachować cierpliwość.
„Nie chce się kąpać”, “Nie pójdę spać sama”, „Nie chcę!” i inne próby na które wystawia cię twoje dziecko nie są niemożliwe do pokonania. To, że są dzieci których nie można poskromić to mit. Usiądź wygodnie, w tym artykule pokażemy ci jak się zachować cierpliwość i rozwiązać rodzinne problemy na spokojnie.
W końcu, to całkowicie normalne, że dzieci testują wyznaczone granice. Sprawdzają w ten sposób jak daleko mogą się posunąć. Dlatego tak ważnym jest nie tylko wyznaczanie granic ale i aby wprowadzić je w możliwie najlepszy sposób.
Przejdźmy od pozytywnego myślenia do pozytywnego zachowania
-Anonim-
Zachować cierpliwość – czy to możliwe?
Zapomnij o byciu absolutnie surowym. Nie chodzi tutaj o ustalenie niepodważalnej supremacji kary fizycznej czy emocjonalnej. To powoduje szkody w życiu każdego z nas.
Nie spiesz się. Musisz zachować cierpliwość, spokój, a przede wszystkim dużą ilość miłości – tylko w ten sposób możesz wreszcie zrozumieć co się naprawdę dzieje. Co kryje się za tymi wrogimi, dziecinnymi zachowaniami?
Z pewnością, powody dla których twoje dziecko kwestionuje twoje zasady są jak małe kawałki układanki. Rozwiązanie polega na działaniu pozytywnym. Jest to coś co w codziennym życiu każdego dorosłego człowieka może być niezwykle skomplikowane. Nie każdy wie jak się wtedy zachować.
Przekonasz się, że jedną z najczęstszych przyczyn postawy jaką pokazuje ci dziecko, jest potrzeba zwrócenia na siebie uwagi. Jeśli to nie w tym tkwi problem, musisz uświadomić sobie, że twoje dziecko po prostu testuje bariery lub czuje się sfrustrowane przez coś co wydarzyło się w szkole a nawet w relacji z tobą.
5 sposobów na ustalanie granic – jak zachować cierpliwość
Ustalanie limitów bez bycia zbyt surowym jest możliwe, tak jak możliwe jest bycie elastycznym. Oczywiście nie oznacza to pozwolenia dziecku na robienie wszystkiego, ale raczej edukowanie o tym dlaczego pewne rzeczy są zabronione.
Ucz dziecko i spróbuj wytłumaczyć mu niektóre sprawy zamiast dawać mu tylko zakazy i polecenia. Naucz go odpowiednio się zachować. Wykorzystaj te porady w ciężkich sytuacjach:
Kiedy jesteśmy źli, nasza pierwsza reakcja jest przeważnie tą złą.
-Rick Warren-
- Zawsze buduj pozytywne reakcje. Chwalenie osiągnięć i triumfów twojego dziecka jest zazwyczaj bardzo potężnym i wartościowym sposobem edukacji. Nie myśl, że wszystko co robią dzieci jest złe. Musisz także rozpoznać i wzmocnić ich pozytywne działania i dobre zachowanie. To stymuluje i zachęca dziecko do podtrzymywania pożądanych zachowań i reakcji.
- Stwórz “pozytywne przeciwieństwo”. Można uniknąć wypowiadania słowa “NIE”. Efekty tego małego zabiegu są wspaniałe. Nie chodzi o zaakceptowanie tego co nie do przyjęcia ale o znalezienie sposobu na odmowę w pozytywny sposób. Polega to na znalezieniu sposobu na to aby powiedzieć “nie” z “tak” i w ten sposób przekazać dziecku jak ma się zachować. Zamiast “nie zostawiaj ubrań na podłodze”, powiedz “wsadź ubrania do kosza”.
- Zawsze miej jasne zasady w domu i przejrzysty system wartości. Nawet granice muszą być dobrze wytłumaczone. Wszystkie dzieci, bez względu na wiek muszą być pewne zasad panujących w domu. Te reguły ustalają pory posiłków, zabawy i spania. Przydzielaj dzieciom obowiązki domowe i twórz wzór zachowania i reguł które akceptujesz.
O czym jeszcze pamiętać?
- Stawiaj na działanie, a nie na reakcje. Nie denerwuj się zachowaniem dziecka. Pokaż mu, że nie akceptujesz jego zachowania i podejścia. Zastanów się nad najlepszym sposobem na przekazanie dziecku tego co potrzebuje wiedzieć, aby mogło zachować się inaczej w przyszłości. Nie wdawaj się w kłótnie bez powodu, to tylko zachęci je do rzucenia ci wyzwania. Powiedz: “rozmawialiśmy już o konsekwencjach twoich działań. Nie będę tego omawiać ponownie.”.
- Powiedz nie „drugiej szansie” i tak dla alternatyw. Dzieciom powinno proponować się alternatywne rozwiązania problemu tak aby uniknąć dawania im drugiej szansy. Konsekwentne i zdecydowane podejmowanie decyzji ma kluczowe znaczenie dla wzmocnienia dobrych nawyków. Każde działanie ma konsekwencje, których nie można uniknąć! Dając dziecku drugą szansę, uczysz je, że twoje słowo nie ma znaczenia. Nie robisz tego o czym mówisz i ostatecznie wszystko uchodzi mu „na sucho”.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Angulo Rincón, R., i Ballabriga, J., del Claustre, M., Bonillo Martín, A., Viñas i Poch, F., Corcoll Champredonde, A., … & Carbonés, J. (2010). Evaluación de la sintomatología negativista desafiante en niños de 6 a 8 años: concordancia entre padres y maestros. © Psicothema, 2011, vol. 22, núm. 3, p. 455-459. http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/iatreia/article/view/4435
- Barkley, R., & Robin, A. (2011). Adolescentes desafiantes y rebeldes. Madrid: Paidós.
- Céspedes, A. (2007). Niños con pataleta, adolescentes desafiantes. Como manejar los trastornos de conducta en los hijos. Ed Vergara, Chile. http://www.colegioshaddai.cl/wp/wp-content/uploads/2015/08/Niños-con-pataletas.-Adolescentes-desafiantes-Amanda-Cespedes.pdf
- Vásquez, J., Feria, M., Palacios, L., & De la Peña, F. (2010). Guía clínica para el trastorno negativista desafiante. México: Instituto Nacional de Psiquiatría Ramón de la Fente Muñiz.(Serie: Guías clínicas para la atención en trastornos mentales). http://www.inprf-cd.gob.mx/guiasclinicas/trastorno_negativista.pdf