Zabawy dla dzieci w wieku od 3 do 5 lat
Czy znasz zabawy dla dzieci, które sprawią, że będą się one mogły cieszyć dzieciństwem? Aktywności opisane poniżej pomogą mile spędzić czas z dzieckiem, a zarazem rozwijać jego umiejętności. W tym artykule proponujemy przyjemne zabawy dla dzieci, które promują ich rozwój i są niezwykle zajmujące!
Trzyletnie dziecko nie jest już niemowlakiem. Zaczyna rozwijać nowe umiejętności i zdolności. Jego zmysły dalej się rozwijają, a kreatywność staje się narzędziem służącym do rozwiązywania problemów.
Dzieciństwo to etap ciągłego rozwoju naszych maluchów, zwłaszcza w wieku 3-4 lat. To właśnie wtedy dzieci zaczynają wchodzić w częste interakcje z otaczającym je światem.
Przyswajają wiedzę, odczuwają niepewność oraz zdobywają nowe zdolności fizyczne i poznawcze. W tym okresie w dzieciństwie, podobnie jak we wcześniejszych i w tych, które nadejdą, zabawa to ćwiczenie, które wywiera pozytywny wpływ na dzieci. Poniżej przedstawimy przykładowe zabawy dla dzieci, które wspomagają ich rozwój.
Najlepsze zabawy dla dzieci w wieku od 3 do 5 lat
1. Raz, dwa, trzy, szukam!
Prawie wszystkie dzieci lubią tą grę. W tym wieku dzieci dopiero zaczynają rozwijać zmysł przestrzeni. Dzięki temu zabawa w chowanego stanowi nowe i ekscytujące wyzwanie.
Do zabawy nie potrzeba żadnych rekwizytów ani sprzętu. Poprawia socjalizację, bo gra się w dwie lub więcej osób. Co więcej, dzieci muszą podejmować decyzje – gdzie się schować i gdzie szukać. Tym samym kształtują umiejętność wypracowywania strategii.
Oto zasady:
- Jeden z uczestników liczy do 10 (lub do innej uzgodnionej liczby), a reszta chowa się na określonym obszarze.
- Po zakończeniu liczenia szukający stara się znaleźć resztę graczy.
- Kiedy szukający znajdzie innego gracza, może go klepnąć, żeby wykluczyć go z gry. Inny wariant zakłada wyścig do miejsca liczenia. Ten, kto przybiegnie ostatni odpada lub zostaje następnym szukającym, w zależności od ustalonych zasad.
2. “Szymon mówi”
Ta zabawa, podobnie jak wiele innych dla dzieci w tym wieku, koncentruje się na przestrzeganiu zasad i interpretowaniu próśb oraz wymogów innych osób. Taka gra idealnie przygotowuje do chodzenia do przedszkola. Stymuluje również rozwój języka, umiejętność bardzo istotną dla dzieci w tym wieku.
W grze bierze udział 3 lub więcej graczy. Jeden z graczy to “Szymon”. Powinien wydawać proste instrukcje pozostałym dwóm graczom (np. “podskocz” lub “podnieś rękę”). Jednak gracze powinni wykonywać instrukcje tylko wtedy, gdy Szymon poprzedzi je słowami “Szymon mówi”.
Jeśli gracz wykona polecenie, przed którym nie powiedziano “Szymon mówi”, odpada z gry. Odpada również, gdy nie wykona polecania, przed którym pojawiły się słowa “Szymon mówi”. Gracz odpada również jeśli wykona polecenie niepoprawnie. Ostatni gracz wygrywa i może zostać kolejnym “Szymonem”.
3. Odgrywanie ról
Przebieranie się i odgrywanie ról to świetny sposób na stymulowanie rozwoju dziecka. Udawanie nauczyciela, doktora, policjanta, itp. sprawia, że dziecko zaczyna rozumieć świat, którego część zaczyna stanowić. Co więcej, odgrywanie ról stymuluje wyobraźnię dziecka. Pomaga mu również w socjalizacji z rówieśnikami oraz rozwija język.
Gra nie ogranicza się jedynie do wcielania się w przedstawicieli różnych zawodów. Dzieci mogą również udawać postaci z ulubionych książek, seriali lub filmów. Mogą także udawać zwierzęta, piratów, magiczne istoty. Każdego, kogo tylko sobie wyobrażą.
Stale rozwijają się ich zmysły, a kreatywność staje się narzędziem umożliwiającym rozwiązywanie problemów.
4. Zabawy dla dzieci rozwijające inteligencję emocjonalną
To idealny moment w życiu, by zacząć uczyć dziecko rozpoznawania emocji. Jeden z najlepszych sposobów to wykorzystanie odpowiednich gier i zabaw, które przynoszą wiele radości.
Oto przykładowe gry, które rozwijają inteligencję emocjonalną dziecka:
- Stwórz znaki z buźkami przedstawiającymi różne stany emocjonalne (szczęście, smutek, złość, strach, itp.) i przypnij je na tablicy korkowej lub na kartonie.
- Następnie pooglądaj zdjęcia lub filmiki z ulubionych kreskówek dziecka. Niech dziecko wskaże, która buźka przedstawia to, co czuje określona postać.
- Aby gra sprawiała jeszcze większą frajdę, może w nią grać kilkoro dzieci, a Ty możesz notować kto ile emocji przyporządkował poprawnie. Sama punktacja jest nieistotna, ale zmotywuje dzieci do koncentracji.
Co z grami komputerowymi?
Technologia zajmuje znaczące miejsce w naszym życiu. Dzieci nie stanowią wyjątku. Od najmłodszych lat uczą się jak używać urządzeń mobilnych. Oczywiście filmiki i gry to ich ulubione zajęcie. Klucz do sukcesu tkwi w tym, by nie zabraniać całkowicie używać technologii, ale ustanawiać limity czasowe. Powinnaś też kontrolować oglądane treści.
Warto ustalić ścisłe zasady dotyczące zarówno filmów, jak i innych aplikacji, bez względu na to, czy są darmowe, czy nie. Rodzice muszą zwracać uwagę na to, czego dziecko się uczy używając telefonu komórkowego, tabletu, komputera lub telewizora.
Badania dowodzą, że nadmierne używanie urządzeń przenośnych i zbyt długie granie w gry komputerowe może negatywnie odbić się na rozwoju dziecka. Może na przykład wywołać opóźniony rozwój mowy. Dlatego też tak ważne jest powolne i stopniowe wprowadzanie urządzeń mobilnych do życia dziecka.
Wiesz już, że istnieje wiele pomysłów na zabawy dla dziecka. Na to, które z nich wprowadzisz, mogą mieć wpływ takie czynniki jak dostępna przestrzeń i warunki klimatyczne. Wszystkie z wyżej wymienionych gier można dostosować do panujących warunków. Każdego dnia zabawę i przyczyń się do jego zdrowego rozwoju!
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Chocce Rios, E., & Conde Conde, D. D. L. F. (2018). JUEGOS POPULARES PARA DESARROLLAR MOTRICIDAD GRUESA EN NIÑOS Y NIÑAS DE 5 AÑOS DE LA INSTITUCIÓN EDUCATIVA POMATAMBO DE OYOLO PAUCAR DE SARA SARA. http://repositorio.unh.edu.pe/handle/UNH/1903
- Migdalek, M. J., Rosemberg, C. R., & Santibáñez Yáñez, C. (2014). La génesis de la argumentación. Un estudio con niños de 3 a 5 años en distintos contextos de juego. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/32921