Słabe oceny: co robić, gdy dziecko ma problemy w szkole
Słabe oceny nie są niczym przyjemnym dla żadnej z zaangażowanych stron. Kluczem do poradzenia sobie z tą sytuacją jest wspólna praca nad poprawą ocen Twojego dziecka.
W tym artykule znajdziesz wskazówki, co zrobić, jeśli dziecko nie radzi sobie w szkole i ma słabe oceny.
Teoretycznie oceny są odzwierciedleniem czasu i wysiłku, jaki uczniowie wkładają w szkole. Niestety, dzienniczek ucznia, który Twoje dziecko przynosi do domu w każdym semestrze, nie zawsze opisuje zdolnego i odpowiedzialnego ucznia, którym wiesz, że Twoje dziecko może być.
Rodzice reagują na różne sposoby, gdy ich dziecko wraca do domu z kiepskimi ocenami. Niektórzy wyobrażają sobie mroczną przyszłość, jakby jedna zła ocena była wystarczająca, by skazać człowieka na porażkę do końca życia.
Inni rodzice czują się winni w tej sytuacji. Obwiniają siebie lub siebie nawzajem za to wystarczający wysiłek, by zmotywować lub zdyscyplinować ich dziecko.
W rzeczywistości żadna z tych skrajności nie jest zdrowa. Słabe oceny w dzienniczku nie oznaczają, że wszystko stracone. A fakt, że Twoje dziecko nie radzi sobie w szkole, nie oznacza, że jesteś złym rodzicem.
Jest to niewygodna sytuacja, ale można ją pokonać, podejmując odpowiedni wysiłek i okazując sobie nawzajem zrozumienie.
Twoje dziecko prawdopodobnie też nie jest zadowolone ze swoich ocen. Od Ciebie zależy, czy powróci na właściwy tor.
Jak zareagować, jeśli dziecko ma słabe oceny
Wszystkie powyższe stwierdzenia nie oznaczają, że niepowodzenia w szkole są nieistotne lub że nie trzeba podejmować działań. Wręcz przeciwnie, słabe oceny są wczesnym ostrzeżeniem.
Jeśli teraz podejmiesz działania, możesz zrobić wiele, aby pomóc dziecku poradzić sobie z tą nieprzyjemną sytuacją. Jeśli więc dzienniczek Twojego dziecka zawiera nieprzyjemną niespodziankę, postaraj się postępować zgodnie z naszymi poradami.
1. Zachowaj spokój
Pamiętaj, że bez względu na to, jak wielki niepokój może Cię ogarnąć, wylewanie go na dziecko donikąd Cię nie doprowadzi. Jeśli będziesz krzyczeć na swoje dziecko lub ukarzesz je za słabe oceny w szkole, tylko zaszkodzisz jego poczuciu własnej wartości.
Następnym razem, gdy w szkole będzie test lub projekt, strach przed porażką spowoduje, że dziecko będzie odczuwać jeszcze większą presję.
2. Nie przypisuj słabych ocen osobowości
Wielkim błędem popełnianym przez wielu rodziców jest wypowiadanie zwrotów takich jak „jesteś leniwy” lub „nie jesteś dobry w matematyce/polskim/…”. To wcale nie jest prawda i nie należy mówić takich rzeczy.
To, co powinni zrobić rodzice, to zmienić nastawienie dziecka. Warto nauczyć dziecko traktować trudny przedmiot lub szkołę jako wyzwanie. Jest to przeszkoda, którą dziecko może pokonać – dla własnego dobra.
Jeśli zranisz uczucia swojego dziecka negatywnym działaniem, zaprzepaścić resztki jego motywacji. Tego rodzaju krytyka może nawet pogorszyć sytuację – jeśli oskarżenia są często powtarzane, dziecko zaczyna wierzyć, że są prawdą.
Twoje dziecko może od problemów z koncentracją przejść do prawdziwie destrukcyjnego zachowania.
3. Poszukaj rozwiązań
Wszyscy zaangażowani muszą mieć konstruktywne i pozytywne nastawienie. Obejmuje to ucznia, zarówno rodziców, jak i nauczycieli.
