Śmianie się z samego siebie – naucz tego swoje dziecko
Śmianie się z samego siebie, opowiadanie dobrych dowcipów z własnym udziałem i umiejętność przyjęcia tego, że inni przyjaźnie z nas śmieją to elementy emocjonalnej dojrzałości. Rozwinięte poczucie humoru daje dzieciom siłę, które potrzebują aby pokonać trudności jakie pojawią się w czasie wczesnej nauki szkolnej i na późniejszych etapach ich życia.
Im wcześniej maluch nauczy się tego, jak ważne jest śmianie się z samego siebie, tym lepiej. Dziecko które wie, jak przyjąć żart jest zazwyczaj bardziej pewne siebie i asertywne. Jest też odważne. To bardzo ważne cechy.
Wypracowanie poczucia humoru nie tylko przygotuje dziecko na dorosłe życie pełne spełnienia, satysfakcji i szczęścia. Pomoże mu też zbudować wokół siebie tarczę obronną która wesprze je w mierzeniu się ze skomplikowanymi sytuacjami pojawiającymi się często w okresie dojrzewania.
Śmianie się z samego siebie jest bardzo ważną umiejętnością
Śmianie się z samego siebie to umiejętność która nie sprawi jednak, że dziecko będzie odporne na poważne zdarzenia i problemy z przemocą takie jak choćby bullying czy znęcanie się. Te sytuacje nie są powodem do śmiechu.
Maluch musi zrozumieć w pełni, że śmianie się z samego siebie nie jest odpowiednią reakcję na znęcanie się i dokuczanie. Ma ono zastosowanie jedynie wtedy, kiedy życzliwe osoby przyjaźnie śmieją się w nas w niewinny sposób. Wtedy możemy do nich dołączyć i czerpać z tego korzyści.
Zdobycie tak ważnej umiejętności jaką jest śmianie się z samego siebie jest oznaką wysokiej emocjonalnej inteligencji, dojrzałości i zrównoważenia. To narzędzie którego można skutecznie używać w walce z łagodnymi sytuacjami dokuczania w szkole.
Należy przy tym pamiętać, że kiedy dochodzi do poważnego dokuczania, znęcania się i bullyingu, dręczyciel zazwyczaj wycofa się jeśli zobaczy, że jego potencjalna ofiara jest pewna siebie. Jeżeli jednak spróbuje użyć agresji, wiedz, że pewne siebie dziecko będzie umiało się obronić. Będzie wiedziało też jak poprosić o pomoc i skorzystać ze swoich praw. Pewność siebie jest więc ważna na wielu różnych poziomach.
Śmianie się z samego siebie to szkoła życia
Codzienne życie każdego z nas jest pełne różnych sytuacji i wyzwań. To szczególnie znaczące w przypadku dzieci. Co rano musimy ze szczerością stawić czoła życiu i poradzić sobie z najróżniejszymi niewygodnymi sytuacjami. Chcemy przeżyć każdy dzień w spełnieniu. Jednym z najefektywniejszych narzędzi, które mogą nam w tym pomóc jest śmianie się z samego siebie i poczucie humoru.
W wielu przypadkach powiedzenie prawdy bez kontekstu żartu i w sposób, który ma na celu zranienie drugiej osoby sprawia tylko, że wyrządzamy komuś przykrość. W ten sposób można bardzo łatwo naruszyć kruchą samoocenę dziecka. To może z kolei wpłynąć na jego przyszłe relacje z ludźmi. Niestety tak się czasem zdarza.
Jednym z kluczy do pokonania zbyt niskiej samooceny jest odkrycie, że wszyscy jesteśmy ludźmi. W związku z tym oczywiście popełniamy błędy i mamy do tego prawo. Możliwe jest śmianie się z samego siebie i swoich błędów. W ten sposób nauczymy się z nich więcej.
Jednym ze sposobów w jakie można to osiągnąć jest zabawa. Zabawa jest bardziej naturalną metodą uczenia się. To także wspaniały sposób na wykorzystanie naturalnej ciekawości, odwagi i kreatywności – zwłaszcza u dzieci.
W Finlandii, kraju który może pochwalić się najlepszym systemem edukacji na świecie, dziewczynki i chłopcy nie robią nic poza zabawą. Sytuacja zmienia się dopiero wtedy, kiedy uczniowie kończą siódmy rok życia.
Śmiej się z samego siebie aby poprawić samoocenę
Poczucie humoru to narzędzie, którego możemy skutecznie użyć w wielu codziennych sytuacjach. Pomaga nam ono podnieść samoocenę, czyli związek pomiędzy tym, jak się postrzegamy a naszą idealną wizją siebie. Tam, gdzie pomiędzy tymi dwoma obrazami jest duża różnica, samoocena nie jest wysoka.
Poczucie humoru sprawia, że przepaść między tym, jacy według własnej oceny jesteśmy a tym jacy chcielibyśmy być znika. Wtedy właśnie dziecko jest w stanie śmiać się z własnych błędów i niedoskonałości, potknięć i przeszkód, które spotyka na swojej drodze. Maluch nie czeka już na uznanie aby czuć się dobrze z samym sobą. Akceptuje siebie takim, jakim jest.
Czy taki stan mentalnej dojrzałości wynika jedynie z wypracowanego we wczesnym dzieciństwie poczucia humoru? Aby odpowiedzieć na to pytanie, musimy również przeanalizować inne umiejętności interpersonalne, takie jak na przykład mówienie “nie” i “wystarczy”.
Jak może to pomóc w szkole?
W środowisku szkolnym zdarzają się sytuacje związane z bullyingiem. Wtedy poczucie humoru może pomóc dziecku tak samo jak szacunek do samego siebie. Ale granica pomiędzy zdrowymi żartami a agresją i dokuczaniem bywa cienka. Jak rozróżnić tego typu zjawiska? Żart jest żartem i jest faktycznie śmieszny jedynie wtedy, kiedy śmieją się wszyscy i nikomu nie dzieje się krzywda. Jeśli jest inaczej, nie mówimy już o żartowaniu i przyjacielskim śmianiu się, ale o dokuczaniu.
W dzisiejszych czasach coraz częściej dochodzi do aktów bullyingu. Gdyby ten problem polegał jedynie na prostych, niewinnych żartach, sytuacje te można by rozwiązać z pomogą silnej osobowości.
Ale jest inaczej. Dokuczanie, które ma miejsce w ostatnich latach sprawia, że ofiara jest pod wpływem stresu i agresji przez długi czas. To ma znaczący, negatywny wpływ na życie takiej osoby. Niestety nie można powiedzieć, że sama silna osobowość jest w stanie wyraźnie pomóc ofierze w takim układzie i złagodzić konsekwencje bullyingu.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Chazenbalk, L. (2006). El valor del humor en el proceso psicoterapéutico. Psicodebate, 6, 73-84. https://pub.palermo.edu/ojs/index.php/psicodebate/article/view/442
- Losada, A. V., & Lacasta, M. (2019). Sentido del Humor y sus Beneficios en Salud. Calidad de Vida y Salud, 12(1), 2-22. https://www.aacademica.org/analia.veronica.losada/44
- Narváez, E. J., & Solís, J. D. F. (2009). Risa y aprendizaje: el papel del humor en la labor docente. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 23(3), 203-215. https://www.redalyc.org/pdf/274/27419066011.pdf