Prawidłowa postawa u dzieci - 4 ważne wskazówki

Dorośli mogą przyczyniać się do rozwoju świadomości swojego ciała u dzieci, co bezpośrednio wpływa na wiele aspektów. Jednym z nich może być prawidłowa postawa. Tutaj wyjaśnimy najważniejsze aspekty, które należy wziąć pod uwagę.
Prawidłowa postawa u dzieci - 4 ważne wskazówki

Ostatnia aktualizacja: 31 lipca, 2021

We wczesnym dzieciństwie organizm dziecka rozwija się bardzo szybko. To właściwy czas, aby obserwować je, towarzyszyć mu i edukować je, jak dbać o siebie. Jednym z kluczowych aspektów jest prawidłowa postawa ciała u dzieci.

Ma to na celu zapobieżenie możliwym błędnym nawykom, które mogą w późniejszym okresie  prowadzić do przyszłych zmian. Zdrowe nawyki i swobodny ruch powinny być uważane za główne elementy, które należy pielęgnować przez całe życie. Oto kilka wskazówek pozwalających na osiągnięcie odpowiedniej postawy u dzieci.

Prawidłowa postawa, to sposób, w jaki ustawiany różne części ciała i jak się nimi „posługujemy”. Jest zdeterminowana przez kilka czynników, takich jak warunki genetyczne i środowiskowe. Przyjmując postawę posturalną i powtarzając ją przez pewien czas, wypracowujemy w sobie nawyki posturalne.

Stąd tak ważne jest korygowanie postawy dzieci już od najmłodszych lat, ze względu na fakt, że w pierwszych latach życia pogłębia się rozwój ośrodkowego układu nerwowego i aparatu ruchowego.    

Rozwój motoryczny dziecka przebiega w zróżnicowanych etapach. W pierwszych tygodniach życia dziecko potrafi jedynie wyprostować głowę. Służy to tylko temu, aby móc się zorientować w otoczeniu. Od pierwszych miesięcy życia dziecko osiąga większą siłę mięśni, dopóki nie zacznie siadać, a później raczkować.

W wieku około jednego roku dzieci są w stanie wstać, aby zacząć stawiać pierwsze kroki. W wieku od dwóch do pięciu lat poprawiają koordynację chodzenia, zdolności motoryczne i wiedzę o własnym ciele. Tutaj pojawia się właśnie istotna kwestia, jaką jest prawidłowa postawa u dzieci.

Zatem zaprezentujemy Ci cztery wskazówki pozwalające zadbać właśnie o nią.

Prawidłowa postawa u dzieci – cztery wskazówki do przestrzegania

1. Naucz dziecko zdrowych nawyków

Od chwili narodzin dziecko zaczyna przystosowywać się do otaczającego go środowiska, a także do swoich opiekunów oraz ich codziennych nawyków i czynności. Od tego momentu musimy zdawać sobie sprawę z tego, jak zachowania dorosłych wpływają na rozwój dziecka i jak ważne są liczne zdrowe nawyki.

Sposób, w jaki jemy, jak się do siebie odnosimy, jak się poruszamy itp., będzie miał bezpośredni wpływ na to, jak dziecko będzie wykonywać te same czynności. To okazja do zaoferowania mu zdrowej żywności, która zapewnia dobrej jakości źródło energii.

Dziecko na ziemi

Nie można pominąć też budowania jasnej i prostej komunikacji, która dostosowuje się do dziecka, aby na każdym etapie lepiej rozumieć jego potrzeby. I oczywiście niezbędne będzie też przekazywanie mu wartości bycia aktywnym fizycznie.

Dla wielu rodziców kontakt z urządzeniami elektronicznymi jak telefon, czy komputer, jest jednym z najtrudniejszych problemów. Może być główną przeszkodą w osiągnięciu prawidłowej higieny postawy u dzieci.

Fakt, że urządzenia takie stają się coraz bardziej obecne w naszym życiu, sprawia, że ​​dzieci coraz częściej pozostają przed ekranami przez dłuższy czas. Powoduje to, że przez wiele godzin utrzymują tę samą postawę bez ruchu. Prowadzi to do przyzwyczajenia dziecka do bardziej siedzącego trybu życia.

2. Ułatw dziecku swobodne poruszanie się w celu zapewnienia odpowiedniej higieny postawy

Eksploracja to jeden ze sposobów poznawania świata przez dziecko. W tym celu potrzebuje ono swobody poruszania się i wyboru w zakresie ubioru, butów, które nosi (w miarę możliwości na bosych stopach) oraz w przestrzeni, w której się znajduje.

Na rynku dostępnych jest wiele urządzeń do pozycjonowania najmłodszych. Elementy te zapewniają większy komfort dorosłym, ale odbierają ważne możliwości ruchowe dziecka.

Nie oznacza to, że nigdy nie powinieneś używać tych urządzeń. Chodzi raczej o to, że nie powinieneś ich używać przez długi czas. Priorytetem powinno być użytkowanie podłogi, po dostosowaniu jej za pomocą niezbędnych akcesoriów, aby była bezpieczna.

