Dzieci ze specjalnymi potrzebami i ich rodziny

Dzieci ze specjalnymi potrzebami i ich rodziny
Natalia Cobos Serrano

Napisane i zweryfikowane przez pedagog społeczny Natalia Cobos Serrano.

Ostatnia aktualizacja: 21 grudnia, 2022

Dzieci ze specjalnymi potrzebami i ich rodziny muszą często stawić czoła większym wyzwaniom niż inne rodziny. Właśnie dlatego takie rodziny potrzebują większego wsparcia.

Niektóre dzieci ze względu na wyjątkową sytuację lub chorobę, jaka ich dotknęła, mają wyjątkowe i specjalne potrzeby. Dlatego też potrzebują specjalnej opieki i uwagi. W niektórych przypadkach takie specjalne potrzeby wiążą się z ich zdrowiem. Jednak dzieci ze specjalnymi potrzebami to również takie, które mają trudności w uczeniu się, które doświadczyły traumy, które mają opóźnienia w rozwoju, itp.

Kim są dzieci ze specjalnymi potrzebami?

Każdy chłopiec i każda dziewczynka, u których pojawia się określone schorzenie, mają prawo otrzymać specjalną opiekę. Co więcej, zróżnicowanie grup ze specjalnymi potrzebami jest bardzo duże.

Na przykład termin ten odnosi się do dzieci z trudnościami w uczeniu się i takich, które potrzebują specjalnej uwagi podczas nauki. Jednak zarazem obejmuje dzieci, którym trzeba poświęcać wyjątkową uwagę ze względu na ich stan zdrowia.

Ten drugi przypadek odnosi się do dzieci, które urodziły się z zaburzeniami poznawczymi, zespołem chorobowym lub przewlekłą czy śmiertelną chorobą. Eliane Tatsh, Ivone Evangelista i Andressa da Silveira twierdzą, że takie dzieci wymagają stałej opieki, bez względu na to, czy będzie ona czasowa, czy ciągła. Co więcej, polegają na licznych instytucjach socjalnych i zdrowotnych.

Dziecko ze specjalnymi potrzebami przed komputerem

Polecane wsparcie dla rodzin

Amerykański psycholog Nicholas Martin przeprowadzał wywiady z grupami wsparcia złożonymi z rodzin dzieci ze specjalnymi potrzebami. Pytał rodziców o najlepsze zasoby dostępne w rozsądnej cenie, które pozwoliłyby zadbać im o ich dzieci.

Oto najczęściej pojawiające się rekomendacje:

  • Organizacje łączące rodziców. Szukaj informacji i znajduj istniejące związki oraz sieci wsparcia w Twojej okolicy, które mogą zapewnić Ci pomoc.
  • Odpoczynek na wyjeździe. Niektóre agencje oferują tego rodzaju usługi dla rodzin, które potrzebują krótkiego odpoczynku.
  • Wyspecjalizowana opieka dzienna, która posiada kwalifikacje, aby troszczyć się o dzieci potrzebujące specjalnej opieki.

Specjalna edukacja dla dzieci ze specjalnymi potrzebami

Pojęcie uczniów ze specjalnymi potrzebami zostało opisane po raz pierwszy w raporcie Warnock. Ten raport, opracowany przez Brytyjską Komisję ds. Edukacji, uznaje, że Ci uczniowie doświadczają trudności w uczeniu się. Dlatego też wymagają specjalnych zasobów naukowych, które spełniają ich potrzeby.

To założenie odnosi się do odmiennych wyników osiąganych przez uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Mogą być one gorsze lub lepsze niż wyniki osiągnięte przez większość grupy.

Jednak, jak tłumaczą psycholożki Mónica Montes i María Auxilio Castro, proces edukacyjny typowy dla tych uczniów rozwija się na bazie ich umiejętności i możliwości. Innymi słowy, szkolnictwo specjalne nie koncentruje się na ograniczeniach dziecka.

Według Montes i Castro pojęcie uczniów ze specjalnymi potrzebami przykłada się do ponownego przyjrzenia się uczniom z trudnościami. Dlatego też interwencja, która jest podejmowana w przypadku takich uczniów koncentruje się na ich kompetencjach związanych z podstawą programową, a nie ich zaburzeniach.

“Każdy jest geniuszem. Ale jeśli będziesz oceniać rybę po jej umiejętności wspinania się na drzewa, całe swoje życie będzie wierzyła, że jest głupia.”

– cytat przypisywany Albertowi Einsteinowi –

Chłopiec ze spektrum autyzmu

Dzieci ze specjalnymi potrzebami i przypadki znęcania się

Według Światowej Organizacji Zdrowia dzieci ze specjalnymi potrzebami często padają ofiarami znęcania się. WHO zauważa, że dzieci z niepełnosprawnościami muszą mierzyć się z czterokrotnie większym ryzykiem stania się ofiarą aktów przemocy niż dzieci, które są w pełni sprawne.

Takie dzieci znajdują się w grupie, która najbardziej cierpi z powodu znęcania się. Zgodnie z badania WHO do najczęstszych czynników ryzyka zaliczamy:

  • Stygmatyzację społeczną,
  • Dyskryminację,
  • Ignorancję dotyczącą niepełnosprawności,
  • Brak wsparcia ze strony opiekunów.

Na sam koniec należy podkreślić, że dzieci ze specjalnymi potrzebami muszą stawić czoła licznym wyzwaniom, podobnie jak ich rodziny i opiekunowie. Właśnie dlatego powinny otrzymywać niezbędne wsparcie, które pomoże im w codziennym życiu. Ich system wsparcia powinien jak najbardziej wspierać rozwój takich dzieci i zapewniać im lepszą jakość życia.


Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.



Ten tekst jest oferowany wyłącznie w celach informacyjnych i nie zastępuje konsultacji z profesjonalistą. W przypadku wątpliwości skonsultuj się ze swoim specjalistą.