Kiedy powinnaś zacząć kłaść dziecko na brzuszku?

Podpowiemy Ci, kiedy zacząć kłaść dziecko na brzuszku i zaprezentujemy kilka wskazówek, by zrobić to bezpiecznie.
Kiedy powinnaś zacząć kłaść dziecko na brzuszku?
Maria Elisa Lisotti Luppi

Napisane i zweryfikowane przez fizjoterapeutka Maria Elisa Lisotti Luppi.

Ostatnia aktualizacja: 21 grudnia, 2022

Matki bardzo często otrzymują porady na temat tego, kiedy najlepiej warto kłaść dziecko na brzuszku, ale kiedy rzeczywiście należy zacząć to robić? Jak możesz to zrobić bezpiecznie dla dziecka? I co musisz wziąć pod uwagę?

W kolejnych akapitach odpowiemy na wszystkie te pytania i damy Ci kilka wskazówek, dzięki będziesz wiedzieć dokładnie, kiedy powinnaś rozpocząć kłaść dziecko na brzuszku.

Dojrzewanie układu nerwowego dziecka możemy obserwować dzięki umiejętnościom, które nabywa ono podczas rozwoju. Jego rozwój psychomotoryczny ma widoczną i zdeterminowaną drogę.

Najpierw dziecko zaczyna rozwijać kontrolę nad głową i szyją, następnie kontynuuje wzmacnianie kręgosłupa i tułowia. Później wzmacnia i zaczyna w pełni kontrolować swoje kończyny.  

Kiedy możesz warto zacząć kłaść dziecko na brzuszku?

Lekarze twierdzą, że dziecko na brzuszku   warto zacząć kłaść już w 30 dni po urodzeniu. Dzieje się tak dlatego, że w tej pozycji dziecko zaczyna lekko wydłużać swoją szyję. Czynność tę należy wykonywać, gdy maluch nie śpi i zawsze pod nadzorem opiekuna.

Maluch
  • Zapewnij dziecku bezpieczną przestrzeń: najlepiej na podłodze, na miękkiej powierzchni, aby była wolna od niebezpiecznych przedmiotów, uporządkowana i zawierała niewiele zabawek oraz była dostosowana do wieku dziecka.
  • Bądź cierpliwana początku niektóre dzieci opierają się tej pozycji. Trzeba zacząć powoli, dając im czas na przystosowanie się.
  • Szanuj potrzeby swojego dziecka: jeśli Twoje dziecko jest głodne, śpiące lub potrzebuje np. zmiany pieluszki, najpierw musimy się tym zająć. Dopiero potem znajdź odpowiedni czas na aktywność.
  • Zacznij robić to przez krótkie chwile: niektóre dzieci cieszą się pozycją na brzuchu od samego początku. Jeśli tak nie jest, wskazane jest, aby zacząć stopniowo, przez kilka minut, a następnie powoli i stopniowo wydłużać ten czas, gdy dziecko na to pozwala.
  • Poznaj etapy rozwoju dziecka i weź je pod uwagę: dzięki temu uzyskasz więcej możliwości pozwalających Ci dowiedzieć się, co obserwować i jak stymulować niemowlę na każdym etapie.  

Co robić na każdym etapie układania dziecka na brzuszku?

Możemy przewidzieć rozwój psychomotoryczny dziecka na podstawie jego pozycji i ruchów, które udaje mu się wykonać w tej pozycji. W tym przypadku porozmawiamy o cechach pozycji leżącej w pierwszych sześciu miesiącach życia.

Pierwszy miesiąc

W pierwszym miesiącu dziecko układane jest zazwyczaj z ugiętymi nogami i kolanami pod tułowiem lub lekko od niego odsuniętymi. Głowa dziecka jest prawie zawsze na boku . M oże ono zacząć podnosić główkę , aby zmienić stronę. Jego ramiona są zgięte, a tułów podąża za pozycją głowy. 

Drugi miesiąc

Po dwóch miesiącach dzieci zaczynają kopać na przemian nogami. Ponadto kładą przedramiona na ziemi, aby się podeprzeć, chociaż ich ręce są nadal niestabilne. Dziecko może nieco unieść głowę, z pewną chwiejnością i bez przekraczania kąta 45 stopni. Przedłużenie szyi sięga teraz poziomu jego łopatek.

Trzeci miesiąc

Trzymiesięczne dziecko jest w stanie bez trudu podnieść głowę o więcej niż 45 stopni. Potrafi oprzeć się na przedramionach i swobodnie poruszać głową. Jego nogi są wciąż nieco zgięte, ale maluch może już bardziej je wyprostować. W tym wieku kopie naprzemiennie, a jego kostki są bardziej ruchliwe.

Czwarty miesiąc

Po czterech miesiącach dzieci podnoszą głowę do 90 stopni i wspierają się na przedramionach z większą stabilnością ramion. Ponadto dobrowolnie otwierają i zamykają ręce. Osiągają „pozę pływaka”, wydłużając brzuch i jednocześnie rozciągając ręce i nogi.

