Zabawy konstrukcyjne: korzyści dla dzieci
Jeśli Twoje dziecko lubi rozkładać na części zabawki i składać je ponownie, ten tekst jest właśnie dla Ciebie. Przedyskutujemy w nim korzyści jakie niosą ze sobą zabawy konstrukcyjne – na przykład budowanie z klocków. Podpowiemy Ci też kilka rodzajów takich zabaw.
Zabawy konstrukcyjne, czyli takie w których dzieci budują mury, domy, mosty i inne struktury, są świetnym sposobem na rozrywkę i wspomaganie prawidłowego rozwoju maluszka.
Podstawą są tu oczywiście klocki. W zależności od wieku dziecka, klocki mogą różnić się rozmiarem i skomplikowaniem elementów. Niezależnie od rodzaju, klocki zawsze będą korzystne dla rozwoju dziecka.
Zapewne każdy z nas pamięta rozkładanie na części przedmiotów znalezionych w domu i wykorzystywanie ich do zbudowania zamku czy fortu. Choć wydają się one być niepozorną, prostą rozrywką, zabawy konstrukcyjne wzbogacają znacząco intelekt dziecka.
Ten rodzaj zabawy możesz wprowadzić do codzienności maluszka kiedy tylko osiągnie on odpowiedni poziom koordynacji ruchowej.
Początkowo maluch będzie oczywiście w stanie połączyć ze sobą jedynie przypadkowe części. Będzie też rozrzucał dopiero co złożone klocki. To jednak stały element zabawy i jej rozwoju. Dziecko z czasem nauczy się sztuki budowania złożonych konstrukcji z klocków.
Po pewnym czasie w Twoim domu znajdzie się architekt-profesjonalista. Dziecko będzie specjalistą od budowli tworzonych czy to z klocków Lego, czy innych dostępnych na rynku klocków.
Zabawy konstrukcyjne: najważniejsze korzyści dla rozwoju dzieci
Oto kilka najważniejszych pozycji z długiej listy korzyści, jakie zabawy konstrukcyjne niosą dla dzieci i ich rozwoju:
- Rozwój koordynacji ruchowej i małej motoryki. Dzięki zabawie klockami, dzieci przyswajają zdolność operowania dłońmi i palcami. Postępy szczególnie wyraźnie zauważyć można u dziewczynek, które rozwijają się szybciej.
- Zabawy konstrukcyjne pomagają dziecku nauczyć się rozpoznawać kształty geometryczne, kolory, rozmiary i formy przestrzenne.
- Ten typ zabawy stymuluje zdolności takie jak koncentracja, skupianie uwagi, kreatywność i wyobraźnia.
- Używane w trakcie takiej zabawy zabawki wymagają modelu lub planu do realizacji. Jeśli dzieci bawią się w grupie, nauczą się przy okazji współpracy i działania grupowego.
- Zabawy polegające na budowaniu wspomagają procesy rozumienia rzeczywistości. Uczą też dzieci o rolach jakie wszyscy pełnią podczas wspólnej zabawy.
- Klocki pomagają dzieciom zrozumieć prawa fizyki związane z grawitacją i równowagą. Zabawa dźwigniami, równiami pochyłymi i bloczkami sprawi, że maluch przyswoi pewne zasady naturalnie.
- Dzieci nabywają poczucia własnej wartości i pewności siebie. Kiedy osiągają pewne cele i widza, że ich wysiłki są doceniane przez rodziców, maluchy będą dumne i poczują motywację do rozwijania swoich zdolności.
- Takie zabawy promują dobrą organizację. Są świetną okazją do tego, by nauczyć dziecko jak posprzątać po skończonej zabawie, zbierając dokładnie i cierpliwie wszystkie klocki.
“Zabawy konstrukcyjne są wyjątkowo wzbogacające. Rozwijają intelekt i zdolności motoryczne dzieci.”
Najlepsze miejsce na zabawy konstrukcyjne
Ulubionym miejscem zabawy dla dziecka jest jego dom. To naturalne. Dla malucha liczy się to, by mieć w zasięgu znane elementy które może wykorzystać.
