Stymulacja sensoryczna niemowląt
Stymulacja sensoryczna niemowląt zawsze jest mile widziana. Dobrze wpływa na rozwój i daje możliwości zabawy z dzieckiem. Wzmacnia to także więź pomiędzy nim a rodzicem.
Zarówno mózg dziecka jak i dorosłego przetwarza informacje za pomocą zmysłów oraz układu przedsionkowego i proprioceptywnego. Dzięki ich udziałowi poznajemy bowiem otaczający nas świat.
Stymulacja sensoryczna niemowląt
Zmysł dotyku
By stymulować zmysł dotyku u malucha musisz dobrać odpowiednie zajęcie, zależnie od jego wieku. Niektóre z poniższych aktywności na pewno już przyszły ci do głowy:
- Łaskocz dziecko delikatnym grzebieniem.
- Dawaj dziecku przedmioty o różnorodnych teksturach. Możesz kupić małe piłeczki i owinąć je różnymi materiałami: bawełną, aksamitem, folią bąbelkową, folią aluminiową, celofanem. Musisz uważać, by dziecko nie oddzieliło pokrycia od piłeczki i nie włożyło go do ust.
- Napełnij woreczki ziarnami o różnych rozmiarach – ryżem, cieciorką, kaszą. Schowaj w nich zabawki, by dziecko musiało włożyć rączki do środka. Uważaj jednak, by maluch nic przy tym nie zjadł.
- Pozwól dziecku bawić się i brudzić jedzeniem. Maluchy uwielbiają bowiem rozmazywać papki na rękach i twarzy. Pozwól także, by dziecko samo jadło tak, jak ma ochotę. Dla własnego spokoju nakarm je później z innego talerza.
- Zachęć dziecko do zabawy lepkimi substancjami takimi jak żelatyna czy plastelina. Pokaż mu też inne tekstury takie jak piasek na plaży.
Zmysł smaku
- Gdy tylko lekarz na to pozwoli, włącz do diety dziecka nowe produkty, które pozwolą mu odkrywać nowe smaki, tekstury i zapachy. Na początku będzie zdziwione. To naturalny element procesu pobudzania zmysłów.
- Dawaj dziecku też produkty o różnych temperaturach.
Zmysł węchu
- Dawaj dziecku owoce do powąchania i ucz je cieszyć się zapachami.
- Ze starszym dzieckiem możesz bawić się w rozpoznawanie produktów po zapachu.
- Naucz dziecko ciekawości. Pozwalaj mu na przykład wąchać twoje kremy czy szampon.
Zmysł słuchu
- Mów do malucha. Dziecko lubi słuchać głosu mamy. Baw się z nim wydając zabawne dźwięki.
- Śpiewaj! Odważ się, dziecko bowiem zawsze uważa, że mama ładnie śpiewa.
- Pozwól dziecku bawić się szeleszczącymi papierami, celofanem, gazetami.
- Daj dziecku zabawki wydające dźwięki.
- Mów prostymi słowami i krótkimi zdaniami. Nie przesadzaj z gestykulowaniem i nie wymawiaj przesadnie powoli.
- Pozwól dziecku bawić się głosem, a zobaczysz jak bawi je pokrzykiwanie.
Zmysł wzroku
- Daj dziecku różne ruchome przedmioty. Możesz też doczepić zawieszki do sprzętów domowych.
- Zabierz malucha na spacer w parku czy ogrodzie. Niech obserwuje rośliny, ptaki i chmury na niebie. To pozytywna stymulacja sensoryczna.
- Zaoferuj dziecku kolorowe zabawki – błyszczące, matowe, fosforyzujące, pastelowe, monochromatyczne, świecące itp.
- Naucz dziecko śledzić zabawki wzrokiem. Subtelnie nimi poruszaj z boku na bok i z góry na dół.
- Pokazuj maluchowi historyjki obrazkowe.
Poza pięcioma zmysłami
Układ przedsionkowy
- Kładź dziecko na plecach i na brzuchu.
- Połóż dziecko na piłce do ćwiczeń i bujaj nią delikatnie.
- Weź dziecko w ramiona lub umieść na hamaku.
- Tańcz z maluchem do rytmu muzyki.
Układ propriocepcyjny
- Masaż to dobra forma wczesnej stymulacji.
- Ściśnij delikatnie rączki i nóżki dziecka.
- Zawiń dziecko w kocyk na parę minut a potem rozwiń.
Wykorzystaj zatem wspomniane czynności w codziennej rutynie. Nie przesadzaj jednak z nimi, gdyż może to prowadzić do nadmiernego pobudzenia.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Cabrera, M.C. y Sánchez C. (1982). La estimulación precoz; un enfoque práctico. Editorial Siglo XXI: España.
- Dorance, S. y Matter, P. (2001). Juegos de estimulación para los más pequeños. Madrid: AKAL.
- Flores, J. (2013). Efectividad del programa de estimulación temprana en el desarrollo psicomotor de niños de 0 a 3 años. Revista Ciencia y Tecnología, 9(4), 101-117. http://revistas.unitru.edu.pe/index.php/PGM/article/view/426
- Gallahue, D. (1982). Understanding motor development in children. New York: John Wiley and sons.
- Guerrero, A. M., & Primaria, I. Y. (n.d.). La estimulación temprana. https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_14/AMALIA_MORENO_1.pdf
- González Zúñiga Godoy, C. I. (2007). Los programas de estimulación temprana desde la perspectiva del maestro. Liberabit, 13(13), 19-27. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S1729-48272007000100003&script=sci_arttext&tlng=en
- Moreno, J. A. (1999). Motricidad infantil. Aprendizaje y desarrollo a través del juego. Murcia: Diego Marín.
- Moreno, J. A., & De Paula, L. (2006). Estimulación de los reflejos en el medio acuático. Revista Iberoamericana de Psicomotricidad y técnicas corporales, 6(2), 193-206. https://www.um.es/univefd/reflejos.pdf
- Ordoñez, M. y Tinajero, L. (2012). La importancia de la estimulación temprana en la etapa infantil. Madrid, 208-240.