Socjalizacja w okresie dzieciństwa: charakterystyka i rozwój
Socjalizacja w okresie dzieciństwa jest ważnym procesem w rozwoju każdego człowieka. Twoi przyjaciele i środowisko kształtują Twoją tożsamość i zachowanie. Dlatego chcemy powiedzieć Ci dzisiaj coś więcej o tym skomplikowanym procesie.
Zapraszamy do lektury.
Czym jest socjalizacja w okresie dzieciństwa?
Socjalizacja w okresie dzieciństwa to sposób, w jaki dzieci definiują swoją tożsamość i stają się stopniowo częścią społeczeństwa. Dowiedz się, jak pomóc swoim dzieciom w nawiązywaniu kontaktów towarzyskich dzięki informacjom zawartym w naszym dzisiejszym artykule.
Socjalizacja w okresie dzieciństwa odnosi się do tego, jak już od najmłodszych lat integrujesz elementy społeczno-kulturowe obecne w Twoim w środowisku i dostosowujesz się do otaczającego Cię społeczeństwa. Poprzez socjalizację dowiadujesz się także, co jest dobre, a co złe w Twoim społeczeństwie.
Twoja nauka rozpoczyna się w pierwszej chwili życia i nigdy się nie kończy. Jednak wczesne dzieciństwo jest kluczowym etapem dla całego procesu socjalizacji, ponieważ to właśnie wtedy jesteś najbardziej podatny na naukę i gotowy na nią.
W rzeczywistości dzieci rodzą się z umiejętnością uczenia się i potrzebą odbierania bodźców społecznych. Są one wręcz powołane do rozwijania nowych relacji i przyjaźni, które będą odgrywać ważną rolę w pierwszych latach ich życia.
Wpływ środowiska na socjalizację dzieci
Wszyscy urodziliśmy się dysponując ogromnym potencjałem do nawiązywania nowych przyjaźni. Mamy jednak również w sobie sporą skłonność do agresji i przemocy. To właśnie środowisko decyduje, która z tych cech wygra. Są jednak różne sposoby na odpowiednią aktywację jednej z nich.
Uczenie się przez obserwację
W rzeczywistości dzieci uczą się głównie obserwując innych w swoim otoczeniu. Oznacza to, że obserwują zachowania i wynikające z nich konsekwencje u ludzi wokół nich.
Rodzina odgrywa niezwykle ważną rolę w tym procesie, ponieważ są pierwszymi osobami, z jakimi dzieci mają kontakt. Działają oni jako świadome lub nieświadome modele, stale dostarczając dzieciom odpowiednich wartości.
Szkoła to kolejny kluczowy element społecznościowy, który jest bardzo ważny. To właśnie nauczyciele uczą, w różny sposób traktują dzieci, a ich postawa w pewnej części wpłynie na zachowanie ich uczniów w życiu dorosłym.
Media stają się coraz ważniejsze, ponieważ przekazują informacje typowo społecznościowe. Dzięki przejrzystej grafice i prostemu językowi telewizja i inne podobne media dają dzieciom przykłady dobrych i złych zachowań.
Ważne jest zatem monitorowanie programów telewizyjnych, które oglądają Twoje dzieci. Upewnij się, że są one odpowiednie dla ich wieku i prezentują wartości, których chcesz nauczyć swoją pociechę.
Gry i zabawy
Zabawa to kolejny sposób, w jaki dzieci uczą się nawiązywać przyjaźnie. Bawiąc dzieci uczą się dogadywać z kolegami z klasy i pracować w zespole.
Historie i opowieści
Opowieści, bajki i książki są bardzo ważne dla rozwoju socjalizacji u naszych najmłodszych. Dzieci uwielbiają te zajęcia. W rzeczywistości czytanie im opowiadań ma ogromny wpływ na to, jak uczą się dogadywania z innymi.
Poprzez te historie dzieci pobudzają swoją wyobraźnię. Ponadto uczą się tego, jak działa świat i jak powinny się zachowywać. Z kolei czują się też mniej przestraszone, ponieważ są w stanie identyfikować się z postaciami z bajek i opowieści.
Zawsze należy pamiętać, że obrazy i historie uczą czegoś więcej, niż tylko kwestii czysto teoretycznych. Dlatego musisz się upewnić, że to, czego ich uczysz i co im pokażesz, to tak naprawdę będzie to samo. W przeciwnym razie łatwo wytworzyć w dzieciach poczucie dezorientacji.
Socjalizacja w okresie dzieciństwa – jak ją stymulować?
Chociaż socjalizacja w okresie dzieciństwa to naturalny proces dla nasz wszystkich, są też rzeczy, które możesz zrobić, aby pomóc dzieciom w tym istotnym procesie. Na przykład dy zaprzyjaźniają się z nowymi dziećmi, czują się bardziej komfortowo w towarzystwie. Dlatego ważne jest, aby nie przesadzać z zapewnieniem im ochrony za wszelką cenę.
Jeśli to zrobisz, pozbawisz ich możliwości poznania własnych umiejętności i osobowości. W rzeczywistości odmawiasz im możliwości uczenia się na własnych błędach i lepszego radzenia sobie następnym razem.
Dzięki relacjom społecznym dzieci mogą zmieniać sposób działania zgodnie z naturalnymi konsekwencjami, jakie wywołują ich działania.
Rodzice muszą natomiast motywować swoje dzieci i zachęcać je do zawierania dobrych przyjaźni. Ważne jest również to, aby dać im szansę samodzielnego rozwiązywania napotykanych po drodze problemów. W ten sposób dzieci wypracują w sobie swoją własną pewność siebie.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Alonso-Geta, P. M. P. (2005). La socialización de la infancia en la sociedad de la información. Eduga: revista galega do ensino, (47), 1345-1365. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2554837
- Echevarría Grajales, C. V. (2003, julio). La escuela: un escenario de formación y socialización para la costrucción de identidad moral. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-715X2003000200006