Piąty miesiąc

W wieku pięciu miesięcy dziecko płynnie porusza głową z boku na bok. Jego biodra są bardziej płaskie, a maluch zaczyna pełzać w różnych kierunkach. Używa wsparcia przedramion do poruszania się.

Szósty miesiąc

Pod koniec drugiego trymestru życia dziecko łatwiej radzi sobie z podparciem przedramienia, więc próbuje odepchnąć się na rękach i wyprostować łokcie. Pozwala mu to odciążyć jedno ramię, aby uwolnić drugie, a tym samym dotrzeć do będącego jego celem obiektu.

Niemowlak

W tym wieku dziecko może bez pomocy odwracać się z pozycji na plecach na brzuch i odwrotnie. Stopniowo będzie to robić z większą zręcznością.

Umiejętności funkcjonalne dziecka stale się rozwijają. Każdego dnia zysk uje ono  więcej siły i równowagi, a tym samym większą kontrolę w swoich ruchach.  Za kilka miesięcy będzie mogło z własnej woli zmienić pozycję z leżenia na siedzenie, a następnie na wstawanie i przygotowywanie się do chodzenia.

Kładzenie dziecka na brzuszku jako forma stymulacji

Kładzenie dziecka na brzuszku w pierwszych miesiącach życia jest dla niego czynnością energochłonną. Musi pracować całym ciałem, aby uwolnić drogi oddechowe jako środek przetrwania. To nie jest prosta pozycja, wręcz przeciwnie, to złożony trening.

Dlatego należy mu zapewnić niezbędny czas i cierpliwość, w bezpiecznej przestrzeni dostosowanej do dziecka, szanując jego potrzeby i uwzględniając jego wiek. Dziecko na brzuszku musi być zawsze pod opieką. Powinna być to także chwila zabawy i radości zarówno dla maluszka, jak i dla jego opiekunów.


Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.


  • Amorós, Y. C., García, I. M. R., García, M. A. M., Ruiz, S. R., García, J. M. S., & Millán, E. B. Actuación de la fisioterapia en tortícolis muscular congénita. Cuidados, aspectos psicológicos y actividad física en relación con la salud Volumen II, 113.
  • Benito, F. C., & de la Rosa, J. L. Plagiocefalia posicional: nuevas recomendaciones para el diagnóstico precoz y registro en la cartilla sanitaria del niño. https://www.aeped.es/sites/default/files/documentos/libro_blanco_muerte_subita_3ed_1382444179.pdf
  • Díaz, M. M. (2019). Episodio aparentemente letal y muerte súbita. PediatríaIntegral, 37.
  • https://cdn.pediatriaintegral.es/wp-content/uploads/2019/xxiii01/04/n1-037-045_MariaMartin.pdf
  • Fajardo, Zila Isabel Esteves, Mariana Isaura Avilés Pazmiño, and Ángel Alberto Matamoros Dávalos. “La estimulación temprana como factor fundamental en el desarrollo infantil.” Espirales revista multidisciplinaria de investigación 2.14 (2018).
  • Murcia González, M. A. (2007). Plagiocefalia posicional: Exploración y tratamiento de fisioterapia. Revista de Fisioterapia, 6(2). http://repositorio.ucam.edu/bitstream/handle/10952/394/FISIOTER2007-6-2-35-44.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Nuñez Herrera, Yovani. “Estimulación motora en niños de 0 a 4 años.” (2018).
  • López, Lizbeth Luna, Ana María Baltazar Ramos, and Eduardo Alejandro Escotto Córdova. “Estimulación del desarrollo psicológico en el primer año de vida.” INTERVENCIONES PSICOLÓGICAS: 11.
  • Laguna Villafranco, Enriqueta. “Influencia dela posición prona en la saturación de oxigeno del recién nacido prematuro del Hospital Regional Docente de Trujillo.” (2019).
  • Murcia González, M. A. (2007). Plagiocefalia posicional: Exploración y tratamiento de fisioterapia. Revista de Fisioterapia, 6(2). http://repositorio.ucam.edu/bitstream/handle/10952/394/FISIOTER2007-6-2-35-44.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Tarducci, Gabriel, et al. “Actividad física en infantes de 0 a 5 años: Actualización de las recomendaciones basadas en OMS.” 13 Congreso Argentino de Educación Física y Ciencias 30 de septiembre al 4 de octubre de 2019 Ensenada, Argentina. Educación Física: ciencia y profesión. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Departamento de Educación Física, 2019.
  • Rodríguez Arévalo, Ingrid Tatiana, and Lady Nathalia Torres Pinzón. Conocimientos, actitudes y prácticas de padres de niños prematuros sobre el desarrollo motor. Una revisión sistematizada de literatura. BS thesis. Universidad de La Sabana.

Ten tekst jest oferowany wyłącznie w celach informacyjnych i nie zastępuje konsultacji z profesjonalistą. W przypadku wątpliwości skonsultuj się ze swoim specjalistą.