Wspieranie rozwoju poczucia humoru u dziecka

Wspieranie rozwoju poczucia humoru u dziecka

Ostatnia aktualizacja: 11 grudnia, 2020

Poczucie humoru jest niezwykle ważne ze względu na wszystkie zalety zdrowotne, jakie z jego płyną. Czytając dzisiejszy artykuł zobaczysz na czym polega wspieranie rozwoju poczucia humoru u dziecka w szkole podstawowej.

Świadome wspieranie rozwoju poczucia humoru u dzieci w szkole podstawowej wiąże się z licznymi korzyściami zarówno natury pedagogicznej, jak i zabawowej, ponieważ pomaga dziecku rozwijać się w sposób całościowy.

Poczucie humoru

Poczucie humoru to skłonność, która manifestuje się w sposób zewnętrzny. Posiadanie dobrego poczucia humoru oznacza, że taka skłonność jest dobra i jest wyrażana jako stan radości.

Dobre poczucie humoru oznacza umiejętność radzenia sobie z różnymi codziennymi sytuacjami, w tym z pracą, czasem wolnym, biurokracją, a nawet z tymi najbardziej problematycznymi, zachowując przy tym dobry nastrój.

Poczucie humoru pomaga ludziom zrozumieć otaczający ich świat i sprawia, że widzimy rzeczywistość z różnych punktów widzenia.

Zalety zdrowotne płynące z dobrego poczucia humoru

Roześmiani rodzice i dzieci - wspieranie rozwoju poczucia humoru

W dzisiejszych czasach psycholodzy, socjolodzy i psychiatrzy uważają, że humor wywiera niezwykle pozytywny wpływ na ludzi, pomagając im poprawiać i utrzymywać swoje zdrowie. Jest to możliwe, ponieważ poczucie humoru wpływa korzystnie na układ odpornościowy, pozwalając mózgowi wydzielać endorfiny.

Endorfiny są znane jako “hormony szczęścia”, ponieważ odpowiadają za wytwarzanie uczuć dobrego samopoczucia i zmniejszanie bólu. Kiedy się śmiejesz, jesteś szczęśliwa i masz pozytywne nastawienie, Twój mózg wytwarza je w naturalny sposób, sprawiając, że zaczynasz czuć się dobrze.

Poza tym dobry nastrój i śmiech pomagają zmniejszać stres, obniżają ciśnienie tętnicze oraz chronią serce. Śmiania się jest zaraźliwe, ożywiające, relaksujące i pozwala o wiele swobodniej się wyrażać.

Rola humoru w kształceniu

Opracowywanie edukacyjnych strategii interwencyjnych bazujących na humorze może pomóc osobom odpowiadającym za kształcenie osiągnąć postawione sobie cele edukacyjne.

Kluczową rolę odgrywa dostrzeżenie znaczenia wykorzystywana humoru w roli zasobu do nauczania i uczenia się, ponieważ jest w stanie wzbogacić i stymulować procesy nauczania i uczenia się, wprowadzając więcej kreatywnych zmiennych w przekazywanie informacji i wiedzy.

Tym samym, podsumowując to, co opracował Fernandez Solis (2003), humor pełni przede wszystkim funkcję pedagogiczną, ponieważ poprawia procesy nauczania i uczenia się. Ma również inne bardzo ważne role, na przykład:

  • Motywuje, ponieważ budzie entuzjazm i zainteresowanie.
  • Łączy grupy, zbliża do siebie różne osoby, sprawia, że czują się swobodnie i uwalnia je od napięcia.
  • Poprawia kreatywność i pobudza rozwój myślenia dywergencyjnego oraz innowacyjnych pomysłów.
  • Humor ma działanie transformacyjne i terapeutyczne w skomplikowanych, trudnych i napiętych sytuacjach.
  • Wpływa na funkcje intelektualne, ponieważ pomaga aktywizować czynniki poznawcze i racjonalne.
  • Wpływa na funkcje psychologiczne, ponieważ poprawia poczucie własnej wartości, pewność siebie i akceptowanie samego siebie.
  • Poprawia kanały komunikacyjne i związki z innymi ludźmi.
  • Pomaga stworzyć fajne, radosne i pełne harmonii otoczenie.

Wspieranie rozwoju poczucia humoru u dzieci w szkole podstawowej

Chociaż codzienne rozwijanie dobrego poczucia humoru zarówno w obszarach edukacji formalnej, jak i nieformalnej, to w przypadku dzieci jest ono jeszcze ważniejsze. Dzieci uczące się w szkole podstawowej, w wieku od 6. do 12. roku życia, zdecydowanie powinny rozwijać swoje poczucie humoru.

Dzieci muszą nauczyć się rozpoznawać i uwewnętrzniać dobre samopoczucie wywoływane przez śmiech i zabawę. Powinny także mieć świadomość, że pozytywne podejście do życia to najlepszy sposób na pójście do przodu i rozwiązywanie swoich problemów.

Dzieci siedzące na podłodze

Mamy mnóstwo powodów, aby stawiać czoło życiu z poczuciem humoru.

Zabawy umożliwiające wspieranie rozwoju poczucia humoru u dzieci w szkole podstawowej

Poniżej proponujemy dwie zabawy, które wspierają rozwój dobrego poczucia humoru u dzieci uczęszczających do szkoły podstawowej.

Narysuj siebie

Każdy uczeń musi narysować samego siebie w wersji kreskówkowej. Taka kreskówkowa postać powinna podkreślać ich ulubione lub najbardziej wyraziste części ciała. Mogą to być również te najmniej lubiane.

Cel tej zabawy to nauczenie dzieci śmiania się z własnych rysunków i, koniec końców, śmiania się z siebie. Poza tym pomaga im zrozumieć, że nikt nie jest zadowolony z niektórych części Twojego ciała.

Mogę sprzedać każdą rzecz

Każdy uczeń musi wybrać przedmiot lub obiekt, który postara się sprzedać pozostałym uczniom. Cel tej zabawy to improwizowanie prezentacji reklamowych, aby przekonać nabywców co do wszystkich zalet oferowanego produktu, bez względu na to, jak szalone i nierealistyczne mogą wydawać się ich tłumaczenia i motywacje.

Po zakończeniu tej zabawy uczniowie wybiorą osobę, która była najbardziej oryginalnym i przekonującym sprzedawcą, ale przede wszystkim tą, która była najzabawniejsza.

To może Cię zainteresować ...
Rozwój poczucia humoru u dziecka – w jaki sposób przebiega
Jesteś MamąPrzeczytaj na Jesteś Mamą
Rozwój poczucia humoru u dziecka – w jaki sposób przebiega

Śmiech sprawia, że życie staje się o wiele fajniejsze i pełne radości dla wszystkich wokół. Zobacz, jak możesz wspomagać rozwój poczucia humoru u d...