Wyobraźnia dziecka i wszystko, co musisz o niej wiedzieć
Nikt lepiej niż dzieci nie potrafi wyobrażać sobie i tworzyć wspaniałych, własnych światów. W niniejszym artykule przyjrzymy się temu czym jest wyobraźnia dziecka, jak ona działa i jak można ją pobudzać.
Fantazja i intuicja to główne cechy charakterystyczne małych dzieci. Wyobraźnia dziecka towarzyszy i pomaga mu w wielu codziennych aktywnościach.
Wyobraźnia to najbardziej charakterystyczna cecha i zdolność dzieci. Jest ich sposobem na porozumiewanie się z otaczającym światem.
Niezależnie od tego jaka rzeczywistość otacza dziecko, maluch zawsze będzie ją postrzegał na swój własny sposób. Będzie on żył w swoim własnym świecie i doznawał w nim mnóstwa wspaniałych doświadczeń.
Dziś przyjrzymy się temu, co skrywa wyobraźnia dziecka i do czego jest zdolna. Taka wiedza pomaga rodzicom we wspieraniu rozwoju malucha na każdym etapie życia.
Czym jest wyobraźnia dziecka?
Definicja wyobraźni przybrana jest w kwestie magii i abstrakcji. Dlaczego? Dlatego, że jest konceptem w którym nie obowiązują żadne ograniczenia ani logiczne zasady.
Wyobraźnia jest silnie związana z impulsami rozwojowymi dziecka, z jego ciągłą potrzebą poszerzania horyzontów w zawrotnym tempie i poznawania tego, co obecnie nieznane, jeszcze niewidziane, tajemnicze. Mówiąc krótko, wyobraźnia powiązana jest z potrzebą nowych doświadczeń.
Szczyt dziecięcej wyobraźni to moment, w którym maluch tworzy niepowtarzalne idee i znajduje nietypowe rozwiązania, a więc potrafi wyjść poza wyuczone, znane schematy, tworząc coś nowego.
Cechy charakterystyczne dziecięcej wyobraźni
Na wyobraźnię wpływ mają dwa elementy. Jeden z nich jest aspektem zewnętrznym – to otoczenie dziecka. Drugi zaś wewnętrznym – to z kolei wrażenia dziecka związane z odbiorem rzeczywistości.
Te dwie kwestie rozwijają się wraz z nabywaniem przez malucha wiedzy. Pomagają mu też uczyć się i budować relacje.
To właśnie dlatego działanie wyobraźni dzieci możemy zauważyć podczas zabawy, opowiadania historii czy ubierania się. Ich wyjątkowe postrzeganie rzeczywistości i subiektywne spojrzenie to niesamowite cechy definiujące wyobraźnię.
Fantazja i wyobraźnia
Te dwa wyrażenia nie są tożsame. Jak wspominaliśmy, wyobraźnia ma swoje źródło w postrzeganiu rzeczywistości i jej kreatywnym przekształcaniu. Fantazja z kolei bierze się z wyobrażeniowych funkcji myślenia.
Fantazja nie jest więc związana z otoczeniem. Choć oba koncepty są ze sobą powiązane, ważne jest by rozróżniać ich definicje, działanie i rolę, ponieważ rozwijają się one w różnych momentach życia dziecka.
Wyobraźnia jest wciąż obecna (choć mniej widocznie) u nastolatków. Fantazja jednak zanika pod koniec wczesnego dzieciństwa. To właśnie dlatego trzeba pozwolić dzieciom cieszyć się kreatywnością wczesnego okresu rozwoju.
Rozwój wyobraźni dziecka
Mózg dziecka jest bardzo złożony. Wszystkie połączenia neuronowe i powiązania które będą wpływały na pracę mózgu w późniejszym życiu maluszka właśnie się tworzą. Te używane często pozostaną i będą wzmacniane. Ścieżki nieużywane z kolei będą powoli zanikały.
To właśnie z tego powodu wiele badań podkreśla wyjątkowe znaczenie pierwszych trzech lat życia dziecka. To idealny czas na “uwarunkowanie” wielu różnych dziecięcych doświadczeń.
Doświadczenia i zdarzenia takie jak słuchanie muzyki w kilku różnych językach, czytanie, zabawa, spacerowanie i każda inna czynność która sprzyja rozwojowi aktywności mózgu jest zalecana. Pobudzanie komórek mózgowych przełoży się na rozwój wyobraźni.
Dokładny mechanizm rozwoju wyobraźni u noworodków jest trudny do uchwycenia. Cecha ta zaczyna ewoluować kiedy wystawiamy dziecko na sytuacje, w których może rozpoznać i traktować siebie jako głównego bohatera akcji.
Przykładem takiej sytuacji jest opowiadanie historii przez nauczyciela czy rodzica – z wykorzystaniem fantazji. Umocni to w mózgu dziecka połączenia neuronowe związane z wyobraźnią.
