6 ważnych zmian u dzieci w wieku od 2 do 3 lat - poznaj je!

Niektóre z największych zmian w życiu dziecka zachodzą w wieku od 2 do 3 lat. Dowiedz się, co dzieje się w tym wieku!
6 ważnych zmian u dzieci w wieku od 2 do 3 lat - poznaj je!
Ana Couñago

Napisane i zweryfikowane przez psycholog Ana Couñago.

Ostatnia aktualizacja: 21 grudnia, 2022

W wieku od 2 do 3 lat nasze maluchy przechodzą szereg ważnych zmian – poznawczych, fizycznych, emocjonalnych i społecznych. Czy chciałbyś poznać najważniejsze z nich? Czytaj dalej, a opowiemy Ci o nich.

6 ważnych zmian u dzieci w wieku od 2 do 3 lat

Oprócz wzrostu fizycznego, dzieci w wieku od 2 do 3 lat dojrzewają również na poziomie poznawczym. Na tym etapie dzieci rozwijają wiele ze swoich umiejętności bardzo intensywnie.

Zaczynają też inaczej odnosić się do świata, zyskując autonomię i niezależność. Zaczynają robić rzeczy których wcześniej nie robiły lub które wykonywały z pomocą rodziców lub innych dorosłych.

Po 2 roku życia dziecko staje się bardziej niezależne

Rodzice dzieci w tym wieku widzą, jak szybko ich dzieci się zmieniają i stają się coraz bardziej chętne do uczenia się i zdobywania nowych umiejętności.

„Na każdym etapie życia dziecka jest piękno i radość, ale przy przechodzeniu z jednego etapu do drugiego pojawia się trochę nieuniknionego bólu”.

– Nichole Nordeman –

1. W wieku od 2 do 3 lat dzieci zaczynają samodzielnie korzystać z toalety

Według Zespołu Wczesnej Opieki w La Rioja w Hiszpanii w wieku 2 lat dzieci potrafią rozpoznać nocnik i toaletę. Mogą nawet prawidłowo z nich korzystać pod warunkiem, że dorośli ich tego nauczą.

Dzieci w wieku około 3 lat zwykle proszą o wyjście do łazienki. Mogą nawet iść same, chociaż zwykle potrzebują pomocy, by zachować odpowiednią higienę. Umieją zazwyczaj samodzielnie myć i wycierać ręce.

2. Zdobywają pewną niezależność podczas ubierania się

Większość dwulatków wie jak zdjąć buty i spodnie, jeśli ktoś pomoże im rozpiąć guzik lub zamek. W wieku 3 lat stają się bardziej biegłe w tej dziedzinie; uczą się rozbierać i ubierać z pomocą dorosłych.

3. Uczą się samodzielnie jeść

Inną zauważalną zmianą między 2 a 3 rokiem życia jest  przejście od karmienia łyżeczką do samodzielnego jedzenia. Dzieci mogą mieć nieco trudności z używaniem sztućców przy jedzeniu, ale z czasem będą sobie radzić coraz lepiej.

4. Wskaźnik ważnych zmian: mowa staje się bardziej złożona i zrozumiała

W drugim roku życia dzieci posługują się prostym językiem polegającym na uzupełnianiu zdań składających się z rzeczownika i czasownika. Na przykład: „Chcę wodę” lub „mama przyjdzie”. Ponadto odpowiadają na proste pytania, takie jak: „Co robisz?”, „Czego chcesz?”, „Gdzie to jest?”

W wieku trzech lat mowa staje się bardziej złożona i zrozumiała. Dzieci są w stanie opanować praktycznie wszystkie fonemy i będą dodawać do swojego słownictwa rzeczowniki odczasownikowe, liczbę mnogą, zaimki i przedimki. Wzbogacając swoją wymowę potrafią mówić innym co robią, czego chcą lub co się z nimi dzieje.

Rozwój mowy u 2-latka

5. Bardziej intensywne życie społeczne

W wieku od 2 do 3 lat większość dzieci zaczyna chodzić do przedszkola i przechodzi od kontaktów prawie wyłącznie z członkami rodziny do interakcji z innymi dziećmi i innymi dorosłymi (asystentami/nauczycielami).

Jest to więc czas, kiedy dziecko znacząco wzbogaca swoje życie społeczne, uczy się umiejętności związanych z przyjętymi społecznie normami i nawykami behawioralnymi.

6. Zaczynają pomagać w domu

Dzieci w wieku od 2 do 3 lat mogą zacząć pomagać w pracach domowych na przykład przy sprzątaniu. Są w stanie podnieść i odłożyć zabawki lub położyć na stole kilka prostych przedmiotów, takich jak talerze, serwetki, łyżki itp.

6 ważnych zmian u dzieci w wieku od 2 do 3 lat – wnioski

Dzieci w wieku od 2 do 3 lat doświadczają wielu zmian w swoim życiu. Zmiany te dotykają również rodziców, którzy muszą zaakceptować fakt, że ich dzieci dorastają i nie są już tak zależne jak kiedyś.

Niemniej jednak, jeżeli w tym wieku niektóre ze zmian, o których wspomnieliśmy powyżej, nie wystąpią, nie ma powodu do obaw, ponieważ każde dziecko rozwija się i uczy we własnym tempie.


Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.


  • Fernández, M.A., Idoate, J. L., Izal, M.C. y Labarta, I. (2007). Desarrollo de conductas responsables de 3 a 12 años. Gobierno de Navarra: Departamento de Educación y Cultura.
  • Garrido-Eguizábal, M., Rodríguez-Ruiz, A., Rodríguez Ruiz, R. y Sánchez-Rodríguez, A. (2008). El niño de 0 a 3 años: Guía para padres y educadores. La Rioja: Gobierno de La Rioja. Consejería de Educación, Cultura y Deporte.

Ten tekst jest oferowany wyłącznie w celach informacyjnych i nie zastępuje konsultacji z profesjonalistą. W przypadku wątpliwości skonsultuj się ze swoim specjalistą.