Wpływ iPadów i smartfonów na dzieci poniżej 2 lat

· 18 maja 2018

Głównym tematem wielu dyskusji i sporów w ostatnim czasie jest korzystanie z urządzeń elektronicznych przez dzieci. Postanowiliśmy opublikować artykuł, w którym omówimy szczegółowo wpływ iPadów i smartfonów na dzieci poniżej 2 lat. Temat ma swoich przeciwników, jak i zwolenników. Zwłaszcza ci pierwsi ostrzegają nas przed możliwymi zagrożeniami dla zdrowia, wspierając się argumentami dotyczącymi powstawania chorób takich, jak nowotwór.

Warto jednak stwierdzić, że do tej pory wszystkie wykonane badania w tej sprawie, jednoznacznie nie rozstrzygnęły, że do występowania chorób przyczynił się wpływ iPadów i innych urządzeń. W żadnym wypadku, nie można być nadto ostrożnym, zwłaszcza jeśli uważamy podane argumenty za możliwe do zweryfikowania. Sprawdźmy więc jak jest w rzeczywistości. Wpływ iPadów i Smartfonów na dzieci poniżej 2 lat jest pozytywny czy negatywny?

Negatywny wpływ iPadów i smartfonów na dzieci

Często mówi się, że nieograniczone korzystanie z urządzeń elektronicznych, w tym smartfonów i iPadów, przyczynia się do braku aktywności fizycznej. Niewątpliwie statyczny tryb życia jest główną przyczyną otyłości na świecie, której wskaźniki niezaprzeczalnie rosną szczególnie wśród dzieci i młodzieży.

Z punktu widzenia społecznego, również następuje krytyka nadmiernego używania urządzeń elektronicznych, które przekładają się na brak socjalizacji. W rezultacie, dzieci wybierają „interakcje” z telefonem, a nie zabawę z rówieśnikami.

Ruch dzieci jest bardzo ważny!

Niezależnie od tego, czy podane badania, które zniechęcają do użytkowania telefonów lub urządzeń przenośnych są prawdziwe, czy nie, nadrzędną kwestią jest ruch i poznawanie świata. Dzieci w wieku poniżej 2 lat (a także starsze) muszą badać swoje otoczenie, aby prawidłowo się rozwijać. Czołganie się, chodzenie, bieganie, skakanie, tańczenie, wspinaczka i wiele innych nie odbywa się za pomocą tabletu, kiedy dziecko wygodnie siedzi w fotelu.

Dlaczego dzieci powinny mieć wystarczająco ruchu?

Rozwój mózgu dziecka (neuronowy) rozpoczyna się jeszcze w trakcie ciąży i trwa aż do 4-5 roku życia. Oznacza to, że w tym okresie nadal powstają nowe struktury mózgu, takie jak synapsy, które są odpowiedzialne za przekazywanie sygnału między neuronami.

Z doświadczenia, jak również z konieczności organizm reaguje na potrzeby swojego środowiska. Więc w jaki sposób oglądanie filmów na telefonie komórkowym może pomóc w rozwoju neurologicznym? Dzieci muszą nauczyć się swojego ciała, jak również jego kontroli poprzez doświadczenia. Hałas, głośne zabawy i zakłócanie porządku domowego są czymś zupełnie normalnym i naturalnym.

dzieci zabawa

Dzieci powinny eksperymentować ze zmysłami

Rozwój neuronowy dziecka zakłada, że system nerwowy wie, jak przetwarzać informacje za pomocą pięciu zmysłów, których niemowlę używa do codziennej nauki i poznawania świata. Niezmiernie ważnym elementem rozwoju jest zrozumienie bodźców, takich ja równowaga, ruch czy propriocepcja (wrażenia płynące z ciała).

Dziecko rozwija się, dzięki codziennym czynnościom. Gra, śpiewa, tańczy, spaceruje, poznaje nowe tekstury, smaki, brudzi się i myje i tak w nieskończoność. Niestety bawiąc się smartfonem lub iPadem nie jest wstanie rozwijać swoich zmysłów.

