Gimnastyka umysłowa dla dzieci – 7 ćwiczeń
Gimnastyka umysłowa jest idealna dla dzieci. Łączy aktywność ruchową z ćwiczeniami, które rozwijają obie półkule mózgu, dzięki czemu rozwijane są umiejętności językowe, zdolności matematyczne i myślenie symboliczne.
Gimnastyka umysłowa to rutynowe ćwiczenia, które przygotowują zarówno ciało, jak i umysł do nauki. Są to aktywności, które pomagają złagodzić stres, wyrazić stłumioną energię i obudzić mózg.
Dzieci mogą wykonywać te ćwiczenia w domu lub w szkole. Oprócz tego, że są łatwe do wykonania, są także zabawne i wciągające.
Istotą tej techniki jest angażowanie mózgu poprzez fizyczne ruchy zaprojektowane w celu stymulowania i stawiania wyzwań.
Ogromną zaletą, jaką charakteryzuje się gimnastyka umysłowa jest to, że mogą ją uprawiać ludzie w każdym wieku.
Jeśli więc chcesz skupić uwagę na działaniu, zanim zaczniesz spróbuj wykonać jedno z poniższych ćwiczeń.
Siłownia umysłowa to technika, która ma sprzyjać generowaniu nowych połączeń neuronalnych w celu osiągnięcia równowagi i zwiększenia efektywności nauki. Wykrywa i wyrównuje nierównowagę w obszarze uczenia się, która kumuluje się przez całe nasze życie, a także rozwija kreatywność i ukierunkowanie na osiąganie celów.
-Susana Buscaglia-
Gimnastyka umysłowa dla dzieci: sposób na efektywniejszą naukę
1. Narysuj liczbę 8
Poproś dziecko, aby kilkakrotnie narysowało liczbę 8 za pomocą palca. Może „narysować” ósemkę w powietrzu lub możesz dać mu kartkę papieru i pokazać, jak śledzić linię.
Ważną częścią tego ćwiczenia jest wykorzystanie niedominującej ręki: praworęczne dziecko powinno rysować lewą ręką i odwrotnie.
Pobudza to twórczą półkulę mózgu i aktywuje mięśnie dłoni.
2. Cross crawl
To ćwiczenie fizyczne pomaga spalić nadmiar energii, co idealnie sprawdza się przed rozpoczęciem aktywności wymagającej skupienia.
Jest to prosta sekwencja ruchów mająca za zadanie aktywować obie półkule mózgu, które współpracują ze sobą.
Twoje dziecko powinno wstać i dotknąć lewego kolana prawym łokciem. Następnie powtórzyć ten ruch odwrotnie, dotykając lewego łokcia do prawego kolana. Ćwiczenie należy zamieniać stronami i powtórzyć.
3. Gryzmolenie obiema rękami
Jest to technika dwuręcznego rysowania: małe dzieci mogą próbować narysować ten sam kształt obiema rękami jednocześnie.
Ta aktywność pomaga rozwinąć umiejętności posługiwania się językiem pisanym, a także zdolności matematyczne i myślenie symboliczne.
Ćwiczenie to jest dobre jako rozgrzewka przed rozpoczęciem skomplikowanego zadania domowego.
4. Śledzenie kształtów
W tym ćwiczeniu dziecko rysuje trójkąt prawą ręką, w powietrzu lub na kartce papieru. Jednocześnie powinno spróbować narysować okrąg lewą ręką.
Ćwiczcie to ćwiczenie, dopóki Twoje dziecko nie będzie w stanie narysować niezależnego okręgu i trójkąta. Jest to ćwiczenie dysocjacyjne, które poszerza możliwości mózgu.
5. Potrzyj brzuch, poklep głowę
Oto kolejna aktywność, która stymuluje obie połowy mózgu.
Twoje dziecko powinno rozpocząć od pocierania brzucha jedną ręką, ruchem okrężnym. Następnie musi spróbować poklepać głowę drugą ręką.
Ta aktywność przygotowuje mózg do nauki i przyswajania nowych informacji.
6. Wskazujący i mały palec
Poproś dziecko, aby zacisnęło obie dłonie w pięści. Następnie powinno spróbować podnieść swój mały palec po prawej stronie, jednocześnie podnosząc palec wskazujący po lewej stronie.
Kiedy to się uda, zamieniamy strony: palec wskazujący po prawej stronie, mały palec po lewej.
To ćwiczenie pomaga poprawić koncentrację i rozwinąć umiejętności motoryczne.
7. Rozciąganie szyi
Poproś swojego malucha, aby głęboko oddychał, rozluźnił ramiona i odchylił nieco głowę w tył, z zamkniętymi oczami.
Następnie dziecko powinno obracać głowę z boku na bok, wykonując okrężne ruchy.
Głębokie oddychanie jest kluczową częścią tego relaksującego ćwiczenia. Ruchy głowy pomagają kontrolować oddychanie i dotleniać mózg.
Dlaczego nie zawrzeć tego szybkiego ćwiczenia, trwającego od 5 do 10 minut, w codziennym harmonogramie?
Wykonując to ćwiczenie codziennie, przygotujesz dzieci do przetwarzania wszystkich informacji, które otrzymują podczas dnia w szkole.
Gimnastyka umysłowa rozwija u dzieci podstawowe umiejętności już od najmłodszych lat. Ćwiczenia te rozwijają koordynację, równowagę, motorykę ogólną i subtelną, koncentrację i percepcję wzrokową.
Trenowanie powyżej opisanych czynności przed pójściem do szkoły lub odrabianiem zadań domowych ułatwia dziecku skupienie się i koncentrację.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Dennison, Paul. E., y Gail E. Dennison. (1994). Brain Gym. Teachers Edition, Ventura, California, Edu-Kinesthetics.
- Hyatt, K. J. (2008). Brain Gym®. Remedial and Special Education.
- Ibarra, L. M. (2000). Gimnasia cerebral. Garnick México. https://elabcdmarketing.com/wp-content/uploads/2018/10/GIMNASIA-CEREBRAL.pdf
- Romero, Rosario, Cueva, Henry, Barboza, Luis. (2014). La gimnasia cerebral como estrategia para el desarrollo de la creatividad en los estudiantes. Omnia. https://www.redalyc.org/pdf/737/73737091006.pdf