Terapia logopedyczna - czy moje dziecko jej potrzebuje?

26 października, 2020

Są rodzice małych dzieci, którzy mogą się zastanawiać, czy ich dzieci potrzebują terapii logopedycznej. W tym artykule opowiemy Ci, co jest „normalne”, a co nie i kiedy terapia jest naprawdę zalecana.

Kiedy dziecko nie osiągnie określonego punktu milowego w rozwoju na czas rodzice mogą odczuwać niepokój, że coś jest nie tak z rozwojem ich malucha. Chociaż dzieci rozwijają się w różnym tempie, nadal może być niepokojące, jeśli Twoje dziecko nie zacznie mówić, gdy robi to większość dzieci w tym samym wieku. Czy Twoje dziecko potrzebuje terapii logopedycznej?

Dla niektórych dzieci terapia logopedyczna jest odpowiednią opcją, podczas gdy dla innych jest to po prostu kwestia tego, że Twoje dziecko nie jest jeszcze gotowe. Ale skąd możesz wiedzieć, która opcja dotyczy Twojego dziecka? A jeśli terapia logopedyczna jest konieczna, jak należy postępować?

Wszystko to może martwić każdego rodzica, dlatego ważne jest, aby wziąć pod uwagę pewne aspekty, aby wiedzieć, czy terapia logopedyczna jest dobrym rozwiązaniem dla Twojego dziecka, czy nie. Ponadto przedstawimy Ci kilka wskazówek i pomysłów, które przydadzą się podczas wychowywania dzieci.

Co jest „normalne” jeśli chodzi o rozwój mowy?

Następnie wyjaśnimy niektóre kamienie milowe, które są uważane za „normalne” pod względem językowym u małych dzieci. Kiedy skończysz czytać listę pamiętaj, że każde dziecko ma inne tempo rozwoju i fakt, że nie osiągnęło kamienia milowego w określonym wieku nie oznacza, że będzie miało jakiekolwiek problemy rozwojowe w przyszłości.

Należy wziąć pod uwagę następujące etapy rozwoju dziecka:

Dziewczynka rozmawiająca przez telefon
  • Poniżej roku. Interakcja werbalna z otoczeniem poprzez wydawanie dźwięków. Te dźwięki są prekursorami mowy.
  • Od 12 do 15 miesięcy. Niemowlęta zaczynają naśladować dźwięki swojego języka ojczystego i zaczynają wypowiadać pojedyncze słowa. Mogą postępować zgodnie z prostymi, jednoetapowymi instrukcjami.
  • Od 18 miesięcy do 2 lat. To jest czas, kiedy słownictwo się rozwija i małe dzieci zaczynają łączyć ze sobą dwa słowa, na przykład „okrągła piłka”.
  • Między 2 a 3 rokiem życia mowa na ogół nabiera tempa. Słownictwo i rozumienie się rozwijają. Jeśli Twoje dziecko ma 3 lata i składa tylko dwa słowa może to być opóźnienie wymagające terapii.

Różne czynniki

Samo opóźnienie mowy niekoniecznie jest powodem do niepokoju, ale opóźnienie mowy, któremu towarzyszą inne problemy, może być poważniejsze. Na przykład, jeśli Twoje dziecko ma opóźnienie w mówieniu i wykazuje również inne nietypowe zachowania może to oznaczać, że nadszedł czas, aby poszukać terapii. Niepokojące zachowania obejmują:

  • Brak komunikacji niewerbalnej, takiej jak kontakt wzrokowy, uśmiechy, paplanina i inne atrakcyjne społecznie zachowania.
  • Niezdolność do wykonywania instrukcji lub nawet ich zrozumienia.
  • Słaba pamięć, zwłaszcza krótkoterminowa.
  • Ekstremalna frustracja, gdy dziecko próbuje mówić.

Terapia logopedyczna – czy jest konieczna?

Jeśli martwisz się o rozwój mowy Twojego dziecka dobrym rozwiązaniem jest rozmowa z pediatrą. Może on udzielić profesjonalnej opinii na temat tego, czy należy rozważyć terapię mowy, a jeśli to konieczne, może nawet polecić logopedę.

Mama z dzieckiem

Nie będzie też złym pomysłem uzyskanie drugiej, a nawet trzeciej opinii od innego pediatry i możesz chcieć porozmawiać z innymi terapeutami oprócz tych zalecanych przez pediatrę. Jeśli chodzi o udzielanie dziecku potrzebnej pomocy, warto być trochę wybrednym.

Szukając terapeuty, należy pamiętać o następujących kwestiach:

  • Czy podoba Ci się zachowanie terapeuty i uważasz, że dziecko może z nim pracować?
  • Czy Twoje dziecko czuje się dobrze w towarzystwie terapeuty?
  • Jakiego rodzaju podejścia używa terapeuta?
  • Czy masz dobre referencje na temat ich pracy?
  • Czy naprawdę myślisz, że dzięki swojemu doświadczeniu i wiedzy może pracować z Twoim dzieckiem w sposób spersonalizowany?

Jeśli nie czujesz się komfortowo z logopedą Twojego dziecka nie musisz z nim kontynuować. Nie ma znaczenia, jakie masz referencje lub czy jest naprawdę dobrym profesjonalistą. Jeśli jest w nim coś, czego nie lubisz lub co Cię nie przekonuje możesz poszukać kogoś, z kim czujesz się naprawdę dobrze za każdym razem, gdy Twoje dziecko idzie na sesje.

Jeśli Twoje dziecko jest jeszcze małe i nie zaczęło mówić nie martw się o to. Pamiętaj, że każde dziecko ma swoje własne tempo uczenia się. I być może wcześniej niż sobie wyobrażasz będziesz zaskoczony postępem, jaki zrobi w mowie.