Kontekst: czy wywiera wpływ na edukację dziecka?

Kontekst: czy wywiera wpływ na edukację dziecka?
María Alejandra Castro Arbeláez

Napisane i zweryfikowane przez psycholog María Alejandra Castro Arbeláez.

Ostatnia aktualizacja: 16 kwietnia, 2019

Czy uważasz, że kontekst wywiera wpływ na poziom edukacji dziecka? Przyjrzyjmy się bliżej temu zagadnieniu.

Środowisko, w którym żyje dziecko, odbija się bezpośrednio na jego rozwoju umysłowym. Ten kontekst wywiera wyraźny wpływ na edukację malucha. W końcu wiąże się on ze wszystkimi interakcjami z otoczeniem, w które wchodzi.

Do czynników oddziałujących na edukację zaliczamy rodzinę, przyjaciół, wyjścia natury rozrywkowej, reklamy, czytane książki, oglądane filmy, wiadomości i ideologie. Wszystko to składa się na kontekst kulturowy, w którym dziecko dorasta i na wydarzenia w jego życiu, które zawsze będą miały swoje konsekwencje.

W jaki sposób kontekst wpływa na edukację dziecka?

Rodzina pełni rolę głównego kontekstu

Dziecko po raz pierwszy styka się ze społeczeństwem poprzez swoją rodzinę. To osoby, które ukształtują jego osobowość.

We wczesnym dzieciństwie mogłaś otrzymać mnóstwo miłości, być ceniona i słuchana. Mogłaś także dorastać mając braki w dziedzinie emocjonalnej lub materialnej albo być ofiarą przemocy. Wszystkie przeżycia, zarówno te dobre, jak i te złe, wpływają na umiejętność uczenia się nowych rzeczy.

Rodzina odpowiada za:

  • Podstawową edukację i wychowanie dziecka,
  • Ramy zachowań malucha, wypracowywane na bazie ustanowionych standardów,
  • Poczucie bezpieczeństwa emocjonalnego dziecka.

Dzieci uczą się umiejętności społecznych od osób z najbliższej rodziny. Dlatego wchodząc do systemu szkolnego posiadają już wiele informacji i są w pewnym stopniu ukształtowane.

Obraz samego siebie, jaki w swojej głowie stworzy dziecko, jest związany z tym, co zaobserwuje w swoim otoczeniu. Zależy także od sposobu, w jaki bliskie mu osoby stawiają czoła trudnym sytuacjom.

Kontekst jako sprzymierzeniec

Na rozwój intelektualny dziecka wpływa środowisko społeczne, w którym żyje. To ono pomaga mu wyrosnąć na odrębną jednostkę i nauczyć się relacji z innymi. Bez względu na to, czy kontekst jest pozytywny czy też negatywny, zrozumienie jego wpływu na system edukacyjny ułatwi nam pracę i zmniejszy ewentualne rozczarowania.

Dzieci w kółku podnoszące ręce do góry - kontekst szkolny

Media

Mówiąc o roli, jaką odgrywa kontekst w edukacji dziecka, nie sposób nie wspomnieć o mediach. Musimy zawsze o nich pamiętać, bo przyciągają uwagę malucha. Stale bombardują społeczeństwo wiadomościami i przesłaniami w najróżniejszych formach.

Telewizja zaczyna błyskawicznie interesować maluchy i wywiera na nie ogromny wpływ. Łatwo jest zobaczyć, jakie informacje przekazuje. Czasem maluch nie jest nawet do końca świadom tego, co widzi, ale podświadome przesłanie jest dla niego jasne.

Poza tym czas spędzany przed telewizorem wydłuża się z wiekiem. Dzieci, zwłaszcza te najmłodsze, uważają, że to, co widzą w telewizji, to prawda. To kolejny kontekst, który odgrywa ważną rolę w ich rozwoju umysłowym.

Nowe technologie

Nowe technologie wypierają tradycyjne media i zmieniają styl nauczania. Obecne pokolenia wymagają kształcenia z elementami interaktywnymi, we właściwym tempie i z wykorzystaniem wsparcia technologicznego. Wszystko to wiąże się z kontekstem, w jakim dorastają nasze dzieci i informacjami, które z niego wyciągnęły.

Dziewczynka i chłopiec oglądający telewizję i jedzący popcorn

To czynniki, których nie należy ignorować. Zamiast tego warto je integrować do nauczania, zdając sobie sprawę z tego, że stanowią integralną część kontekstu dziecka. Dlatego można je wykorzystać na naszą korzyść.

Zazwyczaj to rodzina i społeczeństwo tworzą kontekst, w którym dorasta dziecko. Ich wpływ na poziom edukacji malucha widać na pierwszy rzut oka. Dlatego należy tworzyć nowe modele edukacji, które to uwzględniają. Będą stanowiły przydatną podstawę do oceniania, jak radzi sobie każdy z uczniów.


Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.


  • Fernández-Berrocal, P., & Ruiz Aranda, D. (2017). La Inteligencia emocional en la Educación. Electronic Journal of Research in Education Psychology. https://doi.org/10.25115/ejrep.v6i15.1289
  • Gerardo León Guerrero. (2004). La educación en el contexto de la globalización. Revista Historia de La Educación.
  • Manzano, A., & Freijo, E. B. A. (2008). Contexto familiar, superdotación, talento y altas capacidades. Anuario de psicología/The UB Journal of psychology, 289-309.
  • Marino Roberto Aparici. (2005). Medios de comunicación y educación. Revista de educación, ISSN 0034-8082, No338, 2005, págs. 85-100.
  • VanTassel-Baska, J. (1989). The role of the family in the success of disadvantaged gifted learners. Journal for the Education of the Gifted, 13(1), 22-36.

Ten tekst jest oferowany wyłącznie w celach informacyjnych i nie zastępuje konsultacji z profesjonalistą. W przypadku wątpliwości skonsultuj się ze swoim specjalistą.