Jak sobie poradzić, jeśli Twoje dziecko ma trudności w uczeniu się?

30 września 2019
Pogodzenie się z faktem, że Twoje dziecko może mieć zauważalne trudności w uczeniu się, może powodować u Ciebie wiele stresu i trudne chwile. Ale przeczytaj ten artykuł, aby dowiedzieć się, jak sobie możesz z tym poradzić.

Podczas gdy przyszli rodzice czekają na narodziny swojego dziecka, zwykle wyobrażają sobie szereg różnego rodzaju rzeczy dotyczących jego wyglądu, osobowości, zdolności itp. Ale kiedy dziecko rodzi się z jakąś formą niepełnosprawności dowolnego, muszą z miejsca pogodzić się z tą nową, w wielu wypadkach bardzo trudną sytuacją. Z tego właśnie powodu przygotowaliśmy dziś dla Ciebie artykuł na temat radzenia sobie w przypadku, gdy Twoje dziecko ma trudności w uczeniu się.

Edukacja domowa jest niezbędna przy wychowywaniu dzieci mających trudności w uczeniu się, aby pomóc im wzrastać i dojrzewać oraz zapewnić im jak najlepszy start w życiu. Ważne jest, aby traktować je uczciwie i brać pod uwagę ich ograniczenia. Nie należy jednak przechodzić do drugiej skrajności i nadmiernie ją chronić.

Posiadanie upośledzonego intelektualnie dziecka oznacza, że musisz zostać nauczycielem, aby je kształcić, lekarzem, aby się nim opiekować, prawnikiem, który je reprezentuje i lwicą, aby go bronić.
– Flavia Pascual-

Pogodzenie się z faktem, że Twoje dziecko może mieć zauważalne trudności w uczeniu się, może powodować u Ciebie wysoki poziom stresu i mnóstwo mniej lub bardziej trudnych momentów w życiu. Ale poświęć kilka minut na przeczytanie tego artykułu, aby dowiedzieć się, jak sobie możesz z tym wszystkim poradzić.

Co konkretnie oznacza termin „trudności w uczeniu się”?

Obecnie pod pojęciem „trudności w uczeniu się” specjaliści definiują stan znacznie niższego poziomu rozwoju intelektualnego, niż należałoby oczekiwać dla osoby w danym wieku biologicznym. Jednocześnie diagnoza tego stanu opóźnionego rozwoju oparta jest na analizie zachowań danej osoby w następujących dwóch obszarach:

Opóźnione dziecko

Ponadto dzieci mające trudności w uczeniu się zwykle wykazują także następujące objawy:

  • Problemy z wykonywaniem zarówno zaawansowanych, jak i drobnych czynności motorycznych wymagających specyficznych umiejętności.
  • Hipotonia mięśniowa (powszechnie znana jako zespół wiotkiego dziecka lub stan obniżonego tonicznego napięcia mięśniowego).
  • Trudności związane ze środowiskiem fizycznym dziecka.
  • Problemy przy nawiązywaniu interakcji społecznych i komunikacyjnych.
  • Trudności w rozwijaniu osobistej niezależności i autonomii przez dzieci mające trudności w uczeniu się.

Jak radzić sobie z dzieckiem mającym trudności w uczeniu się?

Pogodzenie się z faktem, że Twoje dziecko może mieć trudności w uczeniu się, jest często bardzo skomplikowaną sprawą. W efekcie możesz nawet musieć przejść przez stan przypominający pewien rodzaj żałoby. Z tego też powodu w takich sytuacjach musisz mieć wokół siebie specjalistów, którzy pomogą Ci się przystosować do nowej, niekoniecznie przyjemnej rzeczywistości.

Jest to rozwiązanie korzystne zarówno dla dziecka, jak i jego rodziców. Wynika to z tego, że tak naprawdę wszyscy członkowie rodziny będą potrzebować porady pozwalającej im łatwiej pogodzić się z sytuacją, w której będą musieli od teraz żyć.

Dzieci się uczą

Zrozumienie znaczenia uzyskanej diagnozy jest naprawdę ważnym krokiem do sukcesu. A to oznacza, że powinieneś koniecznie skontaktować się ze specjalistami, którzy udzielą Ci niezbędnego wsparcia. Mogą to być także stowarzyszenia oferujące pomoc w takich przypadkach. W ten sposób rodzice będą mogli:

  • Nauczyć się strategii obserwacji swojego dziecka i interwencji w razie potrzeby.
  • Zdobyć umiejętności optymalnej stymulacji i odpowiedzialnego rodzicielstwa.
  • Rozwijać umiejętności rozumienia i interpretowania zachowania swojego dziecka.
  • Posiadać niezbędne informacje na temat trudności w uczeniu się cechujących ich własne dziecko.
  • Skontaktować się z innymi rodzinami, które znajdują się w tej samej sytuacji, aby wzajemnie się wspierać i wymieniać doświadczenia z praktyki.

