Jak nauczyć dzieci rozwiązywania konfliktów przez zabawę
Wcześniej czy później każdy musi stawić czoła konfliktom w swoim życiu. Właśnie dlatego znajomość odpowiednich narzędzi do radzenia sobie w takich sytuacjach ma fundamentalne znaczenie. Jak więc możemy nauczyć dzieci rozwiązywania konfliktów?
Podstawowym elementem edukacji i wychowania dzieci jest nauka radzenia sobie z problemami i konfliktami. Aby tak się stało, dzieci muszą wyrażać swoje uczucia i rozwijać umiejętności komunikacyjne i tolerancję. Muszą również przyzwyczajać się do pracy w zespole i myśleć o wspólnym dobru.
Opracowano kilka zabaw, dzięki którym możemy nauczyć dzieci rozwiązywania konfliktów, szczególnie w środowisku edukacyjnym. Te gry pomagają ustalić dynamikę działania w trudnych sytuacjach w zabawny i kreatywny sposób.
Poniżej przyjrzymy się trzem zabawom, które pomagają nauczyć dzieci rozwiązywania konfliktów.
Zabawy, które pomagają nauczyć dzieci rozwiązywania konfliktów
1. Wewnętrzny krąg
Celem gry w wewnętrzny kręgu jest pokazanie każdej osobie motywów, które różnią się od motywów innych osób. Ma także nauczyć dzieci rozumieć i szanować opinie rówieśników, nawet jeśli są one sprzeczne z ich własnymi. Dzięki tym celom gra doskonale nadaje się jako sposób, by nauczyć dzieci rozwiązywania konfliktów.
Najpierw kilku ochotników, 6 lub 7 dzieci, tworzy mały krąg. Reszta dzieci tworzy większy okrąg wokół pierwszego.
Ktokolwiek kieruje grą – zwykle nauczyciel – proponuje debatę. Może ona mieć związek z rzeczywistym konfliktem istniejącym w grupie lub może być fikcyjną kwestią.
Dzieci w wewnętrznym kręgu będą debatować nad problemem. Gdy skończą, reszta rówieśników zrobi to samo. W tej drugiej rozmowie przeanalizują również, dlaczego pierwsze dzieci zgłosiły się na ochotnika, aby znaleźć się w wewnętrznym kręgu. Jakie były ich motywy?
Jednocześnie powinni powiedzieć, jeśli nie zgadzają się z opiniami innych dzieci. W takim przypadku analizują, czy szacunek został okazany z różnych punktów widzenia.
Wreszcie dzieci powinny omówić, czy któreś z nich zmieniło zdanie po ćwiczeniu. Rola przewodnika jest podstawowa w tej zabawie.
2. Pajęczyna
W grze w pajęczynę uczestnicy powinni poruszać się przez umowną pajęczynę, nie dotykając jej. Ta gra edukacyjna ma za cel nauczyć dzieci rozwiązywania konfliktów i zbudować zbiorową umiejętność dzieci do podejmowania decyzji. Dzieci uczą się ufać swoim rówieśnikom i cenią współpracę.
Aby przeprowadzić tę grę, potrzebujesz solidnego sznurka i otwartej przestrzeni – najlepiej na świeżym powietrzu. Będziesz także potrzebować kilku słupków lub drzew, aby zabezpieczyć sznur z każdej strony.
Przed rozpoczęciem gry trzeba przygotować pajęczynę ze sznurka. Pajęczyna powinna zawierać otwory o różnych rozmiarach – największe otwory powinny być nieco wyżej.
Chodzi o to, aby dzieci mogły przeczołgać się przez pajęczynę na drugą stronę, nie dotykając jej – innymi słowy, bez dotykania sznurka. Aby to zrobić, muszą zastanowić się, jaki jest najlepszy sposób przejścia przez dziury i pomóc sobie nawzajem.
Możesz zwiększyć motywację wśród dzieci, tworząc opowieść o potrzebie „ucieczki” przez sieć.
Na koniec grupa przeprowadza ocenę. Podczas tej debaty wszyscy uczestnicy analizują mechanizmy współpracy, z których korzystali. Przewodnik prosi również o rozmowę na temat tego, co dzieci czuły podczas całego ćwiczenia.
Pajęczyna pozwala dzieciom rozwiązywać problemy jako grupa. W pośredni sposób dzieci poprawiają swoje umiejętności społeczne.
Te gry pomagają ustalić dynamikę działania w trudnych sytuacjach w zabawny i kreatywny sposób.
3. Odgrywanie ról
Odgrywanie ról to popularny sposób, by nauczyć dzieci rozwiązywania konfliktów. Głównym celem jest rozwój i wspieranie empatii wśród uczestników. Działanie polega na odgrywaniu rzeczywistej lub fikcyjnej sytuacji. W grze może uczestniczyć maksymalnie 20 uczestników.
Nauczyciel lub inny opiekun powinien przedstawić wybraną sytuację konfliktową. Jeśli istnieją już problemy, które wywołały napięcia lub konflikty w grupie, jest to dobra okazja, aby je rozwiązać. W przeciwnym razie opiekun może przedstawić hipotetyczną sytuację.
Na początek przewodnik prosi ochotników o odegranie ról głównych bohaterów opowieści. Oczywiście dzieci mają kilka minut na przestudiowanie swoich postaci.
Następnie dzieci reagują na sytuację. Po odegraniu scenki dzieci dyskutują w grupie. Celem dyskusji jest doprowadzenie do wzajemnego zrozumienia – pewnego rodzaju porozumienia.
Jak widać, wszystkie te zabawy edukacyjne, które pomagają nauczyć dzieci rozwiązywania konfliktów, są proste i przyjemne. Dlatego łatwo jest przyciągnąć uwagę i motywację dzieci, by w nich uczestniczyły, szczególnie w szkole i wśród przyjaciół.
Wybierz tę zabawę, która Twoim zdaniem będzie najskuteczniejsza w przypadku Twoich dzieci. Pamiętaj, jak ważnym zadaniem rodziców i opiekunów jest nauczyć dzieci rozwiązywania konfliktów.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Deutsch, M., Coleman, P. T., & Marcus, E. C. (2006). The Handbook of Conflict Resolution: Theory and Practice. John Wiley and Sons Inc. https://doi.org/10.4135/9780857024701
- Hakkarainen, P., & Veresov, N. (1998). Leikki , mielekkyys ja lapsen kehitys. Kasvatus.
- Lapponi, S. F. (2000). Resolución de conflictos en la escuela: una herramienta para la cultura de paz y la convivencia. Contextos Educativos. Revista de Educación, (3), 91-106. https://publicaciones.unirioja.es/ojs/index.php/contextos/article/view/466/430
- Ros, V. L., & Eberle, T. (2003). Utilizar los juegos para aprender a resolver conflictos.