Umiejętności społeczno-emocjonalne u dzieci
Dzieci muszą rozwijać umiejętności społeczno-emocjonalne, aby rosnąć w zdrowy i zrównoważony sposób.
Z pewnością słyszałeś o edukacji emocjonalnej i znaczeniu, jakie ma ona dla integralnego rozwoju dzieci. Głównym celem tego typu edukacji jest promowanie nabywania umiejętności społeczno-emocjonalnych. Są one niezbędne, aby maluchy prawidłowo rozwijały się w otoczeniu.
„Inteligencja emocjonalna zaczyna się rozwijać we wczesnych latach. Wszystkie wymiany społeczne, jakie dzieci mają z rodzicami, nauczycielami i między sobą, niosą ze sobą emocjonalne przesłania”.
Umiejętności społeczno-emocjonalne u dzieci
Zdaniem autorów Rafaela Bisquerra Alziny i Nurii Pérez Escody kompetencje społeczno-emocjonalne można zdefiniować jako:
„Zbiór wiedzy, zdolności, umiejętności i postaw niezbędnych do odpowiedniego rozumienia, wyrażania i regulowania zjawisk emocjonalnych”.
-Bisquerra y Pérez-
Zatem w rozwoju tego zbioru wiedzy, umiejętności, zdolności i postaw wyróżniają się następujące akty:
- Identyfikowanie i regulacja własnych uczuć, emocji i zachowań.
- Rozpoznawanie swoich cech osobistych.
- Rozpoznawanie i zrozumienie uczuć i punktów widzenia innych.
- Praca i dążenie do osobistych celów.
- Akceptacja i szacunek dla różnic między ludźmi.
- Korzystanie z pozytywnej komunikacji.
- Konstruktywne zapobieganie konfliktom międzyludzkim, zarządzanie nimi i rozwiązywanie ich.
- Działanie w oparciu o wartości etyczne i obywatelskie.
- Podejmowanie odpowiedzialnych decyzji.
- Przyczynianie się do dobrego samopoczucia ludzi.
Wszystko to można podzielić na pięć kategorii. Musimy je znać, aby zapewnić dzieciom pełną edukację.
Umiejętności społeczno-emocjonalne – podział
Jak wspomnieliśmy wcześniej, aby zaszczepić te umiejętności u najmłodszych należy pamiętać o szeregu kluczowych aspektów. W ten sposób różne kompetencje społeczno-emocjonalne można podzielić na pięć kategorii.
Świadomość emocjonalna
Można to zdefiniować jako fakt bycia świadomym własnych emocji i emocji innych. Zrozumienie ich i umiejętność nazwania każdej z nich. Odnosi się również do umiejętności docenienia emocjonalnego klimatu danej sytuacji.
„Samoświadomość emocjonalna jest kamieniem węgielnym inteligencji emocjonalnej”.
-Daniel Goleman-
Regulacja emocjonalna
Chodzi o właściwe radzenie sobie z emocjami, zarządzanie nimi, wyrażanie ich i radzenie sobie z nimi biorąc pod uwagę, że stany emocjonalne wpływają na procesy poznawcze i zachowanie.
„Kiedy mówię o kontrolowaniu emocji, mam na myśli naprawdę stresujące i ograniczające nas emocje. Uczucie emocji wzbogaca nasze życie ”.
-Daniel Goleman-
Autonomia emocjonalna
Odnosi się do wypracowania szeregu cech i elementów związanych z autonomią, takich jak:
- Wysoka samoocena.
- Pozytywne nastawienie do życia.
- Odpowiedzialność.
- Krytyczna analiza norm społecznych.
- Poczucie własnej skuteczności.
- Odporność.
„Nie istnieje oddzielenie umysłu i emocji. Emocje, myśli i uczenie się są ze sobą powiązane ”.
-Eric Jensen-
Inteligencja interpersonalna
To zdolność rozumienia intencji, motywacji i pragnień innych i nawiązywania zdrowych relacji społecznych. Co oznacza praktykowanie pozytywnej i skutecznej komunikacji, okazywanie szacunku, empatii, postaw prospołecznych, asertywności, współpracy itp.
„Mózg społeczny znajduje się w swoim naturalnym środowisku, kiedy rozmawiamy z kimś twarzą w twarz”.
-Daniel Goleman-
Umiejętności życiowe i dobre samopoczucie
Są to umiejętności niezbędne do radzenia sobie w życiu codziennym w zadowalający sposób, takie jak:
- Po pierwsze, ustalanie celów i zadań.
- Podejmowanie decyzji i branie za nie odpowiedzialność.
- Szukanie wsparcia i pomocy w razie potrzeby.
- Rozpoznawanie i szanowanie praw i obowiązków własnych oraz innych.
Można więc zorganizować życie w sposób zrównoważony, doświadczając głębokiego subiektywnego dobrego samopoczucia.
„Osoby z dobrze rozwiniętymi umiejętnościami emocjonalnymi mają większe szanse na radość i efektywność w życiu. I będą w stanie pielęgnować nawyki umysłowe, które poprawią ich produktywność ”.
-Daniel Goleman-
Umiejętności społeczno-emocjonalne – jak się ich nauczyć?
Choć w dzieciństwie konieczne jest promowanie umiejętności społeczno-emocjonalnych należy pamiętać, że aby niektóre z nich zdobyć trzeba wykazać się pewnym stopniem dojrzałości. Krótko mówiąc, można powiedzieć, że uczenie się w ramach edukacji emocjonalnej to proces, który zaczyna się w dzieciństwie, ale trwa przez całe życie.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Bisquerra, R. y Pérez, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación XXI, 10, 61-82. doi: 10.5944/educxx1.