Pierwsze tygodnie z niemowlakiem – wskazówki, które Ci je ułatwią

· 7 sierpnia 2018

Podczas ciąży być może myślałaś o tym, jak będzie wyglądać Twoje nowe życie, kiedy zabierzecie swoje dziecko do domu. Rzeczywistość jest taka, że będziesz potrzebować cierpliwości, aby przyzwyczaić się do jego obecności. Pierwsze tygodnie z niemowlakiem nie są proste!

Jakkolwiek jesteś przygotowana i czujesz, że bez względu na wszystkie obowiązki, które Cię czekają, chcesz wrócić z maleństwem do domu, musisz pamiętać o kilku rzeczach, które pomogą ci przetrwać te pierwsze tygodnie z niemowlakiem.

Pierwsze tygodnie z niemowlakiem to bardzo wyczerpujący okres… Przygotuj się na to!

Na początku zapewne szybko powrócisz do zdrowia, otrzymasz dużą dawkę energii i poczujesz się lepiej, niż to bywało przez ostatnie kilka tygodni ciąży. Prawdopodobnie nie będziesz w stanie oderwać uśmiechu ze swojej twarzy, gdy spojrzysz na swoje dziecko, nawet jeśli w domu będzie panował bałagan.

Będziesz bardziej zainteresowana fotografowaniem niż odkurzaniem. To całkowicie normalne. Prawdopodobnie będziesz zapatrzona w swoje dziecko, tak jakbyś się zakochała.

Niestety, w miarę upływu dni możesz zacząć czuć, że wszystko zaczyna się rozpadać. To jest odpowiedni moment na zatrzymanie się i uzupełnienie zapasów energetycznych. Zauważysz, że całe Twoje życie obraca się wokół karmienia piersią lub innym pokarmem, czkania, zmieniania pieluch, słuchania płaczu dziecka i małej ilości snu.

Możesz również zdać sobie sprawę, że Twój nastrój zmienia się w błyskawicznym tempie i że od czasu do czasu potrzebujesz się wypłakać. To nie jest powód do wstydu…

Matka spędzająca pierwsze tygodnie z niemowlakiem

To nie jest łatwe – potrzebujesz pomocy!

Nie ma znaczenia, czy to Twoje pierwsze dziecko, czy kolejne. Jakkolwiek wszystko wcześniej zaplanowałaś i przygotowywałaś – niczego nie możesz być pewna. Twoje życie zmieni się diametralnie, a pierwsze tygodnie z niemowlakiem nie będą łatwe. Musisz się przygotować na to, że początki z Twoim maluszkiem mogą być rollercoasterem, zarówno pod względem fizycznym, jak i emocjonalnym.

Pierwszą rzeczą, której potrzebujesz w tym wyczerpującym czasie jest opieka rodziny i najlepszych przyjaciół, którzy Cię wspierają i potrafią podnieść na duchu. Tych ludzi, którzy nie oczekują niczego w zamian: pomagają Ci tylko po to, byś się uśmiechała i dlatego, że tego potrzebujesz.

To może być Twoja matka, teściowa, najlepsza przyjaciółka, Twój ojciec lub teść, brat albo siostra, ciotka, ktokolwiek… Każdy, kogo znasz i pomoże Ci bezinteresownie, z dobroci serca. Tylko dlatego, że tego potrzebujesz.

Oprócz posiadania tych osób wokół siebie, ważne jest również przestrzeganie innych porad, które mogą ułatwić Ci te pierwsze tygodnie z noworodkiem w domu.

Idź na spacer, zrelaksuj się! To Ci jest potrzebne…

Nawet jeśli nie masz ochoty nigdzie wychodzić – zrób to! Jeśli chcesz iść sama – nawet lepiej. Świeże powietrze i relaksujący spacer może zdziałać cuda dla Twojego stanu umysłu. Półgodzinna przechadzka będzie miała na Ciebie pozytywny wpływ.

Zdążysz jeszcze spędzić wiele godzin ze swoim dzieckiem, więc zostaw je ze swoim partnerem lub z inną zaufaną osobą dorosłą i baw się dobrze! Oddychaj głęboko, pozwól naturze naładować Twoją energię, a następnie wróć do swojego maluszka cała rozpromieniona i z uśmiechem na twarzy.

Świeżo upieczona mama całująca noworodka

Czego będziesz potrzebować podczas pierwszych kilku tygodniu po urodzeniu dziecka

Jest wiele rzeczy, które będziesz potrzebować przez pierwsze tygodnie po przyjściu na świat Twojego maluszka. Większość z nich nie będzie rzeczami materialnymi. Nie potrzebujesz tylko ubrań, jedzenia, wózka i tak dalej.

Są inne potrzeby, aby przetrwać ten trudny czas. Oto kilka kwestii, które powinnaś wziąć pod uwagę:

  • Wyjdź na miasto, do restauracji, posmakuj nowych potraw i ciesz się chwilą spędzoną poza domem.
  • Poproś członka rodziny o przygotowanie i zamrażanie posiłków, aby zawsze mieć coś gotowego do zjedzenia.
  • Weź gorącą kąpiel z bąbelkami i rozkoszuj się chwilą, którą możesz spędzić w samotności.
  • Dbaj o siebie i nie zapominaj o dobrej zabawie, która z pewnością Ci się należy.
  • Oglądaj swoje śpiące dziecko – to działa uspokajająco.
  • Dbaj o relację z Twoim partnerem.