Po zidentyfikowaniu problemu upewnij się, że Wasza komunikacja jest dobra. Pracuj razem, aby znaleźć rozwiązanie, które poprawi słabe oceny dziecka.
Istnieje wiele możliwych przyczyn problemów dziecka w szkole. Przyczyny te mogą być tymczasowe, takie jak brak czasu na naukę lub złe zarządzanie czasem.
Mogą również wystąpić poważniejsze problemy, takie jak zaburzenia snu, fobia społeczna lub problemy rodzinne, stres, wyczerpanie psychiczne lub trudności w nauce.
Słabe oceny nie są niczym przyjemnym dla żadnej z zaangażowanych stron. Jest to niewygodna sytuacja, ale można ją pokonać, podejmując odpowiedni wysiłek i okazując sobie nawzajem zrozumienie.
4. Przeanalizuj swoją rolę
Dla niektórych rodziców jest to szczególnie trudne. Chociaż każdy uczeń musi wziąć odpowiedzialność za własne oceny, możemy zadać sobie pytanie, jak przyczyniamy się do edukacji dziecka.
Przede wszystkim jest to przykład, który dajesz dziecku jako rodzic. Czy nadążasz za własnymi obowiązkami, czy też odkładasz różne zadania na później?
Po drugie, warto zadać sobie pytanie, czy Twoje dziecko otwarcie się z Tobą komunikuje. Gdyby przeżywało trudny okres, czy powiedziałoby Ci o tym?
Wreszcie, upewnij się, że nie zmuszasz swojego dziecka do nauki kosztem innych jego potrzeb. To może bardzo zniechęcić do nauki.
Najlepsi uczniowie na ogół mają rodziców, którzy pozwalają im wyrobić własne nawyki. Pamiętaj, że zaufanie jest kluczem do budowania samodyscypliny u młodych ludzi.
5. Pracuj razem
Gdy Twoje dziecko będzie gotowe, aby porozmawiać o swoich ocenach i spróbować je poprawić, czas na wspólną pracę.
Zapytaj dziecko, jakie działania uważa za konieczne w takiej sytuacji. Spróbujcie wspólnie zastanowić się, co się stało i jak możesz pomóc poprawie ocen.
Może Twoje dziecko lepiej opanowałoby materiał, gdyby uczyło się z rówieśnikiem. Być może potrzebuje prywatnego nauczyciela lub nauczyciela z jego szkoły, albo Ciebie lub Twojego partnera, który przejmie tę rolę.
Jeśli Twoje dziecko nie radzi sobie w szkole, nie musi to oznaczać braku woli lub samodyscypliny. Dziecko może robić wszystko, co w jego mocy, i wciąż starać się sprostać oczekiwaniom.
Wyciągnij pomocną dłoń do swojego dziecka i pomóż mu poprawić słabe oceny. Ta chwila może być dla niego ważną lekcją życia.
Podsumowując, słabe oceny w szkole to nie koniec świata. Daj dziecku jasno do zrozumienia, że jesteś po jego stronie i pomóż mu stawić czoła tej trudnej chwili z entuzjazmem i determinacją.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Jaycox, L. H., Reivich, K. J., Gillham, J., & Seligman, M. E. P. (1994). Prevention of depressive symptoms in school children. Behaviour Research and Therapy. https://doi.org/10.1016/0005-7967(94)90160-0
- Problems, C. (2010). The effects of a multiyear universal social-emotional learning program: The role of student and school characteristics. Journal of Consulting and Clinical Psychology. https://doi.org/10.1037/a0018607
- Duncan, G. J., Dowsett, C. J., Claessens, A., Magnuson, K., Huston, A. C., Klebanov, P., … Japel, C. (2007). School Readiness and Later Achievement. Developmental Psychology. https://doi.org/10.1037/0012-1649.43.6.1428
- Roth, C. (2011). The Entrepreneur Equation: Evaluating the Realities, Risks, and Rewards of Having Your Own Business. BenBella Books.
- Navas, L., Maicas, G. S., & Germán, M. A. S. (2003). Predicción de las calificaciones de los estudiantes: la capacidad explicativa de la inteligencia general y de la motivación. Revista de psicología general y aplicada: Revista de la Federación Española de Asociaciones de Psicología, 56(2), 225-237. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=760681