Rodzice będą potrzebowali całej tej wiedzy i pomocy z zewnątrz. Tylko wtedy będą w stanie upewnić się, że ich dziecko prawidłowo postępuje w każdym aspekcie swojego życia. I ponadto tylko wtedy będzie ono w stanie jak najlepiej radzić sobie z edukacją, pomimo trudności w uczeniu się. Ale jednocześnie rodzice nie powinni być nadmiernie nadopiekuńczy wobec swojego dziecka, ani też nie powinni nie doceniać swoich własnych umiejętności.

Źródła pomocy dla rodziców będących w potrzebie

Z tego samego powodu rodzice takiego dziecka powinni bez sekundy zawahania poprosić o radę i porady dotyczące ich własnego związku. Wynika to z tego, że relacja między nimi także może pogarszać się stopniowo z powodu ciągłego stresu, konfliktów i nieporozumień podczas wychowywania dziecka mającego trudności w uczeniu się. Istnieje również możliwość, że jedno lub oboje rodzice poczują się całkowicie przytłoczeni całą tą sytuacją.

Oprócz tego musimy zrozumieć, jak radzić sobie z przyjaciółmi i dalszą rodziną (dziadkami, wujkami, kuzynami i tak dalej). Muszą oni być w stanie zrozumieć tę sytuację, a także zachowanie takiego dziecka.

Jeśli o mnie chodzi, to wyjątkowym aspektem mojego życia byli rodzice i całe otoczenie, które walczyło o to, aby uczynić mnie tak bardzo samowystarczalnym, jak to tylko możliwe.
– Pablo Pineda –

Niepełnosprawność: zupełnie inna ścieżka

Narodziny dziecka to czas poważnej zmiany w życiu każdej osoby. To jest ten właśnie moment i punkt, w którym zaczyna się ścieżka macierzyństwa lub ojcostwa. Jeśli jednak Twoje dziecko ma trudności w uczeniu się, to ta sytuacja pochłonie jego rodziców w pełni. I tak ścieżka staje się zupełnie inną niż ta, której się spodziewałeś. Staje się ścieżką, którą będziesz musiał poprowadzić tak, by odpowiedzieć w odpowiedni sposób na konkretne potrzeby swojego dziecka.

Z tego też powodu matki i ojcowie dzieci mających trudności w uczeniu się potrzebują dobrych wskazówek z zewnątrz, aby móc dzięki temu poprawić jakość życia swojego dziecka. A także w odpowiedni sposób ulepszyć zarówno swoją własną codzienność, jak i swojej całej rodziny.

Na koniec warto wspomnieć także o cytowanym w tym artykule już wiele razy Pablo Pinedzie. Jest on nauczycielem, mówcą konferencyjnym i aktorem, a także pierwszym Europejczyku z zespołem Downa, który uzyskał stopień uniwersytecki. Zademonstrował on tym samym doskonały wręcz przykład sposobu na pokonywanie trudności w uczeniu się.

Nie ma osób niepełnosprawnych. Są jedynie osoby o różnych poziomach zdolności.
– Pablo Pineda –

To zdanie powinno zostać wszczepione w umysły wszystkich matek i ojców dzieci mających trudności w uczeniu się. W ten sposób będą mogli oni bardziej zaufać cechom i umiejętnościom swojego dziecka. A także umożliwić mu osiąganie wspaniałych rzeczy w jego dorosłym życiu.

  • Asociación Americana de Discapacidades Intelectuales y del Desarrollo-AAIDD. (2010). Discapacidad intelectual: Definición, clasificación y sistemas de apoyo. Madrid: Alianza.
  • Candel-Gil, I. (2005). Elaboración de un programa de atención temprana. Electronic Journal of Research in Educational Psychology3(7), 151-192.
  • Guevara Benítez, Y. y Soto, E. G. (2012). Las familias ante la discapacidad. Revista electrónica de psicología Iztacala15(3), 1023-1050.
  • Tamarit, J. (2009). Atención Temprana: avanzando hacia un modelo inclusivo orientado a la calidad de vida familiar y al desarrollo de competencias personales significativas tanto en los niños y niñas como en sus familias. Madrid: FEAPS.