Podstawowe potrzeby dziecka: poznaj najważniejsze z nich
Wielu rodziców chce wiedzieć, w jaki sposób mają wychowywać swoje dzieci, aby dorastały w poczuciu szczęścia i bezpieczeństwa. Czytając poniższy artykuł poznasz podstawowe potrzeby dziecka, które odgrywają największą rolę w jego rozwoju.
“Jakie są podstawowe potrzeby dziecka? Bez czego dziecko nie będzie w stanie się obyć? Oto pytania, które zadaje sobie każda matka i każdy ojciec, którzy właśnie zostali po raz pierwszy rodzicami. W dalszej części tego artykułu poznasz potrzeby dziecka, które są uznawane za filary właściwego rozwoju.
T. Berry Brazelton i Stanley I. Greenspan są w stanie bez wahania określić podstawowe potrzeby dziecka. Uważają, że jeśli będziesz w stanie je zaspokoić, zapewnisz swojemu maluchowi podstawę, na bazie której może rozwijać swoje umiejętności intelektualne, społeczne i emocjonalne.
Podstawowe potrzeby dziecka
1. Bezpieczeństwo
Dzieci powinny dorastać w bezpiecznym i zdrowym środowisku. Pojęcie bezpieczeństwa obejmuje wszystkie podstawowe potrzeby, które zapewniają nasze przetrwanie: ubranie, schronienie, jedzenie, opiekę zdrowotną, ochronę, itp.
Poza tym bezpieczeństwo odnosi się również do warstwy emocjonalnej. Sytuacje, które nam dorosłym mogą wydawać się proste lub nic nieznaczące, mogą stanowić prawdziwą udrękę dla dzieci. Co więcej, trzeba pomóc im zrozumieć uczucia, które dopiero zaczynają w sobie rozwijać.
2. Podstawowe potrzeby dziecka w zakresie związków uczuciowych
Nauczanie dzieci nie powinno odbywać się jedynie za pomocą dyscypliny. Słowa i działania powinny wspierać pewność siebie oraz szacunek. Tym samym sposób, w jaki nawiązuje się więzi rodzinne będzie wywierał wpływ na rozwój emocjonalny dziecka.
Tacy psychologowie jak Anna Freud czy Erik Erikson uważają, że dzieci potrzebują edukacji czy też wychowania, które nie opiera się jedynie na wytykaniu ich błędów i niedoskonałości. Innymi słowy, ich edukacja i wychowanie powinny bazować na solidnych związkach uczuciowych, które zwiększą odczuwane przez nie poczucie bezpieczeństwa.
Oprócz tego Brazelton i Greenspan twierdzą, że takie elementy jak uczuciowe interakcje i ciepło wspomagają rozwój ośrodkowego układu nerwowego u małych dzieci i niemowląt. Zauważają, że w okresie niemowlęcym najważniejsze uczenie się odbywa się poprzez kontakt i interakcje z innymi ludźmi.
3. Stabilność i konsekwentne jako podstawowe potrzeby dziecka
Dzieci muszą otrzymywać bezpośrednie i konsekwentne polecenia. Tym samym dynamika dobrego i złego policjanta w niczym nie pomaga. Rodzice powinni tworzyć zgrany front i przekazywać dzieciom takie same informacje oraz wartości, które cenicie w swojej rodzinie.
Co więcej, dzieci należy wychowywać w stabilnym otoczeniu, które mogą nazwać domem. Środowisko domowe powinno być spokojne, pełne uczuć i wyrozumiałości. Poza tym członkowie rodziny powinni pracować nad budowaniem relacji pełnych zaufania.
4. Czas wolny
Każde dziecko powinno mieć każdego dnia chwilę czasu wolnego. To potrzeba o takiej samej wadze, jak wszystkie inne. Czas wolny pozwala oderwać się od rutyny i spróbować zrobić coś nowego. Warto zauważyć, że czas wolny wywiera pozytywny wpływ na nasz nastrój i emocje, a tym samym łączy się bezpośrednio z rozwojem dziecka.
Manuel Cuenca w swojej książce pod tytułem Valuable Leisure stwierdza, że czas wolny poszerza i wzmacnia nasze zasoby społeczne, fizyczne i intelektualne, zwłaszcza w przypadku dzieci.
5. Aktywność fizyczna
Na samym początku należy zaznaczyć, że w ostatnich latach coraz więcej dzieci prowadzi siedzący tryb życia. Zmianie uległ nie tylko ich model zabawy, ale także sposób, w jaki się ze sobą komunikują.