Poza wymienionymi powyżej korzyściami, zabawy polegające na budowaniu mają jeszcze jedną ogromną zaletę. Są świetnym pomysłem na zajęcie dziecka w deszczowy dzień lub w czasie, kiedy maluszek jest chory i nie powinien wychodzić z domu.
Możliwości budowania są dosłownie nieskończone. Możesz nawet wspomóc się filmami znalezionymi w sieci by poznać nowe techniki budowania z klocków i nauczyć dziecko jak je wykorzystać. Poszukajcie też wspólnie pomysłów na to, co zbudować.
Również w szkolnej sali można z powodzeniem wykorzystać ten rodzaj zabawy. Szczególnie przyda się ona wychowawcom prowadzącym najmłodsze klasy. Obecność nauczyciela zapewnia porady i wsparcie dla bawiących się dzieci.
Przeczytaj również: Uczenie się poprzez zabawę: niezawodny sposób nauczania dzieci
Według raportu UNICEF, uczestnictwo nauczyciela może wzbogacić doświadczenie dzieci. Zapewnia też wspaniałe warunki do nauki: nauczyciel może opowiedzieć dzieciom o rolach w grupie, zapewnić dodatkowe materiały, czy pokazać skomplikowane techniki budowy.
Rodzaje zabaw konstrukcyjnych dla dzieci
Jak wspominaliśmy, obecnie na rynku dostępne są niezliczone marki i rodzaje klocków. Jest też oczywiście legendarna marka Lego. Mamy pod ręką wiele systemów i schematów.
Oto kilka przykładów:
- Klocki do budowania postaci i tworzenia scenariuszy zabaw. Te zestawy posiadają wszystkie części potrzebne do zbudowania na przykład robota, zamku dla księżniczki czy całego fantastycznego świata wraz z bohaterami.
- Klocki do budowania zwierząt. Takie zestawy pozwalają na stworzenie gospodarstwa rolnego ze stajniami, stodołami i polami oraz zwierzętami.
- Zestawy związane z zawodami: z ich pomocą dziecko zbuduje wóz policyjny albo helikopter, może też stać się strażakiem prowadzącym wóz czy lekarzem.
- Klocki do budowania toru wyścigowego. Taki zestaw łączy w sobie dwa świetne elementy: sam etap budowy toru oraz późniejszą zabawę w wyścigi. Pakiety te pozwalają też na przebudowywanie torów, budowanie garaży i serwisów.
Wybierając zestaw dla dziecka kieruj się rozmiarem elementów i ich ilością, a także trudnością w zbudowaniu całej konstrukcji. Dopasuj te aspekty do wieku i zdolności dziecka a także jego preferencji.
Klocki zapewniają całe godziny wspaniałej zabawy, która po prostu nigdy się nie nudzi!
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Rodríguez, G., & Patricia, C. (2016). Juegos de construcción en el desarrollo lógico matemático de los niños y niñas de 4 y 5 años de la Escuela Pablo Muñoz Vega, del Distrito Metropolitano de Quito, periodo 2015-2016 (Bachelor’s thesis, Quito: UCE). http://200.12.169.19/handle/25000/12043
- Piedra Japón, C. A. (2016). Utilización de los juegos de construcción para potenciar la creatividad de las niñas y niños de 4 a 5 años de edad del nivel inicial II de la escuela José Miguel Burneo Burneo de la ciudad de Loja periodo 2014-2015(Bachelor’s thesis). https://dspace.unl.edu.ec/handle/123456789/11091
- López Mendez, J. S. (2015). Juegos de construcción para reforzar la coordinación viso-motriz de los niños y niñas de nivel inicial 1 de la escuela de educación básica los Ositos Graciosos del Cantón La Libertad, provincia de Santa Elena, año lectivo 2015-2016 (Bachelor’s thesis, La Libertad: Universidad Estatal Península de Santa Elena, 2015.). https://repositorio.upse.edu.ec/xmlui/handle/46000/3674