Wyobraźnia dziecka w wieku od 1 do 3 lat
W tym wieku wyobraźnia maluszków opiera się w dużej mierze o naśladowanie. A więc pierwsze doświadczenia dziecka z wyobraźnią będą silnie związane z odwzorowywaniem tego, co dzieje się wokół niego.
Kiedy Wasz pies zaszczeka, dziecko będzie próbowało powtórzyć dźwięk. Takie naśladownictwo pomaga mu rozwinąć wyobraźnię.
Wyobraźnia przedszkolaka
Na tym etapie, w grach i zabawach zaczynają pojawiać się archetypy i wynikające z nich schematy. A więc dzieci będą bawiły się w dom, karmiąc, myjąc, ubierając i troszcząc się o swoje lalki tak, jakby były ich dziećmi. To archetyp relacji matki bądź ojca i dziecka.
Wyobraźnia dziecka w wieku szkolnym
W okresie nauki szkolnej i uczęszczania na zajęcia, uaktywnia się instynkt socjalizacyjny dziecka. Przed dorastającym maluchem otwiera się furtka do świata zabawy grupowej. W ten sposób dzieci dzielą się swoją wyobraźnią i każde z nich na tym korzysta. Główną motywacją do działania i odkrywania jest teraz chęć nowych przeżyć i doświadczeń.
Wyobraźnia dzieci w wieku szkolnym nie skupia się już na imitacji. Teraz mogą one same tworzyć obrazy, zdarzenia, dźwięki i mają więcej pewności siebie w odkrywaniu tych magicznych światów. Imitację zastępuje więc prawie całkowicie abstrakcja.
Wyobraźnia dziecka autystycznego
Jedną z głównych cech charakterystycznych autyzmu jest bariera w nauce. W efekcie dzieci autystyczne unikają rzeczywistości, żyjąc na co dzień w swoich zamkniętych, wyobrażonych światach.
Mechanizmy działania wyobraźni dziecka autystycznego są o wiele bardziej złożone od tych, o jakie opiera się wyobraźnia dziecka zdrowego. Są one też dużo mnie oczywiste, trudniejsze do uchwycenia i zrozumienia ze względu na występujące często ograniczenie zdolności językowych i motorycznych dziecka cierpiącego na autyzm.
Wyobraźnia dzieci autystycznych może być bardzo odmienna, ze względu na powiązania z logiką i praktycznym rozumowaniem. Neurolodzy wciąż badają sposób w jaki funkcjonują dzieci autystyczne.
Przeczytaj koniecznie: Autyzm – o tym jak stawić czoła trudnej rzeczywistości
Jak rozwijać wyobraźnię dziecka?
- Naucz dziecko jak może być sobą.
- Pozwól mu odkrywać nowe możliwości.
- Naucz je odkrywać i poznawać nowości oraz korzystać z nich.
- Wykorzystuj różnorodne gry pobudzające wyobraźnię.
Brak wyobraźni
Utrata pewności siebie, brak zachęty i wsparcia oraz zbyt surowe reguły panujące w domu czy w szkole mogą doprowadzić do tragicznej w skutkach utraty zdolności do używania wyobraźni przez dziecko.
Rodzic może również sprawić, że wyobraźnia dziecka przestanie się rozwijać bądź zaniknie, jeśli będzie wciąż krytykować efekty jej działania i wyśmiewać myślenie i postrzeganie świata odbiegające od logiki rzeczywistości.
Aby uniknąć tego scenariusza, musimy pozwalać dzieciom na odkrywanie. Dawać im wolność wyboru tego co lubią i z czym czują się komfortowo. A przede wszystkim musimy wyobraźnię stymulować, a nie ograniczać.
To pomoże im odzyskać utraconą lub nadszarpniętą pewność siebie i w końcu doprowadzi do tego, że będą mogły znów korzystać z wyobraźni i jej dobrodziejstw.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Egan, K. (2012). La imaginación: una olvidada caja de herramientas del aprendizaje. Praxis educativa, 14(14), 12-16. https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/praxis/article/view/428
- Gonzáelez, J. V. R. (2016). La curiosidad en el desarrollo cognitivo: análisis teórico. Folhmyp, (6), 1-20. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/FHP/article/view/6416
- Moreno, C. X. G. (2020). Desarrollo de la imaginación narrativa creadora en un niño con Trastorno del Espectro Autista. Summa Psicológica UST, 17(2), 3. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8039668
- Ribot, T. (1901). Imaginación creadora. Traducción del francés. Sib., Editorial Yu. N. Erlich.
- Ungar, V. (2001). Imaginación, fantasía y juego. Psicoanálisis APdeBA, 23(3), 695-711. https://revistamentalizacion.com/ultimonumero/ungar.pdf
- Vigotsky, L. S. (1987). Imaginación y creación en la edad infantil. La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 10-27. https://proletarios.org/books/Vigotsky-Imaginacion_y_Creatividad_En_La_Infancia.pdf
- Vigotsky, L. S. (2003). La imaginación y el arte en la infancia(Vol. 87). Ediciones Akal.