W dzisiejszych czasach dzieci nie muszą wychodzić z domu, aby dowiedzieć się, co dzieje się u ich przyjaciół. Wystarczy, że wyślą im wiadomość lub zadzwonią bez wychodzenia z domu.
Warto podkreślić, że według ekspertów brak aktywności fizycznej u dzieci zaczyna być alarmujący. Na przykład José Devís i Carmen Pieró, eksperci do spraw wychowania fizycznego, uważają, że brak aktywności fizycznej zwiększa ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia u przyszłych pokoleń.
Rodzice, nauczyciele i dyrektorzy szkół powinni dbać o zapewnienie odpowiedniej aktywności fizycznej w dzieciństwie.
Na barkach rodziców, jak i nauczycieli, spoczywa odpowiedzialność za nauczenie dzieci prowadzenia takiego stylu życia, który będzie zachęcał je do uprawiania sportu. Takie działanie pomoże im zadbać o zdrowie fizyczne i psychiczne.
6. Podstawowe potrzeby dziecka: wychowanie
Wychowanie odpowiada za to, jacy jesteśmy i w jaki sposób odnosimy się do świata. To oczywiste, że stanowi podstawową potrzebę każdego człowieka. Dzięki wychowaniu uczymy się, w jaki sposób mamy zachowywać się w społeczeństwie i poznajemy normy, które sprawiają, że stajemy się jego częścią.
Dzieci już od najwcześniejszych lat powinny mieć zapewnione wysokiej jakości wychowanie, które pomoże im zrozumieć, w jaki sposób działa świat i, przede wszystkim, nauczy je jak na nim żyć. Wychowanie to z pewnością najlepsze narzędzie, które pozwala stać się częścią społeczeństwa.
“Człowiek może stać się człowiekiem tylko poprzez wychowanie. Jest tylko tym, co wychowanie z niego uczyni.”
–Kant–
Podsumowując, w otoczeniu dziecka znajduje się wiele czynników, które determinują jego rozwój. Co więcej, im dzieci stają się starsze, tym większej liczby rzeczy potrzebują. Nie ma jednak wątpliwości, że podstawowe potrzeby dziecka powinny być zawsze zaspokojone.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Betancur Saladarriaga, D. C., & Cuervo Pineda, K. (2017). Identidad política: formación de sujetos políticos desde la infancia. [Trabajo de Grado, Universidad de Antioquia] Repositorio institucional. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/23166
- Brazelton, T. B. (2005). Las necesidades básicas de la infancia: lo que cada niño o niña precisa para vivir, crecer y aprender (Vol. 11). Graó Ediciones. https://books.google.co.ve/books/about/Las_necesidades_b%C3%A1sicas_de_la_infancia.html?hl=es&id=V0xazG6sdpgC&redir_esc=y
- Chmiel, F. (2021) Un hogar en la constelación: espacio y afectividad en el recuerdo de la infancia en el exilio. Revista de la Red Intercátedras de Historia de América Latina Contemporánea, 14(9-2021), 1-23. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/173201
- Hidalgo García, M. V., Sánchez Hidalgo, J., & Lorence Lara, B. (2008). Procesos y necesidades de desarrollo durante la infancia. XXI. Revista de Educación, 10, 85-95. https://idus.us.es/handle/11441/30963
- Maza, M. (2021). Juego, luego existo: El existenciario del jugar, Fair Play. Revista de Filosofía, Ética y Derecho del Deporte, vol. 19, p.48-77. https://www.raco.cat/index.php/FairPlay/article/view/386741
- Martínez García, R., & Caballo Villar, M. B. (2022). Educar el ocio en la sociedad apresurada: El Ocio Valioso como horizonte. Revista Ciencias Pedagógicas E Innovación, 10(2), 159-169. https://incyt.upse.edu.ec/pedagogia/revistas/index.php/rcpi/article/view/448
- Romero Escobar, H., & Romero Escobar, S. (2022). Importancia del apego y las relaciones vinculares en la terapia familiar. Revista De Psiquiatría Infanto-Juvenil, 39(2), 59–68. https://www.aepnya.eu/index.php/revistaaepnya/article/view/884
- Valencia-Peris, A., Devís-Devís, J., & Peiró-Velert, C. (2014). El uso sedentario de medios tecnológicos de pantalla: perfil sociodemográfico de los adolescentes españoles (Sedentary use of screen-media: Sociodemographic profile of Spanish adolescents). Retos, 26, 21–26. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/34389