Umiejętność komunikacji

Komunikacja nie jest możliwa w grach edukacyjnych, w których dziecko nazywa obrazki, które kolejno pojawiają się na wyświetlaczu. Umiejętność porozumiewania się polega na przekazywaniu informacji, tego co w danej chwili mamy na myśli, jak również na zrozumieniu co dana osoba do nas mówi. Posiadanie słownictwa jest niewątpliwie ważne i gry tego typu, mogą być bardzo pomocne, jednak nie zastąpi to umiejętności komunikowania się.

Dzieci uczą się poprzez obcowanie z ludźmi. Proste czynności takie jak słuchanie, śpiewanie, zabawa z rodzeństwem i kolegami czy chodzenie do przedszkola mają istotny wpływ na rozwój naszej pociechy.

Komunikacja pozwala dzieciom rozwijać umiejętności społeczne i odpowiednie zachowania. W ten sposób stanie się dla nich jasne, że należy szanować opinię innych, kiedy i jak nawiązać kontakt wzrokowy, kiedy słuchać i odpowiedzieć, a kiedy nie przeszkadzać innym w trakcie rozmowy. Niestety żadnej z tych cech dziecko nie nabędzie grając na urządzeniach elektronicznych.

Zadbaj, aby Twoje dziecko rozwijało podstawowe umiejętności

Podstawowymi umiejętnościami są pojęcia, których dzieci uczą się przez doświadczenia. Są to koncepcje przestrzenne (w górę, dół, blisko, daleko, przód, tył, wnętrze, na zewnątrz), jak również czasowe (przed, po, pierwszym, drugim, szybkim, wolnym, podczas).

Można uwzględnić również pojęcia: wagi, podobieństwa i odległości. Bez wątpienia na urządzeniach elektronicznych istnieją gry, które odnoszą się do wymienionych koncepcji. Jednak nie pozwolą one dziecku na nauczenie się, co jest „na górze” lub która zabawka jest cięższa.

Gry na telefonach i iPadach mogą jedynie pomóc w rozwijaniu danych umiejętności, jednak nie zastąpią nauki przez doświadczenie. Jedynie taka forma poznawania świata pozwoli dziecku podczas zabawy na urządzeniach elektronicznych wybrać prawidłową odpowiedź, gdyż telefon jedynie reprezentuje wiedzę, która już została nabyta.

nabywanie doświadczenia - negatywny wpływ iPadów

Wpływ iPadów i innych gadżetów elektronicznych to Twoja decyzja

Prawdą jest, że urządzenia elektroniczne nie spowodują nieodwracalnych szkód dla Twojego dziecka, pod warunkiem, że każda zabawa będzie kontrolowana. Smartfon, czy iPad nie mogą zastąpić doświadczeń z prawdziwego życia. Dlatego warto zainwestować swój czas na zwykłą, tradycyjną zabawę, a nie pokazywanie i wyjaśnianie nowej gry na Twoim telefonie.

Rozwijaj inteligencję swojej pociechy, nie zwracając uwagi na presję społeczeństwa. Pamiętaj, że dziecko, które biega, przewraca się, tańczy, śpiewa, płacze, kłóci się z rodzeństwem jest jedynie oznaką zdrowego rozwoju.

Rozumiemy, że czasem stajesz w sytuacji, w której nie masz wystarczająco czasu na zabawę ze swoim szkrabem. Smartfon czy iPad może być w tedy dobrym rozwiązaniem. Wybierając „gry edukacyjne” Twoje dziecko będzie mogło poćwiczyć umiejętności, które już nabyło, jednak nie przekonuj sama siebie, że nauczą się czegoś nowego.

Zabawa na telefonie to jedynie utrzymywanie Twojego dziecka w spokoju i pochłaniacz czasu, który nigdy nie zastąpi doświadczeń w normalnym życiu! To, czy pływ iPadów i innych urządzeń elektronicznych będzie pozytywny, czy negatywny w przypadku Twojego dziecka to jedynie Twoja decyzja!