Jak sobie poradzić, jeśli Twoje dziecko ma trudności w uczeniu się?

Pogodzenie się z faktem, że Twoje dziecko może mieć zauważalne trudności w uczeniu się, może powodować u Ciebie wiele stresu i trudne chwile. Ale przeczytaj ten artykuł, aby dowiedzieć się, jak sobie możesz z tym poradzić.
Jak sobie poradzić, jeśli Twoje dziecko ma trudności w uczeniu się?
Ana Couñago

Napisane i zweryfikowane przez psycholog Ana Couñago.

Ostatnia aktualizacja: 21 grudnia, 2022

Pogodzenie się z faktem, że Twoje dziecko może mieć zauważalne trudności w uczeniu się, może powodować u Ciebie wiele stresu i trudne chwile. Ale przeczytaj ten artykuł, aby dowiedzieć się, jak sobie możesz z tym poradzić.

Podczas gdy przyszli rodzice czekają na narodziny swojego dziecka, zwykle wyobrażają sobie szereg różnego rodzaju rzeczy dotyczących jego wyglądu, osobowości, zdolności itp. Ale kiedy dziecko rodzi się z jakąś formą niepełnosprawności dowolnego, muszą z miejsca pogodzić się z tą nową, w wielu wypadkach bardzo trudną sytuacją.

Z tego właśnie powodu przygotowaliśmy dziś dla Ciebie artykuł na temat radzenia sobie w przypadku, gdy Twoje dziecko ma trudności w uczeniu się.

Edukacja domowa jest niezbędna przy wychowywaniu dzieci mających trudności w uczeniu się, aby pomóc im wzrastać i dojrzewać oraz zapewnić im jak najlepszy start w życiu. Ważne jest, aby traktować je uczciwie i brać pod uwagę ich ograniczenia. Nie należy jednak przechodzić do drugiej skrajności i nadmiernie ją chronić.

Posiadanie upośledzonego intelektualnie dziecka oznacza, że musisz zostać nauczycielem, aby je kształcić, lekarzem, aby się nim opiekować, prawnikiem, który je reprezentuje i lwicą, aby go bronić.
– Flavia Pascual-

Pogodzenie się z faktem, że Twoje dziecko może mieć zauważalne trudności w uczeniu się, może powodować u Ciebie wysoki poziom stresu i mnóstwo mniej lub bardziej trudnych momentów w życiu. Ale poświęć kilka minut na przeczytanie tego artykułu, aby dowiedzieć się, jak sobie możesz z tym wszystkim poradzić.

Co konkretnie oznacza termin „trudności w uczeniu się”?

Obecnie pod pojęciem „trudności w uczeniu się” specjaliści definiują stan znacznie niższego poziomu rozwoju intelektualnego, niż należałoby oczekiwać dla osoby w danym wieku biologicznym. Jednocześnie diagnoza tego stanu opóźnionego rozwoju oparta jest na analizie zachowań danej osoby w następujących dwóch obszarach:

Opóźnione dziecko

Ponadto dzieci mające trudności w uczeniu się zwykle wykazują także następujące objawy:

  • Problemy z wykonywaniem zarówno zaawansowanych, jak i drobnych czynności motorycznych wymagających specyficznych umiejętności.
  • Hipotonia mięśniowa (powszechnie znana jako zespół wiotkiego dziecka lub stan obniżonego tonicznego napięcia mięśniowego).
  • Trudności związane ze środowiskiem fizycznym dziecka.
  • Problemy przy nawiązywaniu interakcji społecznych i komunikacyjnych.
  • Trudności w rozwijaniu osobistej niezależności i autonomii przez dzieci mające trudności w uczeniu się.

Jak radzić sobie z dzieckiem mającym trudności w uczeniu się?

Pogodzenie się z faktem, że Twoje dziecko może mieć trudności w uczeniu się, jest często bardzo skomplikowaną sprawą. W efekcie możesz nawet musieć przejść przez stan przypominający pewien rodzaj żałoby. Z tego też powodu w takich sytuacjach musisz mieć wokół siebie specjalistów, którzy pomogą Ci się przystosować do nowej, niekoniecznie przyjemnej rzeczywistości.

Jest to rozwiązanie korzystne zarówno dla dziecka, jak i jego rodziców. Wynika to z tego, że tak naprawdę wszyscy członkowie rodziny będą potrzebować porady pozwalającej im łatwiej pogodzić się z sytuacją, w której będą musieli od teraz żyć.

Dzieci się uczą

Zrozumienie znaczenia uzyskanej diagnozy jest naprawdę ważnym krokiem do sukcesu. A to oznacza, że powinieneś koniecznie skontaktować się ze specjalistami, którzy udzielą Ci niezbędnego wsparcia. Mogą to być także stowarzyszenia oferujące pomoc w takich przypadkach. W ten sposób rodzice będą mogli:

  • Nauczyć się strategii obserwacji swojego dziecka i interwencji w razie potrzeby.
  • Zdobyć umiejętności optymalnej stymulacji i odpowiedzialnego rodzicielstwa.
  • Rozwijać umiejętności rozumienia i interpretowania zachowania swojego dziecka.
  • Posiadać niezbędne informacje na temat trudności w uczeniu się cechujących ich własne dziecko.
  • Skontaktować się z innymi rodzinami, które znajdują się w tej samej sytuacji, aby wzajemnie się wspierać i wymieniać doświadczenia z praktyki.

