Zmuszanie dzieci do zjadania wszystkiego z talerza

Konieczne jest monitorowanie nawyków żywieniowych dziecka, aby zapewnić im dobry rozwój. Jednak zmuszanie ich do zjedzenia całego dania na talerzu zwykle nie jest dobrym pomysłem.
Zmuszanie dzieci do zjadania wszystkiego z talerza

Ostatnia aktualizacja: 13 czerwca, 2021

Jako rodzice wiemy, jak ważne jest zdrowe odżywianie się naszych pociech,. Jednak zmuszanie dzieci do zjadania wszystkiego z talerza to zły pomysł. W tym poście podajemy praktyczne zalecenia, jak karmić swoje dziecko w zrównoważony sposób i zachowywać spokój.

To naturalne, że martwimy się, ponieważ często widzimy niedożywione dzieci. Może nas niepokoić zdrowie naszych pociech. A czasem przykładamy zbyt dużą wagę do komentarzy osób trzecich, takich jak: „Ale chude dziecko”. “Na pewno dobrze go karmisz? Wygląda na chore“. Oczywiście w takich sytuacjach możemy się źle poczuć albo pomyśleć,  że nasze dziecko rzeczywiście jest „bardzo chude”.

Trzeba jednak zacząć od usunięcia tego typu opinii z naszego umysłu. To powoduje bowiem jedynie chęć ciągłego prześladowania dzieci odnośnie jedzenia. Zmuszanie dzieci do „zjadania wszystkiego” to jedno z takich chybionych zachowań.

Jeśli borykasz się z tym problemem, zacznij od ustalenia, czy dziecko naprawdę ma zaburzenia odżywiania. Sprawdź, czy może cierpi na jakąś chorobę. Jeśli tak, to oczywiście powinno być leczone przez specjalistę.

Jak zastąpić zmuszanie dzieci do zjadania wszystkiego przez spontaniczne spożywanie posiłków?

Dziecko je arbuza

  • Ustalenie, jakie pokarmy Twoje dziecko lubi najbardziej, pomoże zwiększyć jego ochotę na jedzenie.
  • Jeśli dziecko zjada dużo słodyczy przed głównymi posiłkami, może to być jeden z powodów, dla których nie może zjeść wszystkiego do końca.
  • Postaraj się podać mu smaczne danie, żeby miał ochotę to wszystko zjeść. Jeśli jednak zechce zjeść tylko kilka łyżek, to już jest bonus – nie zmuszaj go do jedzenia więcej!
  • Unikaj rozpraszania dziecka podczas jedzenia. To znaczy, że powinno siedzieć przy stole mając zabawki w pobliżu lub oglądając telewizji. Tego typu rozrywki powodują zmniejszenie apetytu i odwrócenie uwagi od jedzenia. Tworzą też złe nawyki na całe życie.
  • Nie wyolbrzymiaj zasad zachowania przy stole, siadając z dzieckiem i mówiąc mu od początku, że „musi wszystko zjeść”. Już w tym wzbudzisz w nim tylko niechęć, a czasem dobrze jest pozwolić mu trochę na trochę samodzielności w tego typu decyzjach.

Obserwowanie nastroju również ma bardzo duże znaczenie. Wiele dzieci często nie ma apetytu ze względu na problemy ze stresem, rozczarowania i smutek. Dodaj mu otuchy, a potem spraw mu przyjemność jego ulubionym daniem!

Celem tego tematu jest to, aby nie zmuszać dzieci do dokończenia posiłku za wszelka cenę. To naturalne, że jako matka reagujesz w taki sposób i myślisz, że „ich zdrowie zależy od dobrego odżywiania”. To prawda, ale najpierw trzeba spróbować odkryć, jakie są przyczyny, które powodują, że Twoje dziecko nie chce jeść lub zawsze zostawia jedzenie?

