Rozstęp mięśni prostych brzucha – 5 sposobów na leczenie

· 23 maja 2018

Rozstęp mięśni prostych brzucha dotyka wszystkich kobiet podczas ciąży. Jednak u niektórych jest bardziej nasilony niż u innych. Z tego powodu powrót do aktywności po porodzie może czasem trwać dłużej. Mówiąc o rozstępie mięśni należy podkreślić, że nie jest to jedynie problem natury estetycznej.

Powrót do figury sprzed ciąży może zająć wiele czasu. Chociaż na początku często wydaje się to skomplikowane i wręcz niemożliwe, niektóre działania zwalczające rozstęp mięśni prostych brzucha można podjąć tuż po porodzie.

Wiemy, że przyjście na świat dziecka sprawia, że rodzice bardziej troszczą się o jego życie niż o swoje własne. Nie należy jednak zapominać, że Twój powrót do aktywności jest również istotny dla dziecka. Potrzebuje ono nie tylko, byś się nim zajmowała, ale także, żebyś dobrze czuła się w swoim ciele. Dobre samopoczucie poprawia jakość życia całej rodziny.

Aby zapobiec depresji poporodowej niezwykle istotne jest, by mama odzyskała poczucie kontroli nad swoim życiem, co obejmuje również zwalczenie problemu, jakim jest rozstęp mięśni prostych brzucha. Troska o dziecko jest normalna, ale mama jest również bardzo ważna.

Rozstęp mięśni prostych brzucha – jak się go pozbyć

Rozstęp mięśni to problem, który pojawia się bardzo często. Wywołuje go rozstęp mięśni prostych brzucha, do którego dochodzi w wyniku wytwarzania się miejsca na dziecko. Wraz z postępem ciąży macica zwiększa się, co wywołuje oddzielenie się mięśni brzucha.

Nie wracają one do swojego normalnego kształtu od razu po porodzie. W tych tkankach zachodzą inne procesy niż np. w macicy czy pochwie. Mięśnie, w których doszło do rozstępu, potrzebują specjalnej metody działania. Oto kilka wskazówek:

Zdrowa dieta

Dieta ma kluczowe znaczenie, nie tylko w trakcie ciąży i połogu. Zawsze lepiej jest jeść zdrowo. Zrównoważona dieta jest istotna gdy karmisz piersią – pozwoli dostarczyć wszystkie składniki odżywcze, jakich potrzebuje Twoje dziecko.

Nawadnianie

Picie odpowiedniej ilości płynów jest bardzo ważne, gdy walczysz z rozstępem mięśni prostych brzucha. Duża ilość wody i płynów wspomoże regenerację mięśni. Woda poprawia również produkcję pokarmu. Możesz również nawilżać skórę od zewnątrz używając olejków naturalnych, które pomogą przywrócić jej elastyczność.

Ciąża

Specjalne ćwiczenia

Po porodzie rozstęp mięśni prostych brzucha może sprawić, że przez kilka tygodni w obszarze brzucha będą utrzymywały się wybrzuszenia. Dlatego też można mieć brzuch wielkości jak z trzeciego miesiąca ciąży. Rozciągnięcie mięśni, które pojawia się w ciągu dziewięciu miesięcy ciąży, nie zniknie z dnia na dzień. Pamiętaj, że ćwiczenia to dobry sposób na poprawę sylwetki.

Fizjoterapeuta Rafael Vicetto nie zaleca wykonywania brzuszków. Ćwiczenia tego typu wywołują rozdzielanie się mięśni brzucha, a nie o to nam chodzi.

Poleca lekkie ćwiczenia, które wywierają niewielki wpływ na tą część ciała. Na tym etapie skakanie ani bieganie nie są korzystne dla dna macicy. Lepiej wyjść codziennie na 45-minutowy spacer.

Przez dziewięć miesięcy możesz czuć się gruba, ale radość z bycia mamą trwa wiecznie.

-Nikki Dalton-

Ocena medyczna

Zanim rozpoczniesz jakiekolwiek ćwiczenia lub leczenie skonsultuj się ze swoim lekarzem, gdy upłynie półtora miesiąca od porodu. Czasem rozstęp mięśni prostych brzucha może prowadzić np. do przepukliny kresy białej. Towarzyszy jej ból, problemy z trawieniem i nietrzymanie moczu.

Podczas wizyty u lekarza możesz poznać zalecany sposób postępowania. Zwróć uwagę na fakt, że intensywne ćwiczenia nie są polecane, bo zbytnio obciążają brzuch. W zależności od stanu zaawansowania rozstępu mięśni lekarz dobierze odpowiednie leczenie.

Powstrzymać rozstęp

Przez dłuższy czas uważano, że rozstęp mięśni prostych brzucha można leczyć jedynie operacyjnie. Niedawno opracowano jedynak nowy system nazywany „stopdiastasis”. To nieinwazyjna metoda leczenia, która wspomaga odbudowę mięśni dzięki zastosowaniu połączenia wielu metod. Czasem używa się w tym celu specjalnego gorsetu.

Zaleca się również wykonywanie podstawowych ćwiczeń, które można włączyć do codziennej aktywności. Mają one na celu wypracowanie nawyków odnośnie tego jak się poruszamy, siadamy, stoimy czy trzymamy dziecko. Większość kobiet widzi pozytywne działanie „stopdiastasis” już po pierwszych tygodniach stosowania programu. Odpowiednie stosowanie się do wskazówek może wywołać wyraźną poprawę stanu mięśni już w ciągu pierwszych 21 dni.