Nowe technologie w szkole - co oferują one dzieciom?

30 grudnia, 2019
Stopniowe wprowadzanie nowych technologii do edukacji oznacza, że szkoły muszą stale aktualizować wykorzystywane przez siebie metody nauczania.

Implikacje dla szkoły i metod nauczania, jakie wynikają w momencie, gdy w szkolnych murach pojawiają się nowe technologie, są naprawdę ogromne i trudne do ocenienia. Wielu specjalistów podejmowało próby zbadania ich wpływu na proces edukacyjny, ale efekty jak do tej pory są dosyć skąpe.

Wiemy bez wątpienia, że nowe technologie przyśpieszają proces wycofania ze szkół tradycyjnych metod. Na przykład takich jak tablice oraz konieczność robienia notatek na papierze. Jednocześnie smartfony tablety i wyspecjalizowane tabliczki elektroniczne stają się coraz bardziej popularnymi rozwiązaniami.

Dzieci i młodzież mają zupełnie inny język i zachowanie, niż poprzednie pokolenia. Dlatego też szkoły i systemy edukacyjne muszą dostosować się do potrzeb i oczekiwań dzieci, a nie na odwrót.

Dlaczego więc szkoły powinny dokonywać stopniowych zmian w kierunku wprowadzania nowych metod technologicznych w procesie nauczania? Zasadniczo dlatego, że tradycyjne, dotychczas stosowane środki nie wystarczą do tego, aby udzielić dzisiejszej młodzieży wszystkich odpowiedzi na nękające ją pytania.

Naleganie na wykorzystywanie wyłącznie modeli stworzonych z myślą o pokoleniach wiele generacji wstecz nie wiąże się z niczym więcej, jak tylko sztucznym ograniczaniem potencjału dzisiejszego pokolenia dzieci i nastolatków.

A to jednocześnie powoduje, że stopniowe wprowadzanie nowych technologii do edukacji oznacza, że szkoły muszą stale aktualizować wykorzystywane przez siebie metody nauczania. Czy chciałbyś dowiedzieć się czegoś więcej na ten interesujący temat? Jeśli tak, to zapraszamy do poświęcenia kilku minut na lekturę naszego dzisiejszego artykułu!

Co to konkretnie znaczy: „stosować nowe technologie w szkole”?

Nowe technologie do zastosowania w trakcie zajęć edukacyjnych wykorzystują ogólnie rzecz biorąc jednocześnie takie narzędzia, jak obraz, dźwięk, wideo i tekst. Znajdująca się na stronach internetowych interaktywna zawartość zachęca uczniów do wielokrotnego czytania różnych aspektów treści, a nawet różnych elementów na tym samym poziomie. Jest to jedna z najważniejszych zalet, jakie oferują nowe technologie.

Złożoność nowych technologii nie jest tak naprawdę niczym trudnym do opanowania dla dzisiejszych uczniów i studentów. Dzieci są przyzwyczajone do kontaktu z tabletami, smartfonami i komputerami już od najmłodszych lat. Dla nich obsługa dowolnego rodzaju aplikacji edukacyjnej jest czymś prawie że w pełni intuicyjnym.

Dziecko z tabletem

Nie potrzebują one instrukcji ani narzędzi pomocniczych, aby w pełni opanować na przykład grę online. Będą w stanie błyskawicznie przejść do następnego poziomu, samodzielnie zdobywać punkty i osiągnięcia, a także realizować inne stawiane przed nimi zadania.

Dlatego właśnie poszukiwanie sposobów wdrożenia tych nowych technologii w zajęciach lekcyjnych pomoże nam lepiej zmotywować nasze własne dzieci do większego zainteresowania się nauką i edukacją.

W sensie praktycznym stanowi to jednak poważne wyzwanie dla nauczycieli. Zasadniczo ludzie kojarzą bowiem nowe technologie z raczej trywialną rozrywką. Jak więc szkoły mogą skutecznie korzystać z tego rodzaju zasobów w efektywny sposób?

Wyzwania stojące przed nauczycielami i rodzicami

Integracja nowych technologii w procesie edukacji oznacza, że ​​szkoły muszą przeprowadzić głęboką aktualizację stosowanych przez siebie metodologii. Nie można bowiem w pełni zignorować ery cyfrowej. Społeczność edukacyjna musi raczej znaleźć równowagę między wykorzystaniem czasu a treścią, do której będzie używać tych technologii.

Na przykład technologia informacyjna dostępna w szkołach może zapewnić bardzo interesujące wsparcie w zakresie nabywania umiejętności przez uczniów i uświadamiania im zakresu oferowanego przez te nowe narzędzia.

Jednocześnie platformy internetowe są coraz powszechniejsze na wszystkich poziomach edukacji – od przedszkola, aż po studia. Obejmują one wszystko, od mediów społecznościowych począwszy, a skończywszy na konkretnych aplikacjach opracowanych specjalnie na potrzeby danego tematu.

Dzieci w szkole

Z punktu widzenia instytucji i systemów edukacyjnych największym wyzwaniem jest postrzeganie mediów cyfrowych jako kolejnego zasobu dydaktycznego. To właśnie on pozwala nam na wdrożenie nowej metodologii z własnym językiem edukacyjnym.

Na koniec należy podkreślić, że edukacja jest procesem, który zawsze będzie angażował rodziców, jak również nauczycieli dzieci i młodzieży. Dotyczy to zarówno tradycyjnych, jak i nowoczesnych metod edukacyjnych.

Dlatego też użycie technologii jako narzędzia edukacyjnego nie oznacza pozostawienia wszystkiego „w rękach” komputera lub tabletu. Rodzice i nauczyciele muszą raczej towarzyszyć każdemu krokowi wykonywanemu przez ich dziecko lub uczniów z szacunkiem i odpowiedzialnością.

Kilka zastrzeżeń, tak wiele korzyści

Na przestrzeni dziejów edukacja wprowadzała kolejne nowe technologie, które każda kolejna epoka oferowała i oferuje w większym lub mniejszym stopniu. Począwszy od filmów edukacyjnych, a skończywszy na kserowanych materiałach, wszystkie te opcje spotkały się najpierw z pewnym oporem ze strony nieco konserwatywnie nastawionych środowisk.

“Dzisiaj na przykład uczniowie i studenci zbytnio polegają na papierze jako podstawowym nośniku. Nie wiedzą, jak pisać na tabliczce glinianej lub tablicy, nie obsypując się od stóp do głów kredą. Nie potrafią także w prawidłowy sposób wyczyścić swojej tabliczki. Co zrobią, gdy zabraknie im nagle papieru?”
–Anonimowy dyrektor szkoły, 1815 rok

Poziom personalizacji, jaki można osiągnąć w trakcie edukacji dzięki zdobyczom ery cyfrowej, jest niespotykany w tradycyjnie rozumianej szkole. Jednocześnie, biorąc pod uwagę bezpośredniość tych czasów w każdej dziedzinie życia, nowoczesna technologia edukacyjna oferuje tak niezbędną szybkość wymiany informacji i treści.

Podsumowując, nowe technologie w zakresie edukacji promują bardziej partycypacyjne i dostępne procesy nauczania. Jeśli chodzi o korzystanie z tych narzędzi, to dostępne możliwości są wręcz nieograniczone. Co więcej, rodziny, nauczyciele i ogólnie systemy edukacyjne mogą uzyskać do nich także pełny dostęp.