Weź pod uwagę kilka wskazówek

Dziecko z napojem

  • Podczas posiłku uprzyjemnij go przez jakieś motywujące słowa, takie jak: „Mama zrobiła Ci bardzo smaczny posiłek, ponieważ cię kocha. I to pomoże Ci stać się zdrowym i silnym”.
  • Zapytanie o ilość to dobra technika, aby spróbować uwzględnić zdanie dziecka podczas podawania posiłku. Zacznij od pytania: czy jesteś bardzo głodny? Możesz mi powiedzieć, ile chcesz zjeść? Czy masz ochotę na wszystko, co przygotowałem, czy wolisz wybrać, co będziesz jeść? Motywacja jest podstawą wszystkiego, natomiast zmuszanie dzieci do zjadania wszystkiego nie jest dobre dla naszych maluchów.
  • Towarzyszenie dziecku przy jedzeniu jest potrzebne i bardzo zalecane. Zasiadanie do stołu jako rodzina daje dziecku możliwościom obserwacji, że wszyscy członkowie zjadają wszystko z talerza. Dzięki temu nauczy się z przykładu innych.
  • Pogratuluj mu, gdy zje cały posiłek. To go zmotywuje na przyszłość i stworzy poziom satysfakcji u Twojego dziecka.
  • To naturalne, że któregoś dnia z jakiegoś powodu nie będzie chciało zjeść wystarczająco dużo, w tym momencie postaraj się to zrozumieć i sprawić, by poczuło, że nie jest to obowiązek.
  • Dzieci nie należy zmuszać do dokończenia posiłku. To kwestia czasu i cierpliwości, aby dobrze i zdrowo je odżywiać. Dobrą techniką jest Baby Led Weaning, czyli wprowadzanie pokarmów stałych kontrolowane przez dziecko. Polega ona na pozostawieniu różnych potraw w zasięgu dziecka, Aby samo mogło eksperymentować. Wykazano, że ta technika skutecznie poprawia tolerancję dzieci na różne produkty.
  • Włącz rutynowe ćwiczenia fizyczne do planu dnia Twojego dziecka. Po pierwsze pomoże to mu spalać energię i ćwiczyć ciało. Po drugie da okazję, by uczyło się nowych umiejętności. A po trzecie sprawi, że ​​wróci do domu z dużym „apetytem” a nawet poprosi o dokładkę. Według badań opublikowanych w czasopiśmie Nutrients, aktywność fizyczna pomaga dzieciom mieć lepsze predyspozycje do jedzenia.

Dziecko musi się prawidłowo odżywiać, aby zdrowo rosnąć

Na koniec pamiętaj, że wszystko może się poprawić, kiedy dziecko zacznie rosnąć. Jeśli kaprysi przy jedzeniu, albo ma napady złości, pokona je, a przyjdzie mu to łatwiej z twoją pomocą. Jeśli natomiast ma żarłoczny apetyt, zachowaj kontrolę, aby uniknąć otyłości u Twojego malucha.

Ale jeśli zjada odpowiednie porcje, nie ma nic złego w tym, że zostawia na talerzu resztki jedzenia.

To może Cię zainteresować ...
Zmuszanie dziecka do jedzenia – czemu nie powinnaś tego robić?
Jesteś MamąPrzeczytaj na Jesteś Mamą
Zmuszanie dziecka do jedzenia – czemu nie powinnaś tego robić?

Po ukończeniu 6. miesiąca życia Twój maluch nie zawsze może być chętny do próbowania nowych smaków. Wtedy często pojawia się zmuszanie dziecka do j...



  • D’Auria E, Bergamini M, Staiano A, Banderali G, Pendezza E, Penagini F, Zuccotti GV, Peroni DG; Italian Society of Pediatrics. Baby-led weaning: what a systematic review of the literature adds on. Ital J Pediatr. 2018 May 3;44(1):49
  • Dorling J, Broom DR, Burns SF, Clayton DJ, Deighton K, James LJ, King JA, Miyashita M, Thackray AE, Batterham RL, Stensel DJ. Acute and Chronic Effects of Exercise on Appetite, Energy Intake, and Appetite-Related Hormones: The Modulating Effect of Adiposity, Sex, and Habitual Physical Activity. Nutrients. 2018 Aug 22;10(9):1140.