Rodzice będą potrzebowali całej tej wiedzy i pomocy z zewnątrz. Tylko wtedy będą w stanie upewnić się, że ich dziecko prawidłowo postępuje w każdym aspekcie swojego życia. I ponadto tylko wtedy będzie ono w stanie jak najlepiej radzić sobie z edukacją, pomimo trudności w uczeniu się. Ale jednocześnie rodzice nie powinni być nadmiernie nadopiekuńczy wobec swojego dziecka, ani też nie powinni nie doceniać swoich własnych umiejętności.

Źródła pomocy dla rodziców będących w potrzebie

Z tego samego powodu rodzice takiego dziecka powinni bez sekundy zawahania poprosić o radę i porady dotyczące ich własnego związku. Wynika to z tego, że relacja między nimi także może pogarszać się stopniowo z powodu ciągłego stresu, konfliktów i nieporozumień podczas wychowywania dziecka mającego trudności w uczeniu się. Istnieje również możliwość, że jedno lub oboje rodzice poczują się całkowicie przytłoczeni całą tą sytuacją.

Oprócz tego musimy zrozumieć, jak radzić sobie z przyjaciółmi i dalszą rodziną (dziadkami, wujkami, kuzynami i tak dalej). Muszą oni być w stanie zrozumieć tę sytuację, a także zachowanie takiego dziecka.

Jeśli o mnie chodzi, to wyjątkowym aspektem mojego życia byli rodzice i całe otoczenie, które walczyło o to, aby uczynić mnie tak bardzo samowystarczalnym, jak to tylko możliwe.
– Pablo Pineda –

Niepełnosprawność: zupełnie inna ścieżka

Narodziny dziecka to czas poważnej zmiany w życiu każdej osoby. To jest ten właśnie moment i punkt, w którym zaczyna się ścieżka macierzyństwa lub ojcostwa. Jeśli jednak Twoje dziecko ma trudności w uczeniu się, to ta sytuacja pochłonie jego rodziców w pełni. I tak ścieżka staje się zupełnie inną niż ta, której się spodziewałeś. Staje się ścieżką, którą będziesz musiał poprowadzić tak, by odpowiedzieć w odpowiedni sposób na konkretne potrzeby swojego dziecka.

Z tego też powodu matki i ojcowie dzieci mających trudności w uczeniu się potrzebują dobrych wskazówek z zewnątrz, aby móc dzięki temu poprawić jakość życia swojego dziecka. A także w odpowiedni sposób ulepszyć zarówno swoją własną codzienność, jak i swojej całej rodziny.

Na koniec warto wspomnieć także o cytowanym w tym artykule już wiele razy Pablo Pinedzie. Jest on nauczycielem, mówcą konferencyjnym i aktorem, a także pierwszym Europejczyku z zespołem Downa, który uzyskał stopień uniwersytecki. Zademonstrował on tym samym doskonały wręcz przykład sposobu na pokonywanie trudności w uczeniu się.

Nie ma osób niepełnosprawnych. Są jedynie osoby o różnych poziomach zdolności.
– Pablo Pineda –

To zdanie powinno zostać wszczepione w umysły wszystkich matek i ojców dzieci mających trudności w uczeniu się. W ten sposób będą mogli oni bardziej zaufać cechom i umiejętnościom swojego dziecka. A także umożliwić mu osiąganie wspaniałych rzeczy w jego dorosłym życiu.

To może Cię zainteresować ...
Wewnątrzmaciczne zahamowanie wzrostu płodu – czy wiesz, co to takiego?
Jesteś Mamą
Przeczytaj na Jesteś Mamą
Wewnątrzmaciczne zahamowanie wzrostu płodu – czy wiesz, co to takiego?

Wewnątrzmaciczne zahamowanie wzrostu płodu, inaczej hipotrofia (hipoplazja) wewnątrzmaciczna, jest stanem, który nie pozwala na prawidłowy rozwój p...


Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.


  • Asociación Americana de Discapacidades Intelectuales y del Desarrollo-AAIDD. (2010). Discapacidad intelectual: Definición, clasificación y sistemas de apoyo. Madrid: Alianza.
  • Candel-Gil, I. (2005). Elaboración de un programa de atención temprana. Electronic Journal of Research in Educational Psychology3(7), 151-192.
  • Guevara Benítez, Y. y Soto, E. G. (2012). Las familias ante la discapacidad. Revista electrónica de psicología Iztacala15(3), 1023-1050.
  • Tamarit, J. (2009). Atención Temprana: avanzando hacia un modelo inclusivo orientado a la calidad de vida familiar y al desarrollo de competencias personales significativas tanto en los niños y niñas como en sus familias. Madrid: FEAPS.

Treści zawarte na stronie Jesteś Mamą służą wyłącznie celom edukacyjnym i informacyjnym. W żadnym wypadku nie zastępują one diagnozy, porady lub leczenia u specjalisty. W razie wątpliwości najlepiej skonsultować się z zaufanym specjalistą.