Zdrowa dieta dla dziecka – dobre jedzenie od najmłodszych lat

29 stycznia 2019

Zdrowa dieta dla dziecka to jedna z kwestii, której należy nauczyć maluszka od jak najwcześniejszych lat. Musi dowiedzieć się, jak wygląda zdrowe odżywianie.

Co chwilę pojawiają się nowe programy uczące rodziców, jak powinna wyglądać zdrowa dieta dla dziecka.

Kwestia odżywiania stała się jednym z kluczowych aspektów wychowywania dzieci, zarówno w najbliższej rodzinie, jak i w instytucjach edukacyjnych. Niektóre szkoły wprowadzają nawet dietetykę do programu nauczania. Dzieje się tak, ponieważ zrównoważona dieta pełni istotną rolę w rozwoju dziecka.

Zdrowa dieta dla dziecka polega na jedzeniu pokarmów wysokiej jakości oraz wykluczaniu większości cukrów i tłuszczy nasyconych.

Dzięki temu dziecko nauczy się wybierać pokarmy bogate w wartości odżywcze i będzie w stanie zrezygnować ze śmieciowego jedzenia.

Oczywiście nie jest to proste zadanie. Na drodze nauki zdrowego żywienia pojawi się wiele trudności, które wzbudzą również niepewność u rodziców.

Pierwsze z pytań może być związane z tym, czemu niektóre dzieci jedzą więcej od innych. Można to wytłumaczyć faktem, że maluszki są przyzwyczajone do słodkiego i raczej niezmiennego smaku mleka.

Kiedy dziecko zaczyna jeść inne pokarmy, styka się z nieznanymi smakami, które różnią się od tego, do czego jest przyzwyczajone.

Uśmiechnięty chłopiec w okularach jedzący łyżką ryż

Daj dziecku dobry przykład

Nauka zasad zdrowego odżywiania polega na tłumaczeniu i ćwiczeniach, podobnie jak nauka wszystkich innych rzeczy. Nie możesz oczekiwać, że dziecko będzie robiło to, czego nie robisz Ty sama.

Pamiętaj, że pierwsze kroki w kierunku zdrowego odżywiania stawia się w okresie niemowlęcym. Oznacza to, że musisz dawać dziecku przykład samodzielnie stosując się do zasad zbilansowanej diety.

Jeśli podejmujesz zdrowe decyzje żywieniowe, dajesz dziecku podstawę do wypracowania własnych zasad odżywiania.

Zdrowa dieta dla dziecka rozpoczyna się od posiadania w domu różnorodnych pokarmów. To pomoże dorastającemu maluszkowi przyzwyczaić się do różnych smaków.

Dietetycy zalecają, by siadać z dzieckiem do posiłków i uczyć go jedzenia różnych pokarmów spożywanych w domu.

Zdrowa dieta dla dziecka

Nie trać nadziei ani nie wpadaj w złość, jeśli Twoje dziecko odmawia jedzenia każdego pokarmu, jaki mu proponujesz. Odrobina cierpliwości i spokoju sprawi, że maluszek powoli przyzwyczai się do nowych smaków.

Niektórzy rodzice pozwalają dzieciom próbować odrobinę dań, które je cała rodzina. To może przyspieszyć proces poznawania nowych składników.

Krojąc marchewkę lub szynkę możesz dać maluszkowi kawałek na spróbowanie, bez przymuszania go do jedzenia.

Kolejny sposób to wykorzystywanie w posiłkach różnych kolorów. Możesz na przykład przygotować białe sosy z ziemniaków, kalafiora i cebuli, lub pomarańczowe kremy z marchewki lub dyni.

„Należy stopniowo wprowadzać wszystkie nowe grupy pokarmów do diety dziecka zgodnie z zaleceniami pediatry.”

Pozwól również dziecku dotykać i bawić się jedzeniem. Dzięki temu samodzielnie poznaje nowe składniki i przyzwyczaja się do nich.

Możesz także tak ułożyć jedzenie na talerzu, by było interesujące i przyciągało wzrok.

Pamiętaj, że dziecko nie powinno na co dzień jeść słodyczy. Stoi za tym bardzo prozaiczny powód.

Jeśli nie będziesz kontrolowała ilości słodkich pokarmów, które spożywa maluch, dość szybko dojdziecie do momentu, w którym deser stanie się dla niego ważniejszy od głównego posiłku. Może nawet przestać lubić wszystkie produkty, które spożywa przed deserem.

Chłopiec w parku jedzący jabłko - zdrowa dieta dla dziecka

Naucz dziecko zdrowego jedzenia – kilka podpowiedzi

Jeśli nauczysz dziecko zdrowej diety od jak najmłodszych lat, zadbasz o jego zdrowie w przyszłości.

Bardzo istotne jest, by nauczyć je, że powinno przestać jeść, gdy czuje się już najedzone.

Małe dziecko praktycznie zawsze będzie jadło, póki nie zaspokoi głodu. Powinnaś pozwolić mu samodzielnie wskazywać, kiedy ma dość.

To prawda, że upodobania żywieniowe kształtują się już podczas jedzenia mleka matki. Jednak to, że dziecko początkowo uważa jakiś pokarm za niesmaczny, wcale nie oznacza, że nigdy mu się to nie odmieni.

Czasem wystarczy spróbować jeszcze raz. Jeśli dziecku nie smakuje jakiś składnik, odczekaj kilka dni i podaj mu go ponownie. W którymś momencie się skusi i spróbuje.

  • Emmett, P. M. (2016). Dietary Patterns during Complementary Feeding and Later Outcomes. Nestle Nutrition Institute Workshop Series. https://doi.org/10.1159/000439505
  • Čížková, H., Ševčík, R., Rajchl, A., & Voldřich, M. (2009). Nutritional quality of commercial fruit baby food. In Czech Journal of Food Sciences. https://doi.org/10.1101/gad.959102
  • Mennella, J. A., Ziegler, P., Briefel, R., & Novak, T. (2006). Feeding infants and toddlers study: The types of foods fed to hispanic infants and toddlers. Journal of the American Dietetic Association. https://doi.org/10.1016/j.jada.2005.09.038