Zawsze bądź przy dziecku na kocach lub wyściełanych podłogach, z zabawkami lub elementami do rozrywki dziecka zgodnie z etapem rozwoju i nigdy nie zostawiaj go samego.

3. Prawidłowa postawa u dzieci? Zachęcaj je do zabawy!

Zabawa to kolejny sposób, w jaki dzieci odkrywają swoje środowisko. Jest ona najlepszym sposobem na naukę. To kolejna potrzeba, która ma różne cechy w zależności od zainteresowań dziecka, jego etapu rozwoju i środowiska.

Dziecko przy biurku

Zabawki to narzędzie, które umożliwia naukę podczas zabawy. Dziecko uczy się całym sobą, co pozwala mu jednocześnie rozwijać sferę motoryczną, emocjonalną i intelektualną. Sprzyja to rozwojowi koordynacji, schematu ciała, a tym samym świadomości postawy.

4. Zapewnij dzieciom wiele bodźców zapewniających dobrą postawę

W różnorodności działań kryje się bogactwo bodźców. Dlatego ważne jest, aby opiekunowie mogli na każdym etapie rejestrować potrzeby dziecka i dostosowywać je do przedmiotów i okoliczności wokół dziecka.

Musisz więc szanować indywidualne etapy rozwoju i nie wymuszać pozycji lub postaw, których dziecko jeszcze nie przyjęło samodzielnieNie należy też ponaglać dziecka do stania lub chodzenia, jeśli nie jest jeszcze wystarczająco pewne, aby zrobić to samo.  

Najlepszym lekarstwem jest profilaktyka

Zmiany postawy zwykle pojawiają się, a przynajmniej są wykrywalne, około szóstego do ósmego roku życia, kiedy dziecko zaczyna szkołę podstawową. Do tego czasu zostały już ustalone biomechaniczne zaburzenia równowagi, którym można było zapobiec dzięki odpowiedniej kontroli postawy ciała.

Do najczęstszych dolegliwości należą skolioza, hiperkifoza i hiperlordoza. Są to różne odchylenia kręgosłupa od normy. Zabiegi przywracające są długotrwałe i wymagają zespołu interdyscyplinarnych specjalistów. Wszystko to wpływa negatywnie na jakość życia i samopoczucie dziecka.

Od momentu, gdy dziecko zaczyna chodzić do przedszkola, ważne jest, aby chroniło swój kręgosłup za pomocą noszenia plecaka na obu ramionach lub ciągnięciu go za sobą na kółkach, a jego waga nie powinna przekraczać 10 procent masy ciała dziecka. 

Podobnie meble muszą być odpowiednie i proporcjonalne. To znaczy, że musisz upewnić się, że maluch prawidłowo siedzi na swoim krzesełku i że jest ono wygodne.

Dlatego tak ważne jest, aby od pierwszych miesięcy życia zacząć malucha uczyć zdrowych nawyków, pozwolić mu na swobodny ruch, zachęcać do zabawy i stymulować dziecko na kilka różnych sposobów, aby osiągnęło odpowiednią higienę postawy.

Zapewni mu to ogromne korzyści w rozwoju motorycznym, lepszą równowagę mięśniową, a w konsekwencji zdrowsze nawyki postawy i mniejsze predyspozycje do przyszłych zmian chorobowych.

To może Cię zainteresować ...
Zajęcia psychomotoryczne – na czym polegają?
Jesteś MamąPrzeczytaj na Jesteś Mamą
Zajęcia psychomotoryczne – na czym polegają?

Zajęcia psychomotoryczne mogą być pomocnym narzędziem do rozwoju dzieci mających problemy z nauką i koordynacją. Dowiedz się więcej!



  • Chacón Borrego, Fátima, et al. “Educación e higiene postural en el ámbito de la Educación Física: Papel del maestro en la prevención de lesiones: Revisión sistemática.” (2018).
  • Pardo Priante, Nazaret. “Como afectan las TICs en el cuerpo de los niños y el papel de la higiene postural. Propuesta de intervención en Educación Física.” (2019).
  • Campo-Ternera, Lilia, et al. “Estilos de vida saludables de niños, niñas y adolescentes.” Salud Uninorte 33.3 (2017): 419-428.
  • Vasquez Romero, Claudia Maria. “Análisis de riesgos posturales asociados al dolor de espalda en escolares y su prevención desde la higiene postural.” (2018).
  • Yang, Le. Estudio de la influencia de la higiene postural y la ergonomía en el rendimiento académico. BS thesis. Universitat Politècnica de Catalunya, 2018.
  • Mejía-Balcázar, Milton, Bélgica Aguilar-Aguilar, and Krupskaya Mejía-Baraja. “Hábitos posturales de riesgo para desarrollar hiperlordosis, cifosis y escoliosis en niños/as de 11 a 13 años.” CEDAMAZ 7.1 (2017).
  • Rodríguez Torres, Ángel Freddy, et al. “Beneficios de la actividad física para niños y adolescentes en el contexto escolar.” Revista Cubana de Medicina General Integral 36.2 (2020).