Podstawowe różnice pomiędzy mózgiem chłopca a dziewczynki
Mężczyźni są z Marsa, a kobiety z Wenus… Ta fraza została spopularyzowana przez psychologa, który wykreował psychologiczną analizę różnic pomiędzy dziewczynkami i chłopcami. Ta metafora wyjątkowo posłuży do zilustrowania tematu tego artykułu na temat różnicy pomiędzy mózgiem chłopca a dziewczynki. Mózg działa inaczej dla obu płci. Istnieją różnice pomiędzy mózgiem dziewcząt i chłopców.
Czynniki te determinują ich rozwój fizyczny, psychiczny i behawioralny. Jeszcze przed porodem dziewczęta jak i chłopcy posiadają szereg różnic hormonalnych i genetycznych. Determinują je różnice w wysokich lub średnich stopniach takich jak rozmiar, rodzaj włosów, kolor oczu, płeć, poziom empatii, zdolności motoryczne i inne.
Istnieją również różnice w badaniach neuronauki, które pokazują wzorce, które pomogą rodzicom i nauczycielom dowiedzieć się, dlaczego dziewczęta i chłopcy postępują tak jak oni. Należy jednak wiedzieć, że mózg jest elastyczny i stale się rozwija. Mimo, iż zarówno dziewczynki jak i chłopcy otrzymują po urodzeniu różne charakterystyczne dla płci zdolności, różnice te mogą się zrównoważyć w ciągu całego życia. Dowiedz się jakie zasadnicze różnice występują pomiędzy mózgiem chłopca i dziewczynki.
Różnice pomiędzy mózgiem chłopca a dziewczynki
Chłopiec
Badania wykazały, że chłopcy robią pierwsze kroki znacznie szybciej a także radzą sobie lepiej z przestrzenią. W związku z tym są bardziej kompetentni w grach polegających na układaniu klocków lub budowaniu.
Mózg chłopca ma wysoki poziom testosteronu w porównaniu do mężczyzny od 25 lat. Ta wysoka obecność testosteronu jest odpowiedzialna za maskulinizację mózgu, co w skrócie oznacza preferencyjne użycie prawej półkuli połączone z logicznym rozumowaniem.
Louann Brizendine, doktor medycyny, neurobiologii, neuropsychiatrii oraz profesor Harvard Medical School opublikowała dwie książki dokładnie wyjaśniające te różnice. W swoich badaniach ujawniła, że:
- Chłopcy mają tendencję do pobudzania się emocjonalnie szybciej niż dziewczęta a gdy tylko się zdenerwują, ciężko im jest się uspokoić.
- Chłopcy nie utrzymują kontaktu wzrokowego ani nie patrzą na twarze ludzi tak długo jak robią to dziewczyny. Zamiast tego wykazują większe zainteresowanie ruchomymi obiektami, geometrycznymi kształtami, zabawkami.
- Wydają się bardziej zainteresowani grami konkurencyjnymi niż grami kooperacyjnymi. Chłopcy wolą odtwarzać bitwy, gry w piłkę nożną lub gry wideo zamiast grać w szkołę lub inną grę w której nie ma “nagrody” lub w której zwycięzcy i przegrani nie są jasno zdefiniowani.
- W jednym z eksperymentów chłopcy mentalnie obracali obrazy obiektów za pomocą dwóch półkul mózgu, używając ruchu przestrzennego, który zlokalizowany jest w płacie ciemieniowym. Tymczasem dziewczynki używały tylko jednej półkuli mózgu do wykonania tego zadania.
- W okresie dojrzewania chłopcy wykazują zainteresowanie stosunkiem płciowym znacznie wcześniej, co wydaje się zajmować całą ich uwagę. Wynika to z wysokiego poziomu testosteronu w mózgu.
- W okresie dojrzewania chłopcy są znudzeni, ponieważ ośrodek w mózgu działa wolniej, przez co są mniej wrażliwi na bodźce.
Dziewczynka
Naukowcy z Narodowego Instytutu Zdrowia przeprowadzili badanie rezonansowe z udziałem 500 dzieci. W badaniu tym ustalono, że chociaż dziewczęta i chłopcy wykazują przeciętnie te same umiejętności matematyczne, w przypadku dziewcząt istnieją silniejsze umiejętności związane z używaniem pamięci i języka.
Stwierdzono również, że dziewczęta mają większy związek między obiema półkulami mózgowymi, dzięki czemu łatwiej nawiązują kontakty. Z tego powodu mają tendencję do wymawiania słów wcześniej niż chłopcy.
Badanie Profesora Szkoły Medycznej Harvardu podsumowują odkrycia w dziedzinie neuronauki i sugerują, że dziewczęta:
- Okazują zainteresowanie gdy tylko się urodzą, nawiązując kontakt wzrokowy i przypatrując się twarzom.
- Cenią także kontakt emocjonalny, przytulanie, rozpieszczanie, zainteresowanie od otoczenia.W oparciu o te bodźce we wczesnym okresie życia, określą czy są kochane, doceniane czy odrzucane. Już w tym momencie widzimy różnice emocjonalne u chłopców i dziewcząt.
- Posiadają umiejętności czytania twarzy i rozpoznawania dźwięków. Tak więc z niewielką zmianą w tonie głosu matki, będą pokazywały czy akceptują lub nie określone zachowania. Chłopcy nie rodzą się z tą umiejętnością. Dlatego też gdy się upominają, rodzice powinni być bardziej stanowczy w działaniach.
- Ciało modzelowate mózgu jest większe u dziewcząt niż u chłopców, dlatego mogą one wykonywać wiele zadań i przyjmować różne obowiązki, nie będąc przytłoczonym.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Barral, M. J. (1996). Diferencias cerebrales entre el hombre y la mujer. Area, 3, 8-15. http://www.area3.org.es/Uploads/a3-4-diferenciascerebrales-